Zastanawiasz siÄ™, jakie argumenty zmotywujÄ… klientów biznesowych do zakupów? PamiÄ™taj, że cele biznesowe sÄ… Å›rodkiem, przy pomocy którego mogÄ… zrealizować osobiste dążenia. Przekonaj wiÄ™c grupÄ™ docelowÄ…, że oferowany produkt lub usÅ‚uga pomoże jej zrealizować osobiste cele, a domkniesz transakcjÄ™.
Według książki "Basic marketing: A global managerial approach" autorstwa Wong, Shapiro, Perrault, McCarthy działaniem większości z nas kieruje chęć:
unikania ryzyka, dlatego chÄ™tnie korzystamy z rozwiÄ…zaÅ„, które minimalizujÄ… ryzyko doznania porażki,
zmniejszenia obciążenia pracą, czyli szansę na odniesienie sukcesu zwiększysz, jeżeli uda Ci się przekonać grupę docelową, że promowane rozwiązanie pozwoli jej mniej pracować,
awansu/ pewności utrzymania pracy - oferta wzbudzi zainteresowanie, jeżeli udowodni, że promowany produkt lub usługa pomoże zrobić wrażenie na szefie,
zysk - wynagrodzenie wielu pracowników powiÄ…zane jest z wynikami, wiÄ™c twojÄ… ofertÄ™ oceniÄ… pod kÄ…tem tego, ile pozwoli im zyskać,
ego - któż z nas nie chce być podziwiany czy przewodzić innym? czy to, co oferujesz pomoże grupie docelowej zrealizować któreÅ› z tych pragnieÅ„?
Do powyższych emocji odwoÅ‚ać siÄ™ możesz nie tylko w e-mailach czy listach towarzyszÄ…cych ofercie, ale również w umieszczonym na stronie WWW case study. Oprócz informacji o tym, w jaki sposób problem w firmie zostaÅ‚ rozwiÄ…zany, napisz też o korzyÅ›ciach, jakie odnieÅ›li czÅ‚onkowie zespoÅ‚u.
Informacje o możliwoÅ›ciach produktów czy opcjach usÅ‚ug w materiaÅ‚ach kierowanych do firm muszÄ… być bardziej szczegóÅ‚owe niż w segmencie B2C.
Klienci biznesowi rzadko kupujÄ… pod wÅ‚ywem impulsu. Osoby decyzyjne porównujÄ… możliwoÅ›ci produktów, ich cenÄ™ i wybierajÄ… produkty lub usÅ‚ugi, które najlepiej speÅ‚niajÄ… ich wymagania. Dlatego inżynier kupujÄ…cy nowÄ… część infrastruktury przeanalizuje specyfikacje techniczne znacznie dogÅ‚Ä™bniej niż przeciÄ™tny konsument, kupujÄ…cy telefon.
Co wiÄ™cej, w wielu firmach osoba, która podejmuje decyzjÄ™ o zakupie drogich produktów albo zÅ‚ożonych usÅ‚ug musi być w stanie uzasadnić jej sÅ‚uszność (np. zarzÄ…dowi). PomogÄ… jej w tym wyczerpujÄ…ce informacje o możliwoÅ›ciach produktu lub usÅ‚ugi oraz argumenty Å›wiadczÄ…ce o tym, że ich zakup przyniesie firmie wymierne korzyÅ›ci.
PodsumowujÄ…c, w tekstach kierowanych do firm, równie ważne, jak w marketingu B2C jest wyeksponowanie korzyÅ›ci kupujÄ…cego. Jednak, teksty stron WWW, ulotek, katalogów czy ofert w segmencie B2B powinny zawierać bardziej szczegóÅ‚owe informacje o cechach produktu lub usÅ‚ugi.
Niewiele osób lubi, żeby im coÅ› sprzedawano. Zbyt promocyjnie brzmiÄ…ce teksty mogÄ… zniechÄ™cić inżynierów, informatyków czy lekarzy, którzy szukajÄ… konkretnych informacji o tym, czym prezentowany produkt lub usÅ‚uga różniÄ… siÄ™ od konkurencyjnych.
Żeby temu zapobiec, zawsze zadbaj o:
nagÅ‚ówek, który jasno poinformuje grupÄ™ docelowÄ…, co oferujesz i dlaczego osoba czytajÄ…ca tekst na tym skorzysta
dużą ilość faktów, Å›wiadczÄ…cych o tym, że produkt lub usÅ‚uga sÄ… lepsze niż te konkurencyjne
grafikę obrazującą korzyści z zastosowania produktu (np. większą wydajność, oszczędności)
przejrzyste, zwięzłe, angażujące czytelnika i bogate w korzyści i cechy teksty.
Twoje teksty są już gotowe? Sprawdź, czy przeszłyby profesjonalną kontrolę jakości.
Choć dla kupujÄ…cych ważne sÄ… możliwoÅ›ci produktu i jego cena, swojÄ… decyzjÄ™ o zakupie klienci w dużej mierze opierajÄ… na wiarygodnoÅ›ci firmy, która sprzedaje produkt lub usÅ‚ugÄ™.
"Czy ta firma dostarczy to, co obiecuje? Czy ma odpowiednią wiedzę, doświadczenie, możliwości techniczne, żeby dobrze wywiązać się ze zlecenia?"
Takie pytania zadawać sobie może wielu potencjalnych klientów. Dlatego skuteczność marketingu B2B tak bardzo podnosi wykorzystanie case studies czy referencji. Dowiedz siÄ™, jak napisać skuteczne case study.
W segmenie B2C oferta kierowana jest do milionów. W Å›wiecie B2B jest mniej potencjalnych klientów i trudniej do nich dotrzeć. Nawet, jeżeli wiesz, która firma może być zainteresowana produktem albo usÅ‚ugÄ…, zidentyfikowanie osoby, która może podjąć w tej sprawie wiążącÄ… decyzjÄ™, może zająć Ci sporo czasu.
Jak zrobić to szybciej? Na przykład, zachęcając osoby odwiedzające stronę internetową do pozostawienia danych teleadresowych w zamian za wartościowe artykuły.
Ponieważ decyzja o zakupie zÅ‚ożonej infrastruktury IT czy oprogramowania zwykle poprzedzona jest porównywaniem konkurencyjnych produktów czy usÅ‚ug, im wiÄ™cej wartoÅ›ciowych informacji udostÄ™pnisz, tym bardziej zwiÄ™kszysz swojÄ… szansÄ™ na wyÅ‚owienie z tÅ‚umu osób, na których warto skoncentrować dalsze wysiÅ‚ki sprzedażowe.
WartoÅ›ciowe informacje warto dostarczać potencjalnym klientom na każdym etapie procesu decyzyjnego. Zarówno w postaci bloga (dowiedz siÄ™ jak prowadzić bloga firmowego w 5 krokach), katalogów, ulotek czy prezentacji, jak i poprzez osobiste wsparcie konsultantów.
PodejmujÄ…c decyzjÄ™ o wyborze dostawcy produktu lub uslugi, firmy czÄ™sto biorÄ… pod uwagÄ™ opinie osób trzecich - dziennikarzy branżowych, niezależnych ekspertów, organizacji czy renomowanych publikacji branżowych. Dlatego, warto zadbać o wysokÄ… jakość informacji, jakie firma im przekazuje, a ich rekomendacje mocno wesprÄ… twój marketing.