SÄ… nimi:
kim jesteÅ›?
dlaczego potencjalny klient ma się zainteresować tym, co robisz?
dlaczego ma ci wierzyć?
Jeżeli to ja będę pracować nad twoimi tekstami podpowiem ci, jak odpowiedzieć na powyższe pytania, by przekonać grupę docelową, że warto posłuchać tego, co masz do powiedzenia. Że to, co oferujesz pomoże rozwiązać jej problemy. I że na pewno dotrzymasz słowa.
Å»eby móc to zrobić, żeby dobrze zrozumieć ciebie, twoje produkty i twojÄ… grupÄ™ docelowÄ… – sama zadam ci wiele pytaÅ„.
Pierwszym etapem pracy nad wartościowymi tekstami na stronę internetową jest poznanie:
celów twojej firmy i twojej przewagi konkurencyjnej,
twojego otoczenia biznesowego,
potrzeb twoich klientów.
Oznacza to na przykład:
dowiedzenie siÄ™, jakÄ… technologiÄ™ stosowano w twojej branży dawniej, dlaczego nowa technologia, jakÄ… ty oferujesz jest lepsza i które jej aspekty warto podkreÅ›lać,
zrozumienie, jakie problemy ma twój klient, co go frustruje, co motywuje, a co kompletnie nie obchodzi i dlaczego sprzeciwia siÄ™ on zmianom,
zdobycie informacji o tym, jakie sÄ… najważniejsze KPI, na które zwracasz uwagÄ™ i co twój zespóÅ‚ chce osiÄ…gnąć w najbliższym kwartale,
zapytanie, jaka publikacja lub który influencer ma najwiÄ™kszy wpÅ‚yw na TwojÄ… pracÄ™,
Innymi sÅ‚owy, na pierwszym etapie pracy nad tekstami staram siÄ™ poznać firmÄ™ klienta od najprawdziwszej strony, zamiast tej, która wedÅ‚ug niego bÄ™dzie siÄ™ najlepiej prezentować.
Używam do tego czterech narzędzi.
Jeżeli to mnie zlecisz pracÄ™ nad stworzeniem wartoÅ›ciowych tekstów poproszÄ™ ciÄ™ w pierwszej kolejnoÅ›ci o wypeÅ‚nienie kwestionariusza, zwanego też briefem. Zawiera on kilkadziesiÄ…t pytaÅ„, a odpowiedzi na nie dajÄ… podstawÄ™ niezbÄ™dnÄ… do tego, by zacząć pracÄ™ nad tekstami, które pomogÄ… twoim klientom. Sprawdź, czego bÄ™dÄ™ chciaÅ‚a siÄ™ dowiedzieć.
Czasem, by dotrzeć do sedna i ustalić, jaki przekaz powinny eksponować wartoÅ›ciowe teksty, konieczne jest przeprowadzenie kilku rozmów telefonicznych z osobami z firmy klienta.
Uzyskanie informacji od klienta to nie wszystko. Nic nie zastÄ…pi solidnej analizy różnorodnych źródeÅ‚ dostÄ™pnych online. Taka analiza umożliwia nie tylko zrozumienie, co dzieje siÄ™ w branży, co siÄ™ w niej zmienia teraz oraz, co i jak zmieni siÄ™ za chwilÄ™, ale także poznanie jÄ™zyka, jakiego grupa docelowa używa na co dzieÅ„.
By przyciÄ…gnąć wÅ‚aÅ›ciwych klientów dobrze sformuÅ‚uj przesÅ‚anie marketingowe
Firmy z dobrze zdefiniowanym przesłaniem marketingowym mogą więcej
Podczas, gdy poprzedni etap poświęcony był w całości uzyskaniu jasności, co do tego, co trzeba powiedzieć, ten służy pracy nad tym, jak to zrobić.
