Tworzysz serwis internetowy? Chcesz prowadzić bloga firmowego lub promować firmÄ™ w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych? Nieważne czy zamierzasz prowadzić content marketing osobiÅ›cie czy zlecać pracÄ™ profesjonalistom jeżeli chcesz zwiÄ™kszyć liczbÄ™ zapytaÅ„ i przychody zawsze musisz zacząć od tego samego. Ta podstawowa i decydujÄ…ca o powodzeniu twoich dziaÅ‚aÅ„ rzecz to profile idealnych klientów (buyer personas).
To póÅ‚-fikcyjne postacie bÄ™dÄ…ce reprezentacjÄ… grupy docelowej, specjalnie tworzone przez marketingowców po to, by odpowiednio ukierunkować dziaÅ‚ania marketingowe.
„Profil idealnego klienta (buyer persona) to profil prawdziwej osoby, która kupuje, albo może kupować produkty, albo usÅ‚ugi, jak te, które sprzedajesz, stworzony na podstawie tego, czego możesz siÄ™ dowiedzieć z rozmów z prawdziwymi klientami.” - To przetÅ‚umaczona przeze mnie definicja idealnych klientów autorstwa Buyer Persona Institute.
Innymi sÅ‚owy, profile idealnych klientów to wymyÅ›lone przykÅ‚ady realnych osób, z myÅ›lÄ… o których tworzymy produkty, albo oferujemy usÅ‚ugi. Takich, którzy już od nas kupujÄ…, albo chcemy, żeby kupowali, bo wiemy, że to, co sprzedajemy uÅ‚atwiÅ‚oby im życie lub pracÄ™.
Profile idealnych klientów muszÄ… być na tyle dokÅ‚adne, żeby pozwalaÅ‚y na zrozumienie, co jest dla grupy docelowej ważne i dlaczego konkretna oferta może poprawić ich życie zawodowe lub prywatne.
Rozumienie tego da też oczywiÅ›cie wiedzÄ™ odwrotnÄ… – o tym, co idealnych klientów kompletnie nie zainteresuje, a taka wiedza może okazać siÄ™ cenna. Pozwoli uniknąć nietrafionych inwestycji – niewÅ‚aÅ›ciwie zainwestowanego czasu, zasobów czy pieniÄ™dzy.
W wiÄ™kszoÅ›ci firm, produkty i usÅ‚ugi sprzedawane sÄ… kilku różnym typom idealnych klientów. Dla każdego typu trzeba wiÄ™c stworzyć osobny profil.
Można to zrobić kompletując odpowiedzi na szereg ważnych pytań.
Pomocny schemat, zawierający listę potrzebnych do zebrania informacji można znaleźć na przykład na stronie firmy Hubspot albo w Buyer Persona Institute.
Dużo trudniejsze i bardziej pracochłonne niż dowiedzenie się, jakie informacje są potrzebne jest samo ich skompletowanie.
Pomocne bywa przeanalizowanie firmowej bazy danych o klientach i ich zachowania na stronie internetowej. Ale podstawÄ… jest przeprowadzenie wywiadów z istniejÄ…cymi i potencjalnymi klientami.
Liczba wywiadów zależy od tego, co już wiesz o grupie docelowej. Czasem wystarczy po 3-5 wywiadów z każdÄ… z nastÄ™pujÄ…cych kategorii: klienci, potencjalni klienci, osoby, które nie znajÄ… twojej firmy.
Dopiero, kiedy schemat otrzymywanych informacji zaczyna się powtarzać, kiedy niemal potrafisz przewidzieć, co dana osoba powie możesz stwierdzić, że masz wystarczające informacje do stworzenia profilu idealnego klienta.
Jeżeli nie masz możliwoÅ›ci by przeprowadzić takie wywiady możesz zatrudnić jednÄ… z firm, profesjonalnie tworzÄ…cych profile idealnych klientów.
Tylko mając je dokładnie opracowane będziesz dokładnie wiedzieć, jak ma wyglądać twoja strona internetowa i o czym mają być wpisy blogowe.
Z dużym prawdopodobieÅ„stwem można zaÅ‚ożyć, że jeżeli nie masz pomysÅ‚u, o czym pisać na blogu i masz wÄ…tpliwoÅ›ci, w czym twoja strona internetowa ma pomagać, twój profil idealnego klienta nie istnieje lub nie zostaÅ‚ dopracowany.
Z drugiej strony, posiadanie profili idealnych klientów:
Innymi sÅ‚owy, od tego jak trafnie i dokÅ‚adnie uda Ci siÄ™ stworzyć profile idealnych klientów zależy skuteczność content marketingu na każdym jego etapie – od okreÅ›lania strategii, poprzez tworzenie i publikacjÄ™ treÅ›ci, generowanie leadów i e-mail marketing, aż po zarabianie.
WiedzÄ…c to, aż trudno uwierzyć, że sÄ… jeszcze firmy – i jest ich caÅ‚kiem sporo – które profili idealnych klientów nie majÄ….
Jeżeli Twoja firma jest jednÄ… z nich zmieÅ„ to jak najszybciej. Skoncentrowanie dziaÅ‚aÅ„ promocyjnych na wÅ‚aÅ›ciwych celach to najlepsza rzecz, jakÄ… możesz zrobić. Szczególnie, gdy masz ograniczone zasoby finansowe i czasowe.