Niedawno przeczytaÅ‚am ciekawy wpis Igora Bielobradka – autora bloga na temat marketingu firm B2B. Stawia w nim, miÄ™dzy innymi, pytanie czy prowadzenie bloga firmowego przez zewnÄ™trznych content marketerów przynosi oczekiwane rezultaty. Innymi sÅ‚owy, czy możliwe jest stworzenie przez osoby spoza firmy na tyle wartoÅ›ciowych treÅ›ci, by „umożliwiÅ‚y nawiÄ…zanie z potencjalnym klientem relacji, zdobycie jego zaufania i zbudowanie pozycji eksperta”.
Zdaniem Igora:
nie jest to dobry pomysÅ‚, bo wiedza „jest wewnÄ…trz organizacji, w gÅ‚owach ekspertów”,
najlepszym rozwiÄ…zaniem jest samodzielne tworzenie przez ekspertów wartoÅ›ciowych treÅ›ci w zgodzie z zasadami SEO i ich dystrybucja,
możliwa jest wspóÅ‚praca wewnÄ™trznego eksperta z copywriterem/ ghostwriterem czy content writerem tylko na nastÄ™pujÄ…cej zasadzie: ekspert daje wiedzÄ™, a copywriter czy ghostwriter „ubiera to” w atrakcyjny tekst (czy innÄ… formÄ™ medialnÄ…).
To wszystko prawda. Nikt nie poprowadzi firmowego bloga lepiej niż grupa kreatywnych, zaangażowanych pracowników - ekspertów. Nie zawsze jest to jednak możliwe.
Zmyślne infografiki.
Prezentacje, przy czytaniu których niewiele osób może powstrzymać siÄ™ przed zobaczeniem nastÄ™pnego slajdu.
ArtykuÅ‚y, których tytuÅ‚y przyciÄ…gajÄ… uwagÄ™ nawet niezainteresowanych tematem, a nagÅ‚ówki same opowiadajÄ… historiÄ™.
Lubiane przez zapracowanych – podcasty.
Innymi sÅ‚owy, treÅ›ci można publikować w wielu formach. Im ta forma bardziej przyjazna dla grupy docelowej, tym wiÄ™ksza szansa na zainteresowanie użytkowników. Ale czÄ™sto stworzenie takiego contentu jest czasochÅ‚onne i wymaga umiejÄ™tnoÅ›ci wykraczajÄ…cych poza bycie ekspertem w branży.
Ekspert może dodać wpis na blogu stosunkowo szybko. Ale żeby stworzyć ciekawÄ… infografikÄ™ musi mieć nie tylko dobrÄ… koncepcjÄ™, ale też czas na rozwiniÄ™cie jej wspólnie z grafikiem.
ArtykuÅ‚ jest doceniony wtedy, kiedy oprócz wartoÅ›ciowych informacji ma interesujÄ…cy tytuÅ‚, nagÅ‚ówki i przyjaznÄ… szatÄ™ graficznÄ…. Prezentacja, którÄ… chÄ™tnie dzielÄ… siÄ™ osbiorcy, oprócz puli wartoÅ›ciowych informacji ma też zwykle celne (czasem dowcipne) hasÅ‚a, których wymyÅ›lenie wymaga czasu.
Oprócz wartoÅ›ciowych informacji i ciekawej formy wartoÅ›ciowy content musi być także wyjÄ…tkowy, dlatego twórca contentu musi analizować też, co robi konkurencja choćby po to, żeby uniknąć publikowania tego samego.
Takich, którzy sÄ… ekspertami w swojej branży, majÄ… lekkie pióro, umiejÄ… pisać zwięźle, ciekawie, a czasem nieco prowokacyjnie, a do tego zadbać o ciekawÄ… formÄ™ graficznÄ…? Sami stworzÄ… treÅ›ci do firmowego bloga.
Ale jeżeli masz do dyspozycji po prostu ludzi, którzy znajÄ… siÄ™ na swoim fachu wykorzystaj wewnÄ™trznÄ… wiedzÄ™, a specyficzne umiejÄ™tnoÅ›ci zleć osobom spoza firmy, żeby otrzymać dokÅ‚adnie to, czego potrzebujesz – wartoÅ›ciowÄ… wiedzÄ™, pochodzÄ…cÄ… od ekspertów z firmy, zamienionÄ… w ciekawy, chÄ™tnie czytany content.
PodsumowujÄ…c, choć najlepiej jest, gdy do tworzenia wartoÅ›ciowych treÅ›ci wykorzystuje siÄ™ wiedzÄ™, która jest wewnÄ…trz organizacji, zewnÄ™trzni specjaliÅ›ci mogÄ… z dobrym skutkiem pomagać w wielu aspektach content marketingu.