Skuteczny copywriting - etapy tworzenia wartościowych tekstów

JoannaNOWAK

Strategia | Copywriting | Content

+48 692 431 564/joanna.nowak@www-copywriting.pl

 

Etapy powstawania wartościowych tekstów

23 mar 2017
Content marketing
 
DoÅ›wiadczenie pokazuje, że systematyczne publikowanie i promowanie wartoÅ›ciowych treÅ›ci zbliża do osiÄ…gniÄ™cia zaÅ‚ożonych celów biznesowych. Niestety, trudno jest takie treÅ›ci stworzyć. Może dlatego, że w pisaniu tekstów na strony internetowe firm nie chodzi tylko o poprawność stylistycznÄ…, ortograficznÄ… i interpunkcyjnÄ…. Chodzi przede wszystkim o udzielenie jasnej i przekonujÄ…cej odpowiedzi na najważniejsze pytania użytkowników.

SÄ… nimi:

Jeżeli to ja będę pracować nad twoimi tekstami podpowiem ci, jak odpowiedzieć na powyższe pytania, by przekonać grupę docelową, że warto posłuchać tego, co masz do powiedzenia. Że to, co oferujesz pomoże rozwiązać jej problemy. I że na pewno dotrzymasz słowa.

Å»eby móc to zrobić, żeby dobrze zrozumieć ciebie, twoje produkty i twojÄ… grupÄ™ docelowÄ… – sama zadam ci wiele pytaÅ„.

 

Proces tworzenia wartoÅ›ciowych tekstów

 

OkreÅ›lanie co powiedzieć

Pierwszym etapem pracy nad wartościowymi tekstami na stronę internetową jest poznanie:

Oznacza to na przykład:

Innymi sÅ‚owy, na pierwszym etapie pracy nad tekstami staram siÄ™ poznać firmÄ™ klienta od najprawdziwszej strony, zamiast tej, która wedÅ‚ug niego bÄ™dzie siÄ™ najlepiej prezentować.

Używam do tego czterech narzÄ™dzi.

1. Brief

Jeżeli to mnie zlecisz pracÄ™ nad stworzeniem wartoÅ›ciowych tekstów poproszÄ™ ciÄ™ w pierwszej kolejnoÅ›ci o wypeÅ‚nienie kwestionariusza, zwanego też briefem. Zawiera on kilkadziesiÄ…t pytaÅ„, a odpowiedzi na nie dajÄ… podstawÄ™ niezbÄ™dnÄ… do tego, by zacząć pracÄ™ nad tekstami, które pomogÄ… twoim klientom. Sprawdź, czego bÄ™dÄ™ chciaÅ‚a siÄ™ dowiedzieć.

2. Rozmowa z ekspertem merytorycznym 

Czasem, by dotrzeć do sedna i ustalić, jaki przekaz powinny eksponować wartoÅ›ciowe teksty, konieczne jest przeprowadzenie kilku rozmów telefonicznych z osobami z firmy klienta. 

3. PrzeglÄ…d materiaÅ‚ów otrzymanych od klienta

4. PrzeglÄ…d materiaÅ‚ów dostÄ™pnych w sieci

Uzyskanie informacji od klienta to nie wszystko. Nic nie zastÄ…pi solidnej analizy różnorodnych źródeÅ‚ dostÄ™pnych online. Taka analiza umożliwia nie tylko zrozumienie, co dzieje siÄ™ w branży, co siÄ™ w niej zmienia teraz oraz, co i jak zmieni siÄ™ za chwilÄ™, ale także poznanie jÄ™zyka, jakiego grupa docelowa używa na co dzieÅ„.


Powiązane artykuły:


 

OkreÅ›lanie jak powiedzieć

Podczas, gdy poprzedni etap poÅ›wiÄ™cony byÅ‚ w caÅ‚oÅ›ci uzyskaniu jasnoÅ›ci, co do tego, co trzeba powiedzieć, ten sÅ‚uży pracy nad tym, jak to zrobić.

