Potrzebujesz bloga firmowego, żeby skutecznie konkurować, ale nie wiesz, jak zacząć? Ten artykuł jest dla ciebie.
Do jego napisania zainspirowali mnie klienci - dynamiczne firmy, które oferujÄ… konkurencyjne rozwiÄ…zania i choć szukajÄ… sposobów na pozyskanie leadów, nie prowadzÄ… bloga firmowego.
Bez wzglÄ™du na to, czy planujesz prowadzić swojego bloga firmowego samodzielnie, czy zlecisz jego prowadzenie firmie zewnÄ™trznej, przyda ci siÄ™ kilka poniższych wskazówek.
Z artykułu dowiesz się między innymi:
Czy wiesz, że:
firmy B2B, które blogujÄ… - publikujÄ… kilka wpisów miesiÄ™cznie - generujÄ… 67% wiÄ™cej leadów niż te, które tego nie robiÄ…?*
blogi sÄ… wymieniane wÅ›ród 5 źródeÅ‚ informacji online, uważanych za najbardziej godne zaufania?*
blogowanie przyczynia siÄ™ do 55%-owego wzrostu ruchu na stronie (wg Hubspot)?
w rezultacie blogowania o 434% wzrasta liczba zaindeksowanych stron?*
70% ludzi wolałoby się dowiedzieć o firmie z bloga, niż z reklamy?*
Choć wiadomo, że ponad 80% firm szuka w internecie informacji o usÅ‚ugach i produktach, potrzebujÄ… wartoÅ›ciowych wskazówek i porad, a nie ofert. Dlatego blog, zawierajÄ…cy poszukiwane przez nich informacje:
przyciÄ…gnie ich uwagÄ™,
pomoże im podjąć właściwe decyzje,
sprawi, że zaczną postrzegać twoją firmę, jako ekspera,
w subtelny sposób pokaże twoje możliwoÅ›ci,
przyciÄ…gnie ruch na stronÄ™ internetowÄ…,
pokaże, że twoja firma wychodzi naprzeciw potrzebom klientów,
pomoże potencjalnym klientom wybrać świadomie - między twoją firmą, a konkurencją,
usprawni proces sprzedaży
autentycznie pomoże klientom za darmo, a oni się odwdzięczą zaufaniem.
A stąd już tylko krok do większej ilości zapytań i wyższej sprzedaży.
Mimo tego, że prowadzenie bloga firmowego przynosi wymierne korzyÅ›ci, nadal jest wiele firm, które nie blogujÄ….
Choć wiedzÄ…, jak bardzo blog jest pomocny w marketingu, majÄ… dużo do powiedzenia, a nawet sporo pomysÅ‚ów na wpisy blogowe, nie majÄ… czasu lub Å›miaÅ‚oÅ›ci na to, by je urzeczywistnić. W efekcie, nie prowadzÄ… bloga tylko patrzÄ… bezradnie, jak potencjalni klienci wybierajÄ… pozornie taÅ„szÄ…, lecz na dÅ‚uższÄ… metÄ™ gorszÄ…, ofertÄ™ konkurencji.
Blogowanie jest mniej skomplikowane niż myślisz. Oto, jak możesz je oswoić.
Najlepiej, żeby pokrywaÅ‚ siÄ™ on z przedmiotem, w którym specjalizuje siÄ™ twoja firma, a jednoczeÅ›nie byÅ‚ w krÄ™gu zainteresowania twoich odbiorców. To obszar tematyczny, w którym prawdopodobnie uda ci siÄ™ tworzyć treÅ›ci lepsze niż ktokolwiek inny na rynku. DoÅ›wiadczenie wskazuje, że najlepiej skupić siÄ™ na takiej niszy tematycznej.
Zdecyduj, kogo chcesz zainteresować swoim contentem i stwórz persony.
Kiedy ja przygotowujÄ™ siÄ™ do tworzenia strategii content marketingowej, staram siÄ™ wyobrazić sobie osobÄ™, dla której piszÄ™ w oparciu o nastÄ™pujÄ…ce informacje:
PiszÄ…c teksty mam takiego avatara przed oczami.
Zastanów siÄ™, jakich informacji mogÄ… szukać twoi potencjalni klienci. Twórz wyÅ‚Ä…cznie content przydatny dla twojej grupy docelowej.
A jaki content siÄ™ jej przyda? Taki, który odpowiada na konkretne potrzeby i pokazuje sposoby rozwiÄ…zania problemów. Tylko jeżeli uda Ci siÄ™ go stworzyć twój blog zrealizuje zaÅ‚ożone cele.
O czym pisać na blogu? Kilka sugestii, jak do tego dojść, poniżej.
O co jesteś najczęściej pytany?
