Jak prowadzić bloga firmowego?

JoannaNOWAK

Strategia | Copywriting | Content

+48 692 431 564/joanna.nowak@www-copywriting.pl

 

Jak prowadzić bloga firmowego, jeżeli nie jesteś urodzonym blogerem

26 wrz 2017
Content marketing

Potrzebujesz bloga firmowego, żeby skutecznie konkurować, ale nie wiesz, jak zacząć? Ten artykuł jest dla ciebie.

Do jego napisania zainspirowali mnie klienci - dynamiczne firmy, które oferują konkurencyjne rozwiązania i choć szukają sposobów na pozyskanie leadów, nie prowadzą bloga firmowego.

Bez względu na to, czy planujesz prowadzić swojego bloga firmowego samodzielnie, czy zlecisz jego prowadzenie firmie zewnętrznej, przyda ci się kilka poniższych wskazówek.

 

Z artykułu dowiesz się między innymi:

 

Czy wiesz, że:

 

Dlaczego blogi skutecznie pozyskują leady?

Choć wiadomo, że ponad 80% firm szuka w internecie informacji o usługach i produktach, potrzebują wartościowych wskazówek i porad, a nie ofert. Dlatego blog, zawierający poszukiwane przez nich informacje:

A stąd już tylko krok do większej ilości zapytań i wyższej sprzedaży.

 

Co cię powstrzymuje przed blogowaniem?

Mimo tego, że prowadzenie bloga firmowego przynosi wymierne korzyści, nadal jest wiele firm, które nie blogują. 

Choć wiedzą, jak bardzo blog jest pomocny w marketingu, mają dużo do powiedzenia, a nawet sporo pomysłów na wpisy blogowe, nie mają czasu lub śmiałości na to, by je urzeczywistnić. W efekcie, nie prowadzą bloga tylko patrzą bezradnie, jak potencjalni klienci wybierają pozornie tańszą, lecz na dłuższą metę gorszą, ofertę konkurencji.

Blogowanie jest mniej skomplikowane niż myślisz. Oto, jak możesz je oswoić.

 

Jak prowadzić bloga firmowego w 7 krokach

 

1. Wybierz zakres tematyczny, w którym jesteś ekspertem

Najlepiej, żeby pokrywał się on z przedmiotem, w którym specjalizuje się twoja firma, a jednocześnie był w kręgu zainteresowania twoich odbiorców. To obszar tematyczny, w którym prawdopodobnie uda ci się tworzyć treści lepsze niż ktokolwiek inny na rynku. Doświadczenie wskazuje, że najlepiej skupić się na takiej niszy tematycznej. 

 

2. Wejdź w głowę potencjalnego czytelnika

Zdecyduj, kogo chcesz zainteresować swoim contentem i stwórz persony.

Kiedy ja przygotowuję się do tworzenia strategii content marketingowej, staram się wyobrazić sobie osobę, dla której piszę w oparciu o następujące informacje:

Pisząc teksty mam takiego avatara przed oczami.

 

3. Ustal listę tematów

Zastanów się, jakich informacji mogą szukać twoi potencjalni klienci. Twórz wyłącznie content przydatny dla twojej grupy docelowej.

A jaki content się jej przyda? Taki, który odpowiada na konkretne potrzeby i pokazuje sposoby rozwiązania problemów. Tylko jeżeli uda Ci się go stworzyć twój blog zrealizuje założone cele. 

O czym pisać na blogu? Kilka sugestii, jak do tego dojść, poniżej.

Jeżeli masz dział sprzedaży, zapytaj o co pytają klienci i jakie są ich największe problemy.

W tworzeniu przydatnego contentu bardzo pomaga krok 4.

 

4. Określ swój cel

I nie chodzi mi tutaj o zdobycie określonej liczby czytelników czy leadów.

Twoim celem powinna być pomoc konkretnemu człowiekowi. Jestem przekonana, że zwrot z inwestycji przynoszą tylko te teksty, które rzeczywiście pomagają. A dzięki temu, że pomagają budują zaufanie, przekonują do produktów lub usług, a w konsekwencji także sprzedają. Innymi słowy, w content marketingu nie ma sprzedawania bez pomagania. 

Dlatego zanim zabierzesz się za pisanie, pomyśl jak najskuteczniej pomóc konkretnej osobie. Wymaga to drobiazgowego wyjaśnienia możliwych sposobów rozwiązania problemów? Zaproponowania kroków i narzędzi? Zrób to. 

 

5. Wybierz technikę pisania, która najbardziej Ci odpowiada

Jest wiele sposobów pisania tekstów. Nie musisz wcale siedzieć przed ekranem i stukać w klawiaturę. 

Poniżej wymieniam kilka technik pisania tekstów na bloga, które możesz zechcieć wypróbować.

 

6. Poproś kogoś, komu ufasz o sprawdzenie tekstu i publikuj

Jeżeli pisanie nie jest twoją mocną stroną i obawiasz się, że możesz popełniać błędy stylistycznie, a tekst będzie brzmiał niezręcznie i mało zachęcająco nie rezygnuj z prowadzenia bloga.

