Prowadzenie bloga firmy IT – czy Twój copywriter musi być informatykiem?

JoannaNOWAK

Strategia | Copywriting | Content

+48 692 431 564/joanna.nowak@www-copywriting.pl

 

Prowadzenie bloga firmy IT – czy twój copywriter musi być informatykiem?

15 lut 2022
Content marketing

Jaką wiedzę musi posiadać copywriter pracujący dla firm technologicznych? Komu zlecić pisanie tekstów, żeby prowadzenie bloga przełożyło się na ruch i na leady? Kilka wskazówek dla software house’ów, firm wdrożeniowych i producentów z branży IT…

 

Czy mam wystarczającą wiedzę, żeby prowadzić twojego bloga?

Jeżeli sprzedajesz usługi programistyczne lub zaawansowane technologicznie produkty, być może się zastanawiasz, czy copywriter bez wykształcenia technicznego, taki jak ja, ma wystarczającą wiedzę, żeby prowadzić twojego bloga, albo opisywać historie sukcesu twoich klientów.

Rzeczywiście, nie jestem programistą, ani inżynierem i prawdopodobnie nie rozumiem zasad działania twojego produktu lub usługi tak dobrze, jak ty. To jednak nie znaczy, że nie będę w stanie objaśnić sposobu ich działania twojej grupie docelowej – przystępnie i przekonująco. Tym właśnie zajmuje się copywriter w branży IT, który rzadko ma wykształcenie techniczne. (Prawdopodobnie trudno byłoby Ci znaleźć programistę, który na co dzień koduje, a w międzyczasie pisze ciekawe, dopracowane pod względem językowym artykuły).

Poniżej wyjaśnię, dlaczego nie muszę być programistą, żeby stworzyć content, który będzie skutecznie edukować i przekonywać klientów firm IT.

 

Grupa docelowa blogów firm IT to często osoby nietechniczne

W branży IT teksty blogowe adresuje się zwykle do jednej z trzech grup:

  1. Osoby kierujące firmą czyli menedżerowie

Osoby, które chcą maksymalizować zyski swojego biznesu rzadko interesują się szczegółami technicznymi. Chcą tylko rozumieć, w jaki sposób produkt lub usługa przyczyni się do tego, że ich firma będzie działać sprawniej i zyskowniej.

Żeby stworzyć wartościowe treści dla tej grupy wystarczają informacje, które otrzymuję w briefie, lub które kompletuję rozmawiając z osobą odpowiedzialną za produkt lub usługę. Pytam zwykle o to:

Przy tego rodzaju wpisach pomocne bywa także opisanie doświadczeń osób, które na co dzień korzystają z rozwiązania. Dlatego, jeżeli jest taka możliwość, rozmawiam także z klientami moich klientów.

  1. Kandydaci na programistów

Kandydaci na programistów są kolejną grupą, do której firmy IT kierują artykuły blogowe. Zadaniem takich artykułów jest budowanie marki pracodawcy i pokazanie korzyści, wynikających z bycia zatrudnionym w określonej organizacji. Żeby treści tworzone dla tej grupie były wartościowe:

  1. Programiści, inżynierowie i inni specjaliści IT

Jak pracuję, kiedy wpis na bloga kierowany jest do trzeciej grupy – CTO, programistów, albo inżynierów? Omawiam to poniżej.

 

Eksperci są świetnym źródłem informacji

Tworząc wpisy blogowe, które wymagają tego, żeby szerzej omówić kwestie techniczne najczęściej bazuję na:

Pisanie tekstów, które wymagają zaawansowanej wiedzy technicznej trwa zwykle trochę dłużej niż napisanie innych artykułów. Żeby tekst był w 100% poprawny merytorycznie proszę zaangażowaną w projekt osobę – programistę czy inżyniera – o sprawdzenie draftu takiej treści. Jeżeli więc pojawi się w nim jakiś błąd, poprawię go jeszcze przed publikacją.

 

Napisanie wartościowych treści to w 50% warsztat

Wiadomo, że znajomość produktu czy rozumienie technologii nie oznacza umiejętności stworzenia wartościowych tekstów na bloga. To dobry warsztat daje gwarancję zebrania wartościowych informacji oraz zaprezentowania ich w przystępny, atrakcyjny dla czytelnika sposób. Bo wyzwaniem przy tworzeniu wartościowych treści nie jest tylko zrozumienie kwestii technicznych, ale także ustalenie, co jest najważniejsze z punktu widzenia czytelnika i czego na pewno nie można pominąć.

Mój proces pracy obejmuje między innymi:

 

Praktyka czyni mistrza

Chociaż nie pracuję w firmie technologicznej, jako freelancer współpracowałam i współpracuję z firmami IT. Mam doświadczenie w tworzeniu treści ofertowych, microcopy, case studies oraz artykułów na bloga dla kilku firm zajmujących się wdrożeniami systemów IT oraz dla software house’u. Można nawet powiedzieć, że pisanie tekstów dla firm IT to jedna z moich specjalizacji. A specjalizacja przekłada się na lepszą jakość treści i lepsze tempo pracy.

Dzięki temu, że dużo pracuję dla firm B2B, także z innych niż IT branż, rozumiem wyjątkowe potrzeby grupy docelowej i złożoną naturę produktów oraz usług w branży B2B.  Umiem też opowiadać o nich w przystępny sposób.

 

Regularna współpraca = bardziej wartościowe teksty

Im więcej tekstów dla Ciebie napiszę, tym mniej wsparcia z twojej strony będę potrzebować w związku z technicznymi zagadnieniami. Lepiej się też wpiszę w Twoje oczekiwania w kwestii unikalnego dla Twojej firmy tonu głos i będę pracować szybciej. Dlatego stałym klientom oferuję preferencyjne stawki.

Regularna współpraca to:

 

Nie trzeba być programistą, żeby zadawać inteligentne pytania

Content jest skuteczny, jeżeli przyczynia się do realizacji ustalonego celu. Jeżeli znam twoje KPI, wiem w czym pomagają klientom twoje rozwiązania i w jaki sposób przyczyniają się do zwiększania zyskowności – mam wszystko, czego potrzebuję, żeby wiedzieć, jakie kolejne pytania zadawać, a to klucz do zdobycia wszystkich potrzebnych informacji. Jeżeli dodam do tego doskonalony od lat warsztat copywriterski szanse na stworzenie wartościowych tekstów, które sprzedają są naprawdę wysokie.

 

Prowadzisz firmę w branży IT? Potrzebujesz pomocy przy prowadzeniu bloga?

Poproś o niezobowiązującą ofertę. Jako copywriter mam doświadczenie w prowadzeniu blogów firm IT.

 

Może Cię też zainteresować:

 

O autorce

Joanna Nowak to copywriter i content writer. Swoim klientom - małym i średnim firmom - pomaga przekonywać do współpracy odbiorców przy pomocy treści. Wcześniej redaktorka naczelna PMR Publications

<< powrót do listy

Joanna Nowak O autorce

NAJPOPULARNIEJSZE NA BLOGU

OSTATNIE TEKSTY

TEMATY


Powered by CouchCMS