  1. Wybór formy treÅ›ci

Każdy ma swojÄ… ulubionÄ… formÄ™ treÅ›ci. Jedni lubiÄ… czytać artykuÅ‚y, inni wolÄ… oglÄ…dać slajdy, albo infografiki, a jeszcze inni zaufaniem obdarzÄ… tylko te firmy, które w serwisie internetowym majÄ… w ciekawy sposób opisane realizacje. Dlatego zanim zacznÄ™ pisać teksty zastanawiam siÄ™, jaka forma treÅ›ci pozwoli na najlepsze wyeksponowanie tego, co masz do przekazania grupie docelowej i pomoże ci zyskać jej uwagÄ™.


Powiązane artykuły:


  1. Pisanie tekstów

Na tym etapie piszÄ™ teksty, które jasno i przekonujÄ…co wyjaÅ›niajÄ…, co firma robi i dlaczego potencjalny klient – w trosce o wÅ‚asne interesy – powinien siÄ™ tym zainteresować. Zwykle sÄ… to teksty do serwisów internetowych: hasÅ‚a, krótkie teksty na stronÄ™ gÅ‚ównÄ…, które zachÄ™cajÄ…, by przeczytać wiÄ™cej, opisy podkreÅ›lajÄ…ce zalety usÅ‚ug i produktów, case studies, teksty prezentacji, infografik, broszur, artykuÅ‚y oraz blogi.

Staram siÄ™ nimi zaintrygować czytelników, zaszczepić w nich ciekawość, która sprawi, że bÄ™dÄ… czytać dalej. ZachÄ™cam do wyobrażenia sobie korzyÅ›ci z jakiegoÅ› rozwiÄ…zania – emocji lub doznaÅ„ – posÅ‚ugujÄ™ siÄ™ twardymi faktami i prezentujÄ™ social proof. 

Dbam, by wszystkie teksty, jakie piszÄ™:


Powiązane artykuły:


  1. Planowanie architektury informacji

Kiedy teksty sÄ… już gotowe pracujÄ™ nad takim rozmieszczeniem ich na stronie internetowej, by każdy jej element – menu, hasÅ‚a, nagÅ‚ówki, linki, wezwania do dziaÅ‚ania – pomagaÅ‚ potencjalnym klientom w szybkim dotarciu do poszukiwanych przez nich informacji.

Ponieważ zajmujÄ™ siÄ™ tylko elementami informacyjnymi – nie graficznymi – skupiam siÄ™ na wyeksponowaniu przekazu i na drodze, jakÄ… ma do przejÅ›cia każdy użytkownik serwisu internetowego.

Moim celem jest zachęcenie go do tego, do czego chcesz go zachęcić i doprowadzenie go tam, gdzie chce dotrzeć za pomocą minimalnej ilości kliknięć.


Powiązane artykuły:


  1. SÅ‚uchanie informacji zwrotnej

Po tym, jak klienci otrzymujÄ… ode mnie pierwszÄ… wersjÄ™ tekstów, czekam na ich uwagi. UwzglÄ™dniam je w kolejnej wersji. Ewentualna trzecia wersja tekstów to już tylko ostatnie szlify.

 

PodsumowujÄ…c

Jak widzisz, pisanie tekstów to jedno, a tworzenie wartoÅ›ciowych tekstów, które mówiÄ… wÅ‚aÅ›ciwe rzeczy to coÅ› caÅ‚kiem innego.

To zÅ‚ożony proces, w którym ty, jako osoba, która najlepiej zna swoich klientów i ich potrzeby – odgrywasz istotnÄ… rolÄ™. I który musi być kompletny, by powstaÅ‚y wartoÅ›ciowe teksty, do przeczytania których nie bÄ™dzie trzeba twojej grupy docelowej specjalnie zachÄ™cać.

 

ArtykuÅ‚y, które mogÄ… CiÄ™ zainteresować:

 

<< powrót do listy

Joanna Nowak O autorce

NAJPOPULARNIEJSZE NA BLOGU

OSTATNIE TEKSTY

TEMATY


Powered by CouchCMS