Każdy ma swojÄ… ulubionÄ… formÄ™ treÅ›ci. Jedni lubiÄ… czytać artykuÅ‚y, inni wolÄ… oglÄ…dać slajdy, albo infografiki, a jeszcze inni zaufaniem obdarzÄ… tylko te firmy, które w serwisie internetowym majÄ… w ciekawy sposób opisane realizacje. Dlatego zanim zacznÄ™ pisać teksty zastanawiam siÄ™, jaka forma treÅ›ci pozwoli na najlepsze wyeksponowanie tego, co masz do przekazania grupie docelowej i pomoże ci zyskać jej uwagÄ™.
Promujesz firmÄ™ B2B? Sprawdź, czy wypróbowaÅ‚eÅ› już te rodzaje contentu
Każda firma B2B musi mieć ten content na stronie internetowej
Na tym etapie piszÄ™ teksty, które jasno i przekonujÄ…co wyjaÅ›niajÄ…, co firma robi i dlaczego potencjalny klient – w trosce o wÅ‚asne interesy – powinien siÄ™ tym zainteresować. Zwykle sÄ… to teksty do serwisów internetowych: hasÅ‚a, krótkie teksty na stronÄ™ gÅ‚ównÄ…, które zachÄ™cajÄ…, by przeczytać wiÄ™cej, opisy podkreÅ›lajÄ…ce zalety usÅ‚ug i produktów, case studies, teksty prezentacji, infografik, broszur, artykuÅ‚y oraz blogi.
Staram siÄ™ nimi zaintrygować czytelników, zaszczepić w nich ciekawość, która sprawi, że bÄ™dÄ… czytać dalej. ZachÄ™cam do wyobrażenia sobie korzyÅ›ci z jakiegoÅ› rozwiÄ…zania – emocji lub doznaÅ„ – posÅ‚ugujÄ™ siÄ™ twardymi faktami i prezentujÄ™ social proof.
Dbam, by wszystkie teksty, jakie piszÄ™:
były łatwe do zrozumienia nawet, jeżeli dotyczą skomplikowanych kwestii,
brzmiały autorytatywnie lecz przystępnie, przyjaźnie i zachęcająco,
pokazywały korzyści, zamiast je opisywać,
byÅ‚y przejrzyste i nie zawieraÅ‚y wiÄ™cej sÅ‚ów, niż to konieczne.
Kliknąć czy nie kliknąć - jakie wezwania do działania są skuteczne
15 sÅ‚ów, których nie powinno być na twojej stronie internetowej
Kiedy teksty sÄ… już gotowe pracujÄ™ nad takim rozmieszczeniem ich na stronie internetowej, by każdy jej element – menu, hasÅ‚a, nagÅ‚ówki, linki, wezwania do dziaÅ‚ania – pomagaÅ‚ potencjalnym klientom w szybkim dotarciu do poszukiwanych przez nich informacji.
Ponieważ zajmujÄ™ siÄ™ tylko elementami informacyjnymi – nie graficznymi – skupiam siÄ™ na wyeksponowaniu przekazu i na drodze, jakÄ… ma do przejÅ›cia każdy użytkownik serwisu internetowego.
Moim celem jest zachęcenie go do tego, do czego chcesz go zachęcić i doprowadzenie go tam, gdzie chce dotrzeć za pomocą minimalnej ilości kliknięć.
Po tym, jak klienci otrzymujÄ… ode mnie pierwszÄ… wersjÄ™ tekstów, czekam na ich uwagi. UwzglÄ™dniam je w kolejnej wersji. Ewentualna trzecia wersja tekstów to już tylko ostatnie szlify.
PodsumowujÄ…c
Jak widzisz, pisanie tekstów to jedno, a tworzenie wartoÅ›ciowych tekstów, które mówiÄ… wÅ‚aÅ›ciwe rzeczy to coÅ› caÅ‚kiem innego.
To zÅ‚ożony proces, w którym ty, jako osoba, która najlepiej zna swoich klientów i ich potrzeby – odgrywasz istotnÄ… rolÄ™. I który musi być kompletny, by powstaÅ‚y wartoÅ›ciowe teksty, do przeczytania których nie bÄ™dzie trzeba twojej grupy docelowej specjalnie zachÄ™cać.