Co zmieniło się w twojej branży, o czym może nie wiedzieć twoja grupa docelowa?
Myślisz, że jakaś firma niepotrzebnie walczy z czymś, co można z łatwością załatwić dzięki wiedzy, doświadczeniu i odpowiednim narzędziom?
Co interesującego zrobiłeś ostatnio?
O czym powinni wiedzieć ludzie, którzy zostanÄ… twoimi klientami?
Co ciekawego ostanio przeczytałeś?
Z jakich narzÄ™dzi korzystasz i które narzÄ™dzia polecasz?
Jakie sÄ… twoje ulubione blogi?
Jeżeli masz dział sprzedaży, zapytaj o co pytają klienci i jakie są ich największe problemy.
W tworzeniu przydatnego contentu bardzo pomaga krok 4.
I nie chodzi mi tutaj o zdobycie okreÅ›lonej liczby czytelników czy leadów.
Twoim celem powinna być pomoc konkretnemu czÅ‚owiekowi. Jestem przekonana, że zwrot z inwestycji przynoszÄ… tylko te teksty, które rzeczywiÅ›cie pomagajÄ…. A dziÄ™ki temu, że pomagajÄ… budujÄ… zaufanie, przekonujÄ… do produktów lub usÅ‚ug, a w konsekwencji także sprzedajÄ…. Innymi sÅ‚owy, w content marketingu nie ma sprzedawania bez pomagania.
Dlatego zanim zabierzesz siÄ™ za pisanie, pomyÅ›l jak najskuteczniej pomóc konkretnej osobie. Wymaga to drobiazgowego wyjaÅ›nienia możliwych sposobów rozwiÄ…zania problemów? Zaproponowania kroków i narzÄ™dzi? Zrób to.
Jest wiele sposobów pisania tekstów. Nie musisz wcale siedzieć przed ekranem i stukać w klawiaturÄ™.
Poniżej wymieniam kilka technik pisania tekstów na bloga, które możesz zechcieć wypróbować.
Stwórz zarys tekstu/ konspekt, zanim zabierzesz siÄ™ za prawdziwe pisanie
Nagraj krótki filmik, na którym mówisz wszysto, co sÄ…dzisz na dany temat
Udziel wywiadu wspóÅ‚pracownikowi
Nagraj webinar
Przekaż szkice lub nagrania copywriterowi, który stworzy na ich podstawie wpis na bloga
Jeżeli pisanie nie jest twoją mocną stroną i obawiasz się, że możesz popełniać błędy stylistycznie, a tekst będzie brzmiał niezręcznie i mało zachęcająco nie rezygnuj z prowadzenia bloga.
PoproÅ› kogoÅ› o przeczytanie tekstu, zaproponowanie ciekawego tytuÅ‚u, napisanie przyciÄ…gajÄ…cego uwagÄ™ wstÄ™pu, wymyÅ›lenie Å›ródtytuÅ‚ów oraz ogólne wygÅ‚adzenie tekstu. Wielu copywriterów Å›wiadczy takie usÅ‚ugi, w tym, piszÄ…ca te sÅ‚owa.
PamiÄ™taj, że najważniejsze jest to, co chcesz powiedzieć. Jest wielu copywriterów czy redaktorów, którzy mogÄ… sprawić, że twój tekst bÄ™dzie siÄ™ czytać z przyjemnoÅ›ciÄ…, ale tylko ty wiesz (i może jeszcze kilka innych firm z twojej branży), jak pomóc twojej grupie docelowej. Wykorzystaj tÄ… wiedzÄ™ i dziel siÄ™ niÄ…, a zyskasz wierne grono czytelników i...potencjalnych klientów, którzy ufajÄ… twojej firmie!
Gotowy tekst możesz opublikować na swojej stronie internetowej. Możesz to zrobić także na LinkedIn lub w innym miejscu w internecie, z którego korzysta twoja grupa docelowa.
Jeżeli nie masz czasu i nie lubisz pisać, najlepszą dla ciebie opcją może być prowadzenie bloga firmowego przez firmę zewnętrzną.
Prawdopodobnie wiÄ™kszość menedżerów i wÅ‚aÅ›cicieli firm zleca prowadzenie swoich blogów firmom zewnÄ™trznym.
Zakres wspóÅ‚pracy może obejmować wszystko pomiÄ™dzy peÅ‚nym outsourcingiem prowadzenia bloga i zleceniem samego pisania tekstów.
PeÅ‚ny outsourcing prowadzenia bloga to forma wspóÅ‚pracy, przy której podwykonawca robi wszystko - od stworzenia strategii content marketingowej, przez proponowanie tematów, pisanie tekstów, dobór zdjęć i innych grafik oraz umieszczanie gotowych wpisów na bloga i ich promocjÄ™.
