Jak zbudować markę kancelarii prawnej

JoannaNOWAK

Strategia | Copywriting | Content

+48 692 431 564/joanna.nowak@www-copywriting.pl

 

Jak zbudować markę kancelarii prawnej

12 paź 2021
Marketing B2B

98% stron internetowych adwokatów czy radców prawnych jest napisanych tak, jakby ich właściciele nigdy nie słyszeli o efekcie von Restorff. Też o nim nie słyszałeś? Już wyjaśniam. Von Restorff zaobserwował, że lepiej zauważamy i zapamiętujemy obiekty, które wyróżniają się z otoczenia. Innymi słowy, jeżeli będziesz różową owcą w stadzie białych zostaniesz zauważony i zapamiętany. To tzw. efekt izolacji.

Prowadzisz marketing prawniczy w kancelarii prawnej? Zastanawiasz się, jak zbudować unikalną markę? Jak się pozytywnie wyróżnić w sytuacji, gdy większość kancelarii oferuje ten sam lub zbliżony zakres usług? Przyznaję, że jest to trudne i pewnie dlatego na większości stron internetowych kancelarii prawnych możemy przeczytać to samo.

W rzeczywistości, jednak, kancelarie prawne różnią się. Warto sobie uświadomić te różnice i zatrudnić dobrego copywritera, który pomoże Ci poinformować o nich świat. 

 

Z artykułu dowiesz się między innymi:

 

Czym jest marka kancelarii prawnej?

Marka to sposób, w jaki osoba lub firma jest postrzegana przez grupę docelową. To dużo więcej niż nazwa, czy logo. To cały zestaw odczuć lub skojarzeń, jaki wywołuje kontakt z kancelarią prawną czy jej zasobami marketingowymi. Marka nie jest czymś wymiernym. Żyje w głowach klientów czy współpracowników. Innymi słowy, marka, także w branży prawniczej, to odczucia i wyobrażenia dotyczące osoby prawnika lub kancelarii prawnej.

 

Czy w marketingu prawniczym marka ma znaczenie?

Marka może być wartością niematerialną, co nie zmienia faktu, że bezpośrednio przekłada się na przychody. Marka osobista prawnika oraz marka kancelarii prawnej to często najważniejsze powody, dla których klienci ich wybierają. Nierzadko są skłonni zapłacić więcej, żeby skorzystać z usług konkretnej kancelarii lub prawnika, bo ufają „marce”.

 

Co składa się na proces budowania marki w branży prawniczej?

Proces budowania każdej marki, także w branży prawniczej, obejmuje 6 następujących kroków.

  1. Sformułuj cel i misję

Żeby to zrobić odpowiedz na pytanie „dlaczego robisz to, co robisz i w czym to pomaga grupie docelowej?”. Pamiętaj, że „praktykuję prawo” to zbyt ogólnikowa odpowiedź. Wyjaśnij, dlaczego wybrałeś konkretną specjalizację, niszę, klientów.

Na przykład, misją prawnika, który specjalizuje się w odszkodowaniach może być walka o to, żeby każda osoba fizyczna poszkodowana na skutek błędów medycznych otrzymała odszkodowanie w takiej wysokości, na jaką zasługuje.

 

Przykład misji kancelarii prawnej

 

  1. Określ grupę docelową

Komu chcesz pomagać? Choć wiele kancelarii twierdzi, że chce obsługiwać każdego, rzadko jest tak w rzeczywistości. Prawdopodobnie istnieje wąska grupa klientów, która bardziej niż inne skorzysta z Twoich usług. To na niej powinieneś się skoncentrować.

Zacznij od zbudowania tzw. persony – szczegółowego opisu idealnego klienta.

Co powinna zawierać persona?

 

  1. Zidentyfikuj wartości

Wartości, których przestrzegasz w codziennej pracy to fundamenty, na których jest budowana kancelaria. Żeby zidentyfikować swoje wartości, zacznij od przeanalizowania celów, jakie chcesz zawodowo osiągnąć. Zastanów się, przestrzeganie jakich wartości pomoże Ci te cele zrealizować.

Przykładowe wartości, wokół których budują swoje kancelarie inni prawnicy:

 

  1. Zidentyfikuj przewagę konkurencyjną

Przewaga konkurencyjna w branży prawniczej to rzecz, która sprawia, że Twoja kancelaria prawna jest lepsza od kancelarii konkurencyjnych. Zdefiniowanie przewagi konkurencyjnej czyli unique selling point (USP) ma kluczowe znaczenie dla każdej firmy, która chce się wyróżnić na tle konkurencji. Równie ważne jest jej czytelne wyartykułowanie. Informacja o przewadze konkurencyjnej firmy powinna się znaleźć na jej stronie internetowej, najlepiej na stronie głównej.

Jak znaleźć przewagę konkurencyjną? Odpowiedz na pytanie: „co sprawia, że jesteś inny, lepszy od konkurencji”

 

Marketing prawniczy - co może być źródłem przewagi konkurencyjnej kancelarii prawnej?

