98% stron internetowych adwokatów czy radców prawnych jest napisanych tak, jakby ich wÅ‚aÅ›ciciele nigdy nie sÅ‚yszeli o efekcie von Restorff. Też o nim nie sÅ‚yszaÅ‚eÅ›? Już wyjaÅ›niam. Von Restorff zaobserwowaÅ‚, że lepiej zauważamy i zapamiÄ™tujemy obiekty, które wyróżniajÄ… siÄ™ z otoczenia. Innymi sÅ‚owy, jeżeli bÄ™dziesz różowÄ… owcÄ… w stadzie biaÅ‚ych zostaniesz zauważony i zapamiÄ™tany. To tzw. efekt izolacji.
Prowadzisz marketing prawniczy w kancelarii prawnej? Zastanawiasz siÄ™, jak zbudować unikalnÄ… markÄ™? Jak siÄ™ pozytywnie wyróżnić w sytuacji, gdy wiÄ™kszość kancelarii oferuje ten sam lub zbliżony zakres usÅ‚ug? PrzyznajÄ™, że jest to trudne i pewnie dlatego na wiÄ™kszoÅ›ci stron internetowych kancelarii prawnych możemy przeczytać to samo.
W rzeczywistoÅ›ci, jednak, kancelarie prawne różniÄ… siÄ™. Warto sobie uÅ›wiadomić te różnice i zatrudnić dobrego copywritera, który pomoże Ci poinformować o nich Å›wiat.
Z artykułu dowiesz się między innymi:
WedÅ‚ug Investopedii marka to sposób, w jaki osoba lub firma jest postrzegana przez grupÄ™ docelowÄ…. To dużo wiÄ™cej niż nazwa, czy logo. To caÅ‚y zestaw odczuć lub skojarzeÅ„, jaki wywoÅ‚uje kontakt z kancelariÄ… prawnÄ… czy jej zasobami marketingowymi. Marka nie jest czymÅ› wymiernym. Å»yje w gÅ‚owach klientów czy wspóÅ‚pracowników. Innymi sÅ‚owy, marka, także w branży prawniczej, to odczucia i wyobrażenia dotyczÄ…ce osoby prawnika lub kancelarii prawnej.
Marka może być wartoÅ›ciÄ… niematerialnÄ…, co nie zmienia faktu, że bezpoÅ›rednio przekÅ‚ada siÄ™ na przychody. Marka osobista prawnika oraz marka kancelarii prawnej to czÄ™sto najważniejsze powody, dla których klienci ich wybierajÄ…. Nierzadko sÄ… skÅ‚onni zapÅ‚acić wiÄ™cej, żeby skorzystać z usÅ‚ug konkretnej kancelarii lub prawnika, bo ufajÄ… „marce”.
Proces budowania każdej marki, także w branży prawniczej, obejmuje 6 nastÄ™pujÄ…cych kroków.
Å»eby to zrobić odpowiedz na pytanie „dlaczego robisz to, co robisz i w czym to pomaga grupie docelowej?”. PamiÄ™taj, że „praktykujÄ™ prawo” to zbyt ogólnikowa odpowiedź. WyjaÅ›nij, dlaczego wybraÅ‚eÅ› konkretnÄ… specjalizacjÄ™, niszÄ™, klientów.
Na przykÅ‚ad, misjÄ… prawnika, który specjalizuje siÄ™ w odszkodowaniach może być walka o to, żeby każda osoba fizyczna poszkodowana na skutek bÅ‚Ä™dów medycznych otrzymaÅ‚a odszkodowanie w takiej wysokoÅ›ci, na jakÄ… zasÅ‚uguje.
Przykład misji kancelarii prawnej
Komu chcesz pomagać? Choć wiele kancelarii twierdzi, że chce obsÅ‚ugiwać każdego, rzadko jest tak w rzeczywistoÅ›ci. Prawdopodobnie istnieje wÄ…ska grupa klientów, która bardziej niż inne skorzysta z Twoich usÅ‚ug. To na niej powinieneÅ› siÄ™ skoncentrować.
Zacznij od zbudowania tzw. persony – szczegóÅ‚owego opisu idealnego klienta.
Co powinna zawierać persona?
WartoÅ›ci, których przestrzegasz w codziennej pracy to fundamenty, na których jest budowana kancelaria. Å»eby zidentyfikować swoje wartoÅ›ci, zacznij od przeanalizowania celów, jakie chcesz zawodowo osiÄ…gnąć. Zastanów siÄ™, przestrzeganie jakich wartoÅ›ci pomoże Ci te cele zrealizować.
PrzykÅ‚adowe wartoÅ›ci, wokóÅ‚ których budujÄ… swoje kancelarie inni prawnicy:
Przewaga konkurencyjna w branży prawniczej to rzecz, która sprawia, że Twoja kancelaria prawna jest lepsza od kancelarii konkurencyjnych. Zdefiniowanie przewagi konkurencyjnej czyli unique selling point (USP) ma kluczowe znaczenie dla każdej firmy, która chce siÄ™ wyróżnić na tle konkurencji. Równie ważne jest jej czytelne wyartykuÅ‚owanie. Informacja o przewadze konkurencyjnej firmy powinna siÄ™ znaleźć na jej stronie internetowej, najlepiej na stronie gÅ‚ównej.
