Truizmem jest, że ponieważ w branży B2B wiÄ™kszość procesu sprzedaży odbywa siÄ™ przed kontaktem z dostawcÄ… to treÅ›ci na stronach internetowych decydujÄ… o liczbie zapytaÅ„ ofertowych. Nie inaczej jest w branży IT. Zanim potencjalny klient do Ciebie zadzwoni, jego krótka lista prawdopodobnie bÄ™dzie już zamkniÄ™ta.
Jak wiÄ™c stworzyć treÅ›ci, które przekonajÄ… potencjalnych klientów firm z branży technologicznej? Jaki content musi siÄ™ znaleźć w serwisie internetowym? Jakim jÄ™zykiem pisać? Jakich argumentów używać?
Ponieważ nawet 60% procesu sprzedaży przebiega przed kontaktem z dostawcÄ…, a 65% kupujÄ…cych – przed zamkniÄ™ciem krótkiej listy – odwiedza strony wielu firm to wÅ‚aÅ›nie treÅ›ci muszÄ…:
pokazać grupie docelowej, że masz rozwiÄ…zanie, którego szukajÄ…
przekonać kupujących do oferowanego rozwiązania na tylko skutecznie, żeby nawiązali relację z firmą, np.: zaprenumerowali newsletter czy pobrali ebooka.
Zakupy w branży B2B, także zakupy usÅ‚ug IT, to przemyÅ›lane decyzje, niezwykle rzadko podejmowane pod wpÅ‚ywem impulsu. WedÅ‚ug danych firmy badawczej Gartner w proces podjÄ™cia decyzji o zakupie zÅ‚ożonego rozwiÄ…zania dla branży B2B zaangażowanych jest przeciÄ™tnie 6-10 decydentów. Należą do nich, miÄ™dzy innymi:
Ci pierwsi czÄ™sto opiniujÄ… produkty i usÅ‚ugi IT, wpÅ‚ywajÄ…c tym samym na wybór dostawcy, a ci ostatni podejmujÄ… w tej kwestii ostatecznÄ… decyzjÄ™.
WedÅ‚ug danych Gartnera każdy z uczestników procesu decyzyjnego przygotowuje 4 lub 5 znalezione przez siebie źródÅ‚a informacji, które majÄ… za zadanie przekonać pozostaÅ‚ych decydentów. Wszystkie stwierdzenia i dane, które padajÄ… w tekstach marketingowych mogÄ… być wiÄ™c weryfikowane, a te nie poparte wiarygodnymi dowodami – kwestionowane.
Å»eby sprzedać produkt lub usÅ‚ugÄ™ IT musisz wiÄ™c nie tylko przekonać osoby odwiedzajÄ…ce TwojÄ… stronÄ™ internetowÄ…, ale także zaoferować im treÅ›ci, dziÄ™ki którym przekonajÄ… oni pozostaÅ‚ych decydentów.
Potencjalni klienci przeglÄ…dajÄ… content na wielu stronach internetowych, a przeciÄ™tny kupujÄ…cy jest gotowy do rozmowy ze sprzedawcÄ… dopiero po 3-4-krotnym odwiedzeniu strony WWW potencjalnego dostawcy. JednoczeÅ›nie, 90% z nich woli pracować z firmami, które czÄ™sto publikujÄ… nowy content i oferujÄ… aktualne informacje na temat interesujÄ…cych ich rozwiÄ…zaÅ„.
Informatycy, inżynierowie i inne osoby z branży technicznej oczekujÄ… „technicznego” contentu. Zamiast czytać cudze, wolÄ… wyciÄ…gać wÅ‚asne wnioski na podstawie faktów i danych. PotwierdzajÄ… to wyniki badaÅ„.
WedÅ‚ug danych PartSolutions ulubionym materiaÅ‚em reklamowym inżynierów jest zestawienie danych w pliku PDF, tzw. datasheet.
Różni siÄ™ to od preferencji wszystkich innych grup odwiedzajÄ…cych serwisy internetowe. Badania Nielsen Norman Group pokazujÄ…, że wiÄ™kszość internautów niechÄ™tnie korzysta z PDF-ów z danymi na stronach internetowych. Osoby z branży technicznej sÄ… jednak wyjÄ…tkiem.
