Pisanie tekstów czy redagowanie tekstów? Czego potrzebuje twoja strona WWW?

JoannaNOWAK

Strategia | Copywriting | Content

+48 692 431 564/joanna.nowak@www-copywriting.pl

 

Pisanie tekstów czy redagowanie tekstów? Czego potrzebuje twoja strona WWW?

14 gru 2016
Strony internetowe

Klienci czÄ™sto zwracajÄ… siÄ™ do mnie z podobnymi pytaniami. Interesuje ich przeredagowanie tekstów do serwisu internetowego polegajÄ…ce na dodaniu kilku haseÅ‚ i nagÅ‚ówków, albo przejÅ›cie na konwersacyjny styl pisania. Bez zmiany sedna przekazu.

Problem polega na tym, że pracy nad skutecznymi tekstami nie zaczyna siÄ™ od zastanawiania, jak je napisać. To etap, który powinien koÅ„czyć caÅ‚y proces. Odwrócenie go do góry nogami koÅ„czy siÄ™ serwisem internetowym, który nie speÅ‚nia pokÅ‚adanych w nim oczekiwaÅ„.

 

Spis treści:

 

Jaki tekst jest skuteczny?

Dobre teksty sÄ… dobre – czytaj: jakieÅ› 100 razy skuteczniejsze niż inne – gdy wynika z nich niezbicie, że wiesz o czym mówisz, że jest to twojÄ… pasjÄ… i że możesz pomóc grupie docelowej skuteczniej niż firmy konkurencyjne. 

Odkrycie co napisać, żeby o tym przekonać uważam za najwiÄ™ksze wyzwanie i najwiÄ™kszÄ… wartość mojej pracy. Dlatego nie przyjmujÄ™ zleceÅ„, w których chodzi wyÅ‚Ä…cznie o to, żeby Å‚adnie coÅ› – niekoniecznie to, co najistotniejsze – napisać. W sieci mnóstwo jest Å‚adnie napisanych tekstów, a maÅ‚o naprawdÄ™ skutecznych. Ja chcÄ™ pisać tylko te drugie, dlatego pracÄ™ nad tekstami zaczynam zawsze od poczÄ…tku.

 

Etapy pisania tekstów

Napisanie tekstów na stronÄ™ internetowÄ…, które zachÄ™cajÄ… do skorzystania z usÅ‚ug firmy i przekonujÄ…, że jest ona godnym zaufania partnerem wymaga absolutnej jasnoÅ›ci w dwóch kwestiach. Dlaczego klient:

I tu zaczyna siÄ™ wyzwanie, bo wiele firm nie jest w stanie udzielić na te pytania odpowiedzi, która nie sprowadzaÅ‚aby siÄ™ do ogólnych stwierdzeÅ„ typu: 

Nie ma w tym nic dziwnego, bo udzielenie jednoznacznej odpowiedzi na te pytania jest tylko pozornie proste. I czÄ™sto trudno jest jÄ… znaleźć wewnÄ…trz firmy. Trzeba raczej uważnie sÅ‚uchać grupy docelowej.

Sama czÄ™sto pomagam firmom w ustaleniu, kim tak naprawdÄ™ sÄ… ich idealni klienci, czego potrzebujÄ…, a czego nie zapewniajÄ… im konkurencyjne firmy. RobiÄ™ to, zadajÄ…c szereg pomocniczych pytaÅ„ i "sÅ‚uchajÄ…c" online grupy docelowej (m.in. Å›ledzÄ™ dyskusje w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, czytam fora tematyczne). Ze strzÄ™pków informacji wyÅ‚ania siÄ™ szerszy obraz, który pozwala zdecydować, jaki wizerunek firmy chcemy wykreować poprzez serwis internetowy i z czego firma chce być znana.

 

Redagowanie – ostatni etap pracy nad tekstami

Dopiero wtedy przychodzi pora na redagowanie tekstów. Znalezienie wÅ‚aÅ›ciwych sÅ‚ów, by zwięźle i precyzyjnie wyrazić to, co firma ma do przekazania Å›wiatu to niezwykle ważny etap. Ale nie da siÄ™ tego dobrze zrobić bez wczeÅ›niejszego ustalenia, co jest do powiedzenia.

Co wiÄ™c mogÅ‚abym zaoferować klientom, wykonujÄ…c ostatni krok z pominiÄ™ciem wszystkich poprzednich? 

Polerowanie tekstów bez zrozumienia czym jest i jak chce być postrzegana firma można porównać do przygotowania dla goÅ›ci wykwintnej kolacji z woÅ‚owiny, by później odkryć, że jeden z nich ma na niÄ… alergiÄ™, inny jest wegetarianinem, a pozostali wolÄ… jagniÄ™cinÄ™.

Innymi sÅ‚owy, prowadzi do stworzenia tekstów, które niby sÄ… kierowane do każdego, ale w praktyce do nikogo.

 

Wnioski

Tak. PrzyciÄ…gajÄ…ce uwagÄ™ nagÅ‚ówki i zgrabne hasÅ‚a sÄ… niezbÄ™dnym elementem dobrych tekstów na stronÄ™ internetowÄ…. Ale odpowiadajÄ… tylko za poÅ‚owÄ™ sukcesu. Równie dużym wyzwaniem przy tworzeniu tekstów na stronÄ™ internetowÄ… jest ustalenie, co trzeba powiedzieć.

W nagrodÄ™ za poÅ›wiÄ™cenie tym elementom wystarczajÄ…co dużo uwagi otrzymamy teksty o wyjÄ…tkowo wysokiej skutecznoÅ›ci. DokÅ‚adnie takie, jakich potrzebujÄ… ambitne, pewne siebie firmy, które za pomocÄ… strony internetowej chcÄ… pokazać, jak ważne i wyjÄ…tkowe jest to, co robiÄ….

 

Inne artykuÅ‚y, które mogÄ… CiÄ™ zainteresować:

<< powrót do listy

Joanna Nowak O autorce

NAJPOPULARNIEJSZE NA BLOGU

OSTATNIE TEKSTY

TEMATY


Powered by CouchCMS