Jak znaleźć przewagÄ™ konkurencyjnÄ…? Odpowiedz na pytanie: „co sprawia, że jesteÅ› inny, lepszy od konkurencji”
Wyjaśnij klientom:
WiÄ™kszość prawników stara siÄ™ obsÅ‚ugiwać klientów możliwie szybko, korzystajÄ…c z nowoczesnych form komunikacji. Oferuje przejrzysty sposób rozliczeÅ„ i wyjaÅ›nia możliwe opcje dziaÅ‚ania. Rzadko która kancelaria prawna pamiÄ™ta jednak także o potencjalnych klientach. Widać to w strukturze stron internetowych oraz zamieszczonych tam treÅ›ciach. Strona internetowa jest wyÅ‚Ä…cznie o Tobie? Pokazujesz, że nie troszczysz siÄ™ o potencjalnych klientów. Zadbaj o to, żeby byÅ‚a zbudowana wokóÅ‚ klientów i ich potrzeb.
Jak zbudować stronÄ™ WWW kancelarii prawnej skupionÄ… na potrzebach klientów?
WiÄ™cej o tym, jak zbudować stronÄ™ WWW, która bÄ™dzie skutecznie pomagać klientom adwokata lub radcy prawnego.
Zbudowanie witryny odpowiadajÄ…cej potrzebom grupy docelowej czÄ™sto wystarczy, żeby wyróżnić siÄ™ wÅ›ród kancelarii, których strony internetowe sÄ… skupione na wÅ‚aÅ›cicielach.
Ton gÅ‚osu Twojej marki to sposób na zakomunikowanie jej wyjÄ…tkowej osobowoÅ›ci. UÅ‚atwi Ci on wyróżnienie siÄ™ wÅ›ród konkurencji i zdobycie jej uwagi.
Jaki ton gÅ‚osu zwróci uwagÄ™ Twojego idealnego klienta? PrzykÅ‚adowo, jeżeli zajmujesz siÄ™ wÅ‚asnoÅ›ciÄ… intelektualnÄ… i chcesz przekonać do swoich usÅ‚ug techniczne start-upy, być może wybierzesz ton gÅ‚osu, który pokaże TwojÄ… innowacyjność i autorytet.
Wybierz 2 lub 3 przymiotniki, które opisujÄ… Twój ton gÅ‚osu. Upewnij siÄ™, że ton gÅ‚osu we wszystkich Twoich materiaÅ‚ach marketingowych jest spójny i odpowiada przyjÄ™tym zaÅ‚ożeniom. Pomoże Ci w tym doÅ›wiadczony copywriter prawniczy.
Identyfikacja wizualna to miÄ™dzy innymi logo, kolorystyka, typografia, zdjÄ™cia. Powinna ona obejmować wszystkie elementy typowe dla Twojej marki. Jeżeli w poprzednich krokach stworzyÅ‚eÅ› już „krÄ™gosÅ‚up” Twojej marki teraz musisz tylko przypilnować, żeby dopasować do nich swojÄ… identyfikacjÄ™ wizualnÄ….
PracujÄ…c z prawnikami czÄ™sto spotykam przekonanie, że kancelaria prawna, która chce być postrzegana jako profesjonalna, na stronie internetowej musi prezentować siÄ™ sztywno i oficjalnie. W powszechnym odbiorze sprowadza siÄ™ to do szarych garniturów, oficjalnych sformuÅ‚owaÅ„ i suchych faktów.
Czy taki "oficjalny" marketing prawniczy online dziaÅ‚a? Zarówno firmy, jak i osoby prywatne, szukajÄ…c prawnika, chcÄ… nawiÄ…zać wspóÅ‚pracÄ™ z osobami, które sposobem pracy i charakterem odpowiadajÄ… ich preferencjom. Innymi sÅ‚owy, szukajÄ… adwokatów czy radców prawnych, z którymi dobrze siÄ™ im bÄ™dzie pracowaÅ‚o. Bezosobowe witryny nie dajÄ… im szansy na sprawdzenie, czy trafili na takÄ… osobÄ™, czy nie.
Pokaż siÄ™ z ludzkiej strony. Przede wszystkim nie pisz, że kancelaria jest profesjonalna – udowodnij, że taka jest. Unikaj nadÄ™cia, ogólników i bezosobowych sformuÅ‚owaÅ„. Pokaż na stronie internetowej swoje prawdziwe ja. WedÅ‚ug Rosen Institute odpowiada to oczekiwaniom wielu potencjalnych klientów. Otwartość, prawdziwość, pokazanie, co udaÅ‚o ci siÄ™ osiÄ…gnąć, co ciÄ™ pasjonuje – zdobywa klientów, bo buduje relacje. „BÄ…dź inny, bÄ…dź prawdziwy, a zostaniesz zauważony, zdobÄ™dziesz zaufanie i klientów.” – doradza Lee Rosen, zaÅ‚ożyciel Rosen Institute.
Możesz przeÅ›ledzić rady zawarte w tym artykule i samodzielnie prowadzić marketing prawniczy online Twojej kancelarii. To przecież ty znasz swojÄ… firmÄ™ najlepiej. Przy pisaniu tekstów na stronÄ™ internetowÄ… i budowaniu strony internetowej, warto jednak skorzystać z profesjonalnej pomocy. DoÅ›wiadczony copywriter czy grafik oceniÄ…, co dziaÅ‚a na TwojÄ… grupÄ™ docelowÄ… i pomogÄ… Ci stworzyć zasoby marketingowe, które przekonajÄ… potencjalnych klientów.
Joanna Nowak to copywriter i content writer. Swoim klientom - maÅ‚ym i Å›rednim firmom - pomaga przekonywać do wspóÅ‚pracy odbiorców przy pomocy treÅ›ci. WczeÅ›niej redaktorka naczelna PMR Publications