JakÄ… wiedzÄ™ musi posiadać copywriter pracujÄ…cy dla firm technologicznych? Komu zlecić pisanie tekstów, żeby prowadzenie bloga przeÅ‚ożyÅ‚o siÄ™ na ruch i na leady? Kilka wskazówek dla software house’ów, firm wdrożeniowych i producentów z branży IT…
Jeżeli sprzedajesz usÅ‚ugi programistyczne lub zaawansowane technologicznie produkty, być może siÄ™ zastanawiasz, czy copywriter bez wyksztaÅ‚cenia technicznego, taki jak ja, ma wystarczajÄ…cÄ… wiedzÄ™, żeby prowadzić twojego bloga, albo opisywać historie sukcesu twoich klientów.
RzeczywiÅ›cie, nie jestem programistÄ…, ani inżynierem i prawdopodobnie nie rozumiem zasad dziaÅ‚ania twojego produktu lub usÅ‚ugi tak dobrze, jak ty. To jednak nie znaczy, że nie bÄ™dÄ™ w stanie objaÅ›nić sposobu ich dziaÅ‚ania twojej grupie docelowej – przystÄ™pnie i przekonujÄ…co. Tym wÅ‚aÅ›nie zajmuje siÄ™ copywriter w branży IT, który rzadko ma wyksztaÅ‚cenie techniczne. (Prawdopodobnie trudno byÅ‚oby Ci znaleźć programistÄ™, który na co dzieÅ„ koduje, a w miÄ™dzyczasie pisze ciekawe, dopracowane pod wzglÄ™dem jÄ™zykowym artykuÅ‚y).
Poniżej wyjaÅ›niÄ™, dlaczego nie muszÄ™ być programistÄ…, żeby stworzyć content, który bÄ™dzie skutecznie edukować i przekonywać klientów firm IT.
W branży IT teksty blogowe adresuje się zwykle do jednej z trzech grup:
Osoby, które chcÄ… maksymalizować zyski swojego biznesu rzadko interesujÄ… siÄ™ szczegóÅ‚ami technicznymi. ChcÄ… tylko rozumieć, w jaki sposób produkt lub usÅ‚uga przyczyni siÄ™ do tego, że ich firma bÄ™dzie dziaÅ‚ać sprawniej i zyskowniej.
Å»eby stworzyć wartoÅ›ciowe treÅ›ci dla tej grupy wystarczajÄ… informacje, które otrzymujÄ™ w briefie, lub które kompletujÄ™ rozmawiajÄ…c z osobÄ… odpowiedzialnÄ… za produkt lub usÅ‚ugÄ™. Pytam zwykle o to:
Przy tego rodzaju wpisach pomocne bywa także opisanie doÅ›wiadczeÅ„ osób, które na co dzieÅ„ korzystajÄ… z rozwiÄ…zania. Dlatego, jeżeli jest taka możliwość, rozmawiam także z klientami moich klientów.
Kandydaci na programistów sÄ… kolejnÄ… grupÄ…, do której firmy IT kierujÄ… artykuÅ‚y blogowe. Zadaniem takich artykuÅ‚ów jest budowanie marki pracodawcy i pokazanie korzyÅ›ci, wynikajÄ…cych z bycia zatrudnionym w okreÅ›lonej organizacji. Å»eby treÅ›ci tworzone dla tej grupie byÅ‚y wartoÅ›ciowe:
Jak pracujÄ™, kiedy wpis na bloga kierowany jest do trzeciej grupy – CTO, programistów, albo inżynierów? Omawiam to poniżej.