Wyjaśnij klientom:

 

 

 

Większość prawników stara się obsługiwać klientów możliwie szybko, korzystając z nowoczesnych form komunikacji. Oferuje przejrzysty sposób rozliczeń i wyjaśnia możliwe opcje działania. Rzadko która kancelaria prawna pamięta jednak także o potencjalnych klientach. Widać to w strukturze stron internetowych oraz zamieszczonych tam treściach. Strona internetowa jest wyłącznie o Tobie? Pokazujesz, że nie troszczysz się o potencjalnych klientów. Zadbaj o to, żeby była zbudowana wokół klientów i ich potrzeb.

Jak zbudować stronę WWW kancelarii prawnej skupioną na potrzebach klientów?

Więcej o tym, jak zbudować stronę WWW, która będzie skutecznie pomagać klientom adwokata lub radcy prawnego.

Zbudowanie witryny odpowiadającej potrzebom grupy docelowej często wystarczy, żeby wyróżnić się wśród kancelarii, których strony internetowe są skupione na właścicielach.

 

  1. Zidentyfikuj ton głosu swojej marki

Ton głosu Twojej marki to sposób na zakomunikowanie jej wyjątkowej osobowości. Ułatwi Ci on wyróżnienie się wśród konkurencji i zdobycie jej uwagi.

Jaki ton głosu zwróci uwagę Twojego idealnego klienta? Przykładowo, jeżeli zajmujesz się własnością intelektualną i chcesz przekonać do swoich usług techniczne start-upy, być może wybierzesz ton głosu, który pokaże Twoją innowacyjność i autorytet.

Wybierz 2 lub 3 przymiotniki, które opisują Twój ton głosu. Upewnij się, że ton głosu we wszystkich Twoich materiałach marketingowych jest spójny i odpowiada przyjętym założeniom. Pomoże Ci w tym doświadczony copywriter prawniczy.

  

  1. Dopracuj identyfikację wizualną

Identyfikacja wizualna to między innymi logo, kolorystyka, typografia, zdjęcia. Powinna ona obejmować wszystkie elementy typowe dla Twojej marki. Jeżeli w poprzednich krokach stworzyłeś już „kręgosłup” Twojej marki teraz musisz tylko przypilnować, żeby dopasować do nich swoją identyfikację wizualną.

 

Czy strona internetowa kancelarii prawnej musi być oficjalna i bezosobowa?

Pracując z prawnikami często spotykam przekonanie, że kancelaria prawna, która chce być postrzegana jako profesjonalna, na stronie internetowej musi prezentować się sztywno i oficjalnie. W powszechnym odbiorze sprowadza się to do szarych garniturów, oficjalnych sformułowań i suchych faktów.

Czy taki "oficjalny" marketing prawniczy online działa? Zarówno firmy, jak i osoby prywatne, szukając prawnika, chcą nawiązać współpracę z osobami, które sposobem pracy i charakterem odpowiadają ich preferencjom. Innymi słowy, szukają adwokatów czy radców prawnych, z którymi dobrze się im będzie pracowało. Bezosobowe witryny nie dają im szansy na sprawdzenie, czy trafili na taką osobę, czy nie.

Pokaż się z ludzkiej strony. Przede wszystkim nie pisz, że kancelaria jest profesjonalna – udowodnij, że taka jest. Unikaj nadęcia, ogólników i bezosobowych sformułowań. Pokaż na stronie internetowej swoje prawdziwe ja. Według Rosen Institute odpowiada to oczekiwaniom wielu potencjalnych klientów. Otwartość, prawdziwość, pokazanie, co udało ci się osiągnąć, co cię pasjonuje – zdobywa klientów, bo buduje relacje. „Bądź inny, bądź prawdziwy, a zostaniesz zauważony, zdobędziesz zaufanie i klientów.” – doradza Lee Rosen, założyciel Rosen Institute.

 

Komu zlecić marketing prawniczy online?

Możesz prześledzić rady zawarte w tym artykule i samodzielnie prowadzić marketing prawniczy online Twojej kancelarii. To przecież ty znasz swoją firmę najlepiej. Przy pisaniu tekstów na stronę internetową i budowaniu strony internetowej, warto jednak skorzystać z profesjonalnej pomocy. Doświadczony copywriter czy grafik ocenią, co działa na Twoją grupę docelową i pomogą Ci stworzyć zasoby marketingowe, które przekonają potencjalnych klientów.

 

Potrzebujesz pomocy w marketingu prawniczym?  

Poproś o niezobowiązującą wycenę
 

O autorce

Joanna Nowak to copywriter i content writer. Swoim klientom - małym i średnim firmom - pomaga przekonywać do współpracy odbiorców przy pomocy treści. Wcześniej redaktorka naczelna PMR Publications

<< powrót do listy

Joanna Nowak O autorce

NAJPOPULARNIEJSZE NA BLOGU

OSTATNIE TEKSTY

TEMATY


Powered by CouchCMS