Zlecenie samego pisania tekstów polega zwykle na tym, że copywriter pisze teksty wedÅ‚ug gotowego konspektu, na podany przez ciebie temat.
Bez wzglÄ™du na to, który sposób wspóÅ‚pracy wybierzesz, jedno jest pewne - wybór osoby, która bÄ™dzie prowadzić twojego bloga to najtrudniejszy element caÅ‚ego procesu.
SzukajÄ…c odpowiedniego copywritera albo content writera bierz pod uwagÄ™ dużo wiÄ™cej niż tylko sprawdzenie, czy dana osoba specjalizuje siÄ™ w twojej niszy tematycznej. Prowadzisz firmÄ™ IT i zastanawiasz siÄ™ czy twój copywriter musi być informatykiem? StÄ…d dowiesz siÄ™ wszystkiego.
Skąd będziesz wiedzieć, że prowadząc bloga idziesz we właściwym kierunku?
Możesz na bieżąco śledzić najważniejsze dane i wskaźniki. I jest to wskazane, bo jeżeli będą się poprawiać będziesz mieć pewność, że twoje wysiłki przynoszą efekty, a twoja inwestycja się zwraca.
Poniżej znajdziesz listÄ™ wskaźników, na które być może bÄ™dziesz chciaÅ‚ zerknÄ…c od czasu do czasu.
Ruch na blogu - czy się zwiększa?
Bounce rate - czy siÄ™ zmniejsza?
Pozycja w wyszukiwarkach - czy siÄ™ poprawia dla wybranych przez ciebie fraz?
Zapytania ofertowe - czy dostajesz coraz więcej?
WracajÄ…cy klienci - czy obserwujesz, że coraz wiÄ™kszy odsetek klientów wraca?
OczywiÅ›cie, blog tylko częściowo odpowiada za te wskaźniki. WpÅ‚ywajÄ… też na nie inne czynniki. Z mojego doÅ›wiadczenia jednak wynika, że spójne, wartoÅ›ciowe, pomocne blogi bardzo je poprawiajÄ….
Blog bez osób go czytajÄ…cych mógÅ‚by nie istnieć.
Musisz mieć czytelników, bo inaczej wszystkie twoje starania na nic.
WiÄ™c, co zrobić, żeby twój blog miaÅ‚ wielu czytelników?
Przede wszystkim uÅ›wiadom sobie, że ludzie nie pojawiÄ… siÄ™ automatycznie na twoim blogu zaraz po tym, jak klikniesz "publikuj". OczywiÅ›cie może siÄ™ tak zdarzyć, jeżeli masz wysokiej jakoÅ›ci stronÄ™, zoptymalizowanÄ… pod kÄ…tem SEO. Ale w wiÄ™kszoÅ›ci wypadków trzeba coÅ› zrobić, żeby grupa docelowa odwiedzaÅ‚a twojego bloga i czytaÅ‚a zamieszczane tam treÅ›ci.
Spójrz na bloga, jak na część swojej strategii content marketingowej. Bo blog jest zwykle jej podstawÄ…. Innymi sÅ‚owy, wykorzystaj treÅ›ci zamieszczane na blogu, także do e-mail marketingu i do promocji w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych. Oto, jak może to w praktyce wyglÄ…dać:
Wykorzystaj informacje z artykułu opublikowanego na blogu do stworzenia wpisu na Facebooku, z linkiem do bloga
Zamieść cytat z bloga na Twitterze
Na podstawie treÅ›ci z bloga, stwórz i opublikuj wpis na LinkedIn
Wykorzystaj treści publikowane na blogu do stworzenia newslettera i rozsyłaj go do twojej listy mailingowej
Najważniejsze to dojść do celu – prowadzić bloga, który pomoże grupie docelowej. Bo w blogowaniu nie chodzi o to, żeby zaraz zamieniać czytelników w klientów. Najważniejsze jest, żeby korzystali dziÄ™ki twojej wiedzy i wiedzieli do kogo siÄ™ zwrócić, kiedy nadejdzie dzieÅ„, w którym potrzebować bÄ™dÄ… pomocy. Wtedy na pewno dadzÄ… ci znać, nawet jeżeli wczeÅ›niej nie bÄ™dziesz ich specjalnie zachÄ™cać do konwersji.
Przejrzyj powiązane artykuły:
*Według DemandMetric, artykuł Hubspot
Joanna Nowak to copywriter i content writer. Swoim klientom - maÅ‚ym i Å›rednim firmom - pomaga przekonywać do wspóÅ‚pracy odbiorców przy pomocy treÅ›ci. WczeÅ›niej redaktorka naczelna PMR Publications