TworzÄ…c wpisy blogowe, które wymagajÄ… tego, żeby szerzej omówić kwestie techniczne najczęściej bazujÄ™ na:
Pisanie tekstów, które wymagajÄ… zaawansowanej wiedzy technicznej trwa zwykle trochÄ™ dÅ‚użej niż napisanie innych artykuÅ‚ów. Å»eby tekst byÅ‚ w 100% poprawny merytorycznie proszÄ™ zaangażowanÄ… w projekt osobÄ™ – programistÄ™ czy inżyniera – o sprawdzenie draftu takiej treÅ›ci. Jeżeli wiÄ™c pojawi siÄ™ w nim jakiÅ› bÅ‚Ä…d, poprawiÄ™ go jeszcze przed publikacjÄ….
Wiadomo, że znajomość produktu czy rozumienie technologii nie oznacza umiejÄ™tnoÅ›ci stworzenia wartoÅ›ciowych tekstów na bloga. To dobry warsztat daje gwarancjÄ™ zebrania wartoÅ›ciowych informacji oraz zaprezentowania ich w przystÄ™pny, atrakcyjny dla czytelnika sposób. Bo wyzwaniem przy tworzeniu wartoÅ›ciowych treÅ›ci nie jest tylko zrozumienie kwestii technicznych, ale także ustalenie, co jest najważniejsze z punktu widzenia czytelnika i czego na pewno nie można pominąć.
Mój proces pracy obejmuje miÄ™dzy innymi:
Chociaż nie pracujÄ™ w firmie technologicznej, jako freelancer wspóÅ‚pracowaÅ‚am i wspóÅ‚pracujÄ™ z firmami IT. Mam doÅ›wiadczenie w tworzeniu treÅ›ci ofertowych, microcopy, case studies oraz artykuÅ‚ów na bloga dla kilku firm zajmujÄ…cych siÄ™ wdrożeniami systemów IT oraz dla software house’u. Można nawet powiedzieć, że pisanie tekstów dla firm IT to jedna z moich specjalizacji. A specjalizacja przekÅ‚ada siÄ™ na lepszÄ… jakość treÅ›ci i lepsze tempo pracy.
DziÄ™ki temu, że dużo pracujÄ™ dla firm B2B, także z innych niż IT branż, rozumiem wyjÄ…tkowe potrzeby grupy docelowej i zÅ‚ożonÄ… naturÄ™ produktów oraz usÅ‚ug w branży B2B. Umiem też opowiadać o nich w przystÄ™pny sposób.
Im wiÄ™cej tekstów dla Ciebie napiszÄ™, tym mniej wsparcia z twojej strony bÄ™dÄ™ potrzebować w zwiÄ…zku z technicznymi zagadnieniami. Lepiej siÄ™ też wpiszÄ™ w Twoje oczekiwania w kwestii unikalnego dla Twojej firmy tonu gÅ‚os i bÄ™dÄ™ pracować szybciej. Dlatego staÅ‚ym klientom oferujÄ™ preferencyjne stawki.
Regularna wspóÅ‚praca to:
Content jest skuteczny, jeżeli przyczynia siÄ™ do realizacji ustalonego celu. Jeżeli znam twoje KPI, wiem w czym pomagajÄ… klientom twoje rozwiÄ…zania i w jaki sposób przyczyniajÄ… siÄ™ do zwiÄ™kszania zyskownoÅ›ci – mam wszystko, czego potrzebujÄ™, żeby wiedzieć, jakie kolejne pytania zadawać, a to klucz do zdobycia wszystkich potrzebnych informacji. Jeżeli dodam do tego doskonalony od lat warsztat copywriterski szanse na stworzenie wartoÅ›ciowych tekstów, które sprzedajÄ… sÄ… naprawdÄ™ wysokie.
PoproÅ› o niezobowiÄ…zujÄ…cÄ… ofertÄ™. Jako copywriter mam doÅ›wiadczenie w prowadzeniu blogów firm IT.
Joanna Nowak to copywriter i content writer. Swoim klientom - maÅ‚ym i Å›rednim firmom - pomaga przekonywać do wspóÅ‚pracy odbiorców przy pomocy treÅ›ci. WczeÅ›niej redaktorka naczelna PMR Publications