Jest coÅ›, co sprawia, że niektóre serwisy internetowe sÄ… nieskuteczne. Chodzi o sÅ‚abo zdefiniowane i sÅ‚abo wyeksponowane przesÅ‚anie marketingowe.
Ostatnio pracowaÅ‚am nad tekstami do trzech serwisów internetowych firm B2B. Każda z nich dziaÅ‚a od lat i ma ugruntowanÄ… pozycjÄ™ w swojej niszy, ale dla żadnej strona WWW nie jest istotnym źródÅ‚em pozyskiwania klientów. Kiedy zaczynaÅ‚am pracÄ™ przesÅ‚anie marketingowe, które wyróżniaÅ‚oby te firmy nie byÅ‚o jeszcze zdefiniowane. Z różnych powodów.
Taka sytuacja dotyczy wielu firm, szczególnie tych, które dziaÅ‚ajÄ… w branży IT, nowych technologii czy w przemyÅ›le. Ich serwisy internetowe opisujÄ… ofertÄ™, jako zbiór cech i korzyÅ›ci, ale nie mówiÄ… bezpoÅ›rednio, dlaczego warto skorzystać z usÅ‚ug lub produktów ich firm i dlaczego taka wspóÅ‚praca pomogÅ‚aby rozwiÄ…zać problemy grupy docelowej.
Przykłady
Firma zajmujÄ…ca siÄ™ plastycznÄ… obróbkÄ… metalu pisze: „Do obróbki metalu wykorzystujemy najnowoczeÅ›niejsze technologie”. Wskazówka: Ponieważ inne firmy z tej branży mówiÄ… dokÅ‚adnie to samo, nie jest to coÅ›, co wyróżnia firmÄ™.
„Z naszymi możliwoÅ›ciami technicznymi możemy zrobić wszystko, czego chcÄ… nasi klienci”. Wskazówka: Tak ogólne przesÅ‚anie jest kuszÄ…ce, bo wydaje siÄ™, że poszerza możliwoÅ›ci, ale w rzeczywistoÅ›ci nie informuje, w czym firma jest naprawdÄ™ dobra, ani co mogÅ‚oby przyciÄ…gnąć szukajÄ…cÄ… takich usÅ‚ug grupÄ™ docelowÄ….
Brak trafnie zdefiniowanego przesÅ‚ania marketingowego powoduje, że żadne pieniÄ…dze zainwestowane w serwis internetowy czy content marketing nie zwrócÄ… siÄ™.
Firmy, które rozumiejÄ…, że ważniejsze od tego, JAK coÅ› mówisz, jest to CO powiesz, definiujÄ… i eksponujÄ… swoje przesÅ‚anie marketingowe w taki sposób, że jest czytelne dla każdego. Trudno przejrzeć ich serwis internetowy, albo przeczytać wpis na blogu, żeby nie zrozumieć, co jest ich przesÅ‚aniem marketingowym.
Gdy przesÅ‚anie marketingowe formuÅ‚uje rozwiÄ…zanie dla problemów grupy docelowej, a firma naprawdÄ™ w nie wierzy i w zawartych treÅ›ciach daje dowody na jego skuteczność, trudno jest mu siÄ™ oprzeć.
Przykład
RafaÅ‚ Chmielewski jest ekspertem z zakresu marketingu prawniczego, który prowadzi bloga na temat marketingu kancelarii prawnych. Jego firma web.lex pomaga kancelariom prawnym zdobywać klientów w sieci przy pomocy content marketingu, a szczególnie blogowania.
RafaÅ‚ publikuje w sieci dużo treÅ›ci, w których podkreÅ›la znaczenie publikowania w sieci wartoÅ›ciowych informacji.
Jeżeli przeczytasz artykuÅ‚y opublikowane na www.e-marketingprawniczy.pl zdasz sobie sprawÄ™, że wiele z tego, o czym pisze sprowadza siÄ™ do tÅ‚umaczenia na różne sposoby, dlaczego prowadzenie bloga i publikowanie porad z zakresu prawa jest sposobem na pozyskanie klientów dla kancelarii prawniczej.
