Wyobraź sobie firmÄ™ B2B, która produkuje mnóstwo treÅ›ci. PrzekÅ‚ada siÄ™ to na ruch na stronie WWW i… to wszystko. Nie ma leadów. Nie ma zamówieÅ„. Dlaczego? Po przeprowadzeniu audytu contentu okazuje siÄ™, że 80% tworzonych treÅ›ci sÅ‚uży do zwiÄ™kszania zasiÄ™gu. Brak natomiast zasobów, które pozwalaÅ‚yby konwertować zainteresowanych na leady.
Jaki z tego wniosek? Å»eby content marketing dziaÅ‚aÅ‚ potrzebujesz treÅ›ci, które odpowiadajÄ… potrzebom osób, znajdujÄ…cych siÄ™ na każdym etapie lejka zakupowego. Dowiedz siÄ™, jaki to powinien być content.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Jak zauważa na swoim blogu, autorytet w inbound marketingu - firma Hubspot, żaden kupujÄ…cy nie budzi siÄ™ pewnego dnia z postanowieniem, że dzisiaj kupi produkt X. Zanim to zrobi, przechodzi przez caÅ‚y proces, tzw. podróż klienta, w czasie której uÅ›wiadamia sobie istnienie produktu lub usÅ‚ugi, rozważa jego zakup i porównuje z innymi opcjami, aż w koÅ„cu podejmuje decyzjÄ™. Przeczytaj, z jakich treÅ›ci najczęściej przy tym korzysta.
Na tym etapie potencjalni klienci zaczynajÄ… siÄ™ rozglÄ…dać za możliwoÅ›ciami usprawnieÅ„. SzukajÄ… treÅ›ci edukacyjnych, które pomogÄ… im zrozumieć i nazwać problem. MogÄ… nie wiedzieć, że oferowane przez Ciebie rozwiÄ…zanie istnieje.
KupujÄ…cy, który szuka rozwiÄ…zaÅ„ technologicznych, sÅ‚użących do usprawnienia procesów biznesowych może być zainteresowany możliwoÅ›ciÄ… redukcji kosztów, albo zwiÄ™kszeniem bezpieczeÅ„stwa danych w firmie. Nie wie jednak jeszcze, jak to osiÄ…gnąć.
Z jakich narzÄ™dzi korzystajÄ… klienci, kiedy próbujÄ… zidentyfikować problem?
Może to siÄ™ różnić w zależnoÅ›ci od grupy docelowej, ale aż 72% potencjalnych kupujÄ…cych skorzysta z Google’a, jako najważniejszego narzÄ™dzia do wyszukiwania na tym etapie.
Raczej nie bÄ™dÄ… przeszukiwać na tym etapie oferty poszczególnych firm. BÄ™dÄ… zadawać pytania dotyczÄ…ce wÅ‚asnych problemów, a nie cech czy funkcjonalnoÅ›ci Twoich produktów.
Klienci wiedzÄ… już na czym polega ich problem i z czym powinni walczyć, ale nie sÄ… jeszcze pewni, jaki sposób jego rozwiÄ…zania powinni wybrać. Dlatego szukajÄ… informacji o tym, jak sprawdzajÄ… siÄ™ poszczególne metody dziaÅ‚ania.
Wyjaśnij, jak działa oferowane przez Ciebie rozwiązanie i przekonaj grupę docelową, że jest skuteczne.
WedÅ‚ug raportu Demand Gen „Content Preferences Survey Report” aż 64% kupujÄ…cych na tym etapie zwraca wiÄ™kszÄ… uwagÄ™ na źródÅ‚a, które postrzega, jako obiektywne. Należą do nich opinie klientów i analizy. Twoi potencjalni odbiorcy chÄ™tnie bÄ™dÄ… także czytać o firmach, które wdrożyÅ‚y konkretne rozwiÄ…zania.
To ostatni etap przed domkniÄ™ciem sprzedaży. Twój potencjalny klient wie już, jaki jest najlepszy sposób na rozwiÄ…zanie jego problemu i szuka dostawcy, któremu może zaufać. Najpierw tworzy dÅ‚ugÄ… listÄ™ dostawców produktów i usÅ‚ug. NastÄ™pnie zawęża jÄ… do kilku nazw, aż do momentu, w którym decyzja o wyborze dostawcy zostaje podjÄ™ta.
Zaoferuj content, który wzmocni rosnÄ…ce zaufanie grupy docelowej do Twojej firmy i bÄ™dzie decydujÄ…cym argumentem za nawiÄ…zaniem wspóÅ‚pracy.
Cenniki, możliwoÅ›ci konfiguracji, specyfikacje techniczne, wszelkie szczegóÅ‚owe informacje o produkcie, albo usÅ‚udze. Na tym etapie Twoi odbiorcy mogÄ… także potrzebować przypomnienia o tym, jak wartoÅ›ciowa jest Twoja oferta lub zapewnienia, że teraz jest rzeczywiÅ›cie najlepszy czas na zakup.
Jeżeli Twój dziaÅ‚ sprzedaży nie otrzymuje wystarczajÄ…cej liczby wartoÅ›ciowych leadów (bo czasem lepsze 3 wartoÅ›ciowe leady niż 30 sÅ‚abych), być może oferujesz za maÅ‚o contentu, poszukiwanego przez klientów na poszczególnych etapach procesu sprzedaży. Część grupy docelowej, którÄ… przeoczyÅ‚eÅ› może uciec z Twojego lejka sprzedażowego.
Uchroni CiÄ™ przed tym przeprowadzenie audytu contentu, dziÄ™ki któremu:
Każda firma musi zbudować lejek sprzedażowy, który dziaÅ‚a dla niej i dla jej klientów. Czy branża prawnicza musi prowadzić content marketing przy pomocy takich samych treÅ›ci, jak software house? OczywiÅ›cie nie. Ale każda firma musi wsÅ‚uchać siÄ™ w potrzeby odbiorców i dostarczyć treÅ›ci, które chcÄ… konsumować na konkretnym etapie.
Formy contentu podane w tym artykule sprawdzają się niezależnie od branży pod warunkiem, że:
Zrób listÄ™ wszystkich firmowych treÅ›ci, opublikowanych online
Określ grupę docelową każdego artykułu, wpisu blogowego czy case study
Zapisz datÄ™ publikacji i sprawdź czy treść to tzw. evergreen content czy content, który szybko traci na aktualnoÅ›ci
PrzyporzÄ…dkuj każdÄ… treść do etapu podróży klienta
Oszacuj jakość każdego elementu contentu i oceń, czy realizuje cele Jak sprawdzić czy teksty są wysokiej jakości
Zdecyduj, co zrobić z artykułem, e-bookiem czy historią klienta. Dostępne opcje:
Zachowaj w takim stanie jak jest
Usuń ze strony
Uaktualnij, dodaj nowe informacje
Przeprowadzenie audytu treÅ›ci to krok w kierunku podniesienia skutecznoÅ›ci content marketingu. Brakuje Ci treÅ›ci, odpowiadajÄ…cych potrzebom grupy docelowej, która znajduje siÄ™ na niektórych etapach procesu sprzedaży? Stwórz content, który zachÄ™ci potencjalnych klientów do podjÄ™cia nastÄ™pnego kroku.
Joanna Nowak to copywriter i content writer. Swoim klientom - maÅ‚ym i Å›rednim firmom - pomaga przekonywać do wspóÅ‚pracy odbiorców przy pomocy treÅ›ci. WczeÅ›niej redaktorka naczelna PMR Publications