ŹródÅ‚o: Part Solutions
Aż 91% inżynierów uważa, że wartoÅ›ciowe lub dość wartoÅ›ciowe (somewhat valuable) sÄ… case studies. To najlepszy możliwy social proof, który – co szczególnie cenione przez dyrektorów finansów czy dyrektorów zarzÄ…dzajÄ…cych – przedstawia zalety rozwiÄ…zania w biznesowym kontekÅ›cie. Renomowana firma, która zaufaÅ‚a Twojej firmie i która nie ma żadnego interesu w tym, żeby promować Twoje produkty lub usÅ‚ugi potwierdza, że dziÄ™ki nim osiÄ…gnęła satysfakcjonujÄ…ce rezultaty. Case study wyjaÅ›nia, jakie wyzwania można pokonać i jakie wymierne rezultaty osiÄ…gnąć, dziÄ™ki wdrożeniu konkretnego rozwiÄ…zania.
Osoby z branży technicznej preferujÄ… także content, który pozwala wypróbować możliwoÅ›ci produktu/ rozwiÄ…zania, np. wideo demonstracyjne, które 89% ankietowanych uważa za wartoÅ›ciowe lub dość wartoÅ›ciowe. CeniÄ… także dÅ‚ugie formy contentu, takie jak white papers czy rozbudowane wpisy blogowe.
WÅ›ród form contentu, które pomagajÄ… w podjÄ™ciu decyzji zakupowej w branży B2B, Gartner wymienia także, miÄ™dzy innymi:
kalkulatory, które uÅ‚atwiajÄ… analizÄ™ danych,
trudne do zdobycia dane, dziÄ™ki którym możliwy jest benchmarking czyli porównanie oferowanego rozwiÄ…zania z konkurencyjnym,
symulatory, demonstrujące działanie produktu w środowisku klienta,
narzÄ™dzia diagnostyczne, które umożliwiajÄ… oszacowanie aktualnej sytuacji i przedstawienie możliwych opcji.
W toku pracy nad case studies i innymi tekstami pisanymi z myÅ›lÄ… o osobach decyzyjnych z branży IT doszÅ‚am do wniosku, że kiedy rozmawiajÄ… z osobÄ… spoza branży mówiÄ… o kwestiach technicznych najproÅ›ciej jak potrafiÄ…, jednak nie umiejÄ… pozbyć siÄ™ żargonu, którym rozmawiajÄ… miÄ™dzy sobÄ… na co dzieÅ„. Teksty pisane w ich jÄ™zyku bÄ™dÄ… wiÄ™c dla nich Å›rodowiskiem naturalnym.
Także z badaÅ„ Nielsen Norman Group wynika, że jeżeli teksty kierowane sÄ… do specjalistów, użycie branżowego żargonu skróci czas potrzebny na wzajemne porozumienie.
KupujÄ…cy w branży B2B to inteligentni sceptycy, którzy reagujÄ… zniecierpliwieniem na bezwartoÅ›ciowy content. WiedzÄ… oni, że perfekcyjne rozwiÄ…zania po prostu nie istniejÄ…. Nie twierdź wiÄ™c, że Twoje jest wÅ‚aÅ›nie takie, bo zdyskredytujesz swojÄ… markÄ™.
Staraj siÄ™ z góry odpowiedzieć na pytania dotyczÄ…ce niedociÄ…gnięć i sÅ‚abych stron produktu lub usÅ‚ugi.
Unikaj wszystkiego, co przypomina reklamÄ™: zbÄ™dnych sÅ‚ów, przymiotników, kwantyfikatorów czy hiperboli.
Nie powtarzaj tego, co Twoi czytelnicy już wiedzÄ…. CzÄ™sto zaleca siÄ™, żeby piszÄ…c teksty sprzedażowe zaczynać od nakreÅ›lenia problemów, które mogÄ… stanowić wyzwanie dla grupy docelowej. Chodzi o to, żeby pokazać, że rozumiesz, co przeszkadza im w realizacji celów, a nawet uÅ›wiadomić istnienie problemu, którego oni sobie dotÄ…d nie uÅ›wiadomili. To podejÅ›cie nie sprawdza siÄ™ przy tworzeniu contentu przeznaczonego dla decydentów, którzy rozważajÄ… zakup rozwiÄ…zania w branży IT. Å»adnego wyobraź sobie, ani pomyÅ›l, jakbyÅ› siÄ™ czuÅ‚. Oni sami dobrze wiedzÄ… na czym polega ich problem. Po prostu pokaż jak go rozwiÄ…zać bez stosowania emocjonalnych chwytów.
Joanna Nowak to copywriter IT i content writer. Swoim klientom - maÅ‚ym i Å›rednim firmom - pomaga przekonywać do wspóÅ‚pracy odbiorców przy pomocy treÅ›ci. WczeÅ›niej redaktorka naczelna PMR Publications