Trudno przejrzeć jego stronÄ™ internetowÄ…, by nie natknąć siÄ™ na przykÅ‚ady, które na różne sposoby udowadniajÄ… skuteczność tego sposobu pozyskiwania klientów kancelarii prawnych.
WÅ‚aÅ›nie pomoc w prowadzaniu bloga, który jest skutecznym sposobem pozyskiwania klientów dla kancelarii prawnych jest jego przesÅ‚aniem marketingowym. Wierzy w nie i dowodzi jego skutecznoÅ›ci na wÅ‚asnym przykÅ‚adzie.
By przesÅ‚anie marketingowe byÅ‚o silne i trafiaÅ‚o do grupy docelowej musi speÅ‚nić szereg warunków.
Być wyjÄ…tkowe. Musisz powiedzieć swoim potencjalnym klientom coÅ› nowego, Å›wieżego i innego niż mówi twoja konkurencja.
Dotyczyć problemów grupy docelowej. W centrum zainteresowania każdego jest on sam, jego problemy, jego firma i jego rozwój. Dlatego, zaproponowanie sposobu na rozwiÄ…zanie codziennych problemów grupy docelowej, który jest lepszy od tych powszechnie stosowanych, ma szanse przemówić do grupy docelowej. RozwiniÄ™cie tego przesÅ‚ania w tekstach wraz z dowodami, że te sposoby dziaÅ‚ajÄ…, oznacza wiÄ™ksze zainteresowanie ze strony grupy docelowej, wiÄ™kszy autorytet autora i wiÄ™cej klientów.
Być czymÅ›, w co sam wierzysz. Tylko wtedy bÄ™dziesz w stanie stworzyć treÅ›ci, które przemówiÄ… do twojej grupy docelowej, a twój entuzjazm bÄ™dzie zaraźliwy.
Moje przesÅ‚anie marketingowe brzmi: „Pomagam firmom B2B okreÅ›lić, co powiedzieć, żeby przyciÄ…gnąć klientów i zdobyć ich zaufanie, a nie tylko, jak to napisać.”
MogÄ™ mówić i pisać to na różne sposoby, bo naprawdÄ™ wierzÄ™, że żeby stworzyć skuteczny serwis internetowy trzeba dokÅ‚adnie wiedzieć, co i komu chcemy powiedzieć. Dlatego z peÅ‚nym przekonaniem staram siÄ™ przekonywać o tym grupÄ™ docelowÄ….
Trudne dlatego, że nie jest łatwo spojrzeć na swoją firmę z zewnątrz, będąc cały czas wewnątrz, a wyjątkowość firmy często opiera się na trudnych do zdefiniowania rzeczach. Ale też dlatego, że precyzując swoje przesłanie, zawężasz też grupę docelową i w pewnym sensie ograniczasz możliwości. Wiele firm się tego obawia. Nie chce do końca definiować swojej oferty, obawiając się, że tym samym zamknie przed sobą jakieś drzwi.
Musisz wiedzieć, że jest dokładnie odwrotnie.
Tylko majÄ…c Å›wiadomość, dlaczego twój sposób na rozwiÄ…zanie problemów grupy docelowej jest lepszy od innych możesz zakomunikować to Å›wiatu w jasny, dobitny sposób przez serwis internetowy i umieszczone tam treÅ›ci.
Jeżeli nie wiesz, co chcesz przekazać, próbujesz być wszystkim dla wszystkich, twoja siÅ‚a przekonywania rozmywa siÄ™ i sÅ‚abnie.
Więc, jeżeli twoje przesłanie marketingowe nie jest jeszcze jasne dla ciebie i każdego w twojej firmie, zacznij myśleć, pytać i rozmawiać, a jeżeli to nie wystarczy znajdź pomoc na zewnątrz.
Dotrzyj do samego sedna tego, co stanowi o twojej wyjÄ…tkowoÅ›ci i stwórz przesÅ‚anie, dziÄ™ki któremu trafisz do klientów i osiÄ…gniesz cele.