Poproś kogoś o przeczytanie tekstu, zaproponowanie ciekawego tytułu, napisanie przyciągającego uwagę wstępu, wymyślenie śródtytułów oraz ogólne wygładzenie tekstu. Wielu copywriterów świadczy takie usługi, w tym, pisząca te słowa. smiley

Pamiętaj, że najważniejsze jest to, co chcesz powiedzieć. Jest wielu copywriterów czy redaktorów, którzy mogą sprawić, że twój tekst będzie się czytać z przyjemnością, ale tylko ty wiesz (i może jeszcze kilka innych firm z twojej branży), jak pomóc twojej grupie docelowej. Wykorzystaj tą wiedzę i dziel się nią, a zyskasz wierne grono czytelników i...potencjalnych klientów, którzy ufają twojej firmie!

Gotowy tekst możesz opublikować na swojej stronie internetowej. Możesz to zrobić także na LinkedIn lub w innym miejscu w internecie, z którego korzysta twoja grupa docelowa. 

Jeżeli nie masz czasu i nie lubisz pisać, najlepszą dla ciebie opcją może być prowadzenie bloga firmowego przez firmę zewnętrzną.

 

7. Zleć prowadzenie bloga copywriterowi

Prawdopodobnie większość menedżerów i właścicieli firm zleca prowadzenie swoich blogów firmom zewnętrznym.

Zakres współpracy może obejmować wszystko pomiędzy pełnym outsourcingiem prowadzenia bloga i zleceniem samego pisania tekstów.

Pełny outsourcing prowadzenia bloga to forma współpracy, przy której podwykonawca robi wszystko - od stworzenia strategii content marketingowej, przez proponowanie tematów, pisanie tekstów, dobór zdjęć i innych grafik oraz umieszczanie gotowych wpisów na bloga i ich promocję.

Zlecenie samego pisania tekstów polega zwykle na tym, że copywriter pisze teksty według gotowego konspektu, na podany przez ciebie temat.

Bez względu na to, który sposób współpracy wybierzesz, jedno jest pewne - wybór osoby, która będzie prowadzić twojego bloga to najtrudniejszy element całego procesu.

Szukając odpowiedniego copywritera albo content writera bierz pod uwagę dużo więcej niż tylko sprawdzenie, czy dana osoba specjalizuje się w twojej niszy tematycznej. Prowadzisz firmę IT i zastanawiasz się czy twój copywriter musi być informatykiem? Stąd dowiesz się wszystkiego.

Zastanawiasz się czy warto zlecić prowadzenie bloga firmie zewnętrznej? Szczegółowych odpowiedzi dostarczy ten artykuł.

 

Prowadzenie bloga firmowego - jakie wskaźniki analizować?

Skąd będziesz wiedzieć, że prowadząc bloga idziesz we właściwym kierunku?

Możesz na bieżąco śledzić najważniejsze dane i wskaźniki. I jest to wskazane, bo jeżeli będą się poprawiać będziesz mieć pewność, że twoje wysiłki przynoszą efekty, a twoja inwestycja się zwraca. 

Poniżej znajdziesz listę wskaźników, na które być może będziesz chciał zerknąc od czasu do czasu.

Oczywiście, blog tylko częściowo odpowiada za te wskaźniki. Wpływają też na nie inne czynniki. Z mojego doświadczenia jednak wynika, że spójne, wartościowe, pomocne blogi bardzo je poprawiają.

 

Jak zwiększyć ruch na blogu?

Blog bez osób go czytających mógłby nie istnieć. 

Musisz mieć czytelników, bo inaczej wszystkie twoje starania na nic.

Więc, co zrobić, żeby twój blog miał wielu czytelników?

Przede wszystkim uświadom sobie, że ludzie nie pojawią się automatycznie na twoim blogu zaraz po tym, jak klikniesz "publikuj". Oczywiście może się tak zdarzyć, jeżeli masz wysokiej jakości stronę, zoptymalizowaną pod kątem SEO. Ale w większości wypadków trzeba coś zrobić, żeby grupa docelowa odwiedzała twojego bloga i czytała zamieszczane tam treści.

Spójrz na bloga, jak na część swojej strategii content marketingowej. Bo blog jest zwykle jej podstawą. Innymi słowy, wykorzystaj treści zamieszczane na blogu, także do e-mail marketingu i do promocji w mediach społecznościowych. Oto, jak może to w praktyce wyglądać:

 

Podsumowanie

Najważniejsze to dojść do celu – prowadzić bloga, który pomoże grupie docelowej.  Bo w blogowaniu nie chodzi o to, żeby zaraz zamieniać czytelników w klientów. Najważniejsze jest, żeby korzystali dzięki twojej wiedzy i wiedzieli do kogo się zwrócić, kiedy nadejdzie dzień, w którym potrzebować będą pomocy. Wtedy na pewno dadzą ci znać, nawet jeżeli wcześniej nie będziesz ich specjalnie zachęcać do konwersji. 

 

Interesuje cię wsparcie w prowadzeniu bloga? 

Poproś o ofertę.

 

Chcesz jeszcze poczytać na ten temat?

Przejrzyj powiązane artykuły:

*Według DemandMetric, artykuł Hubspot 

 

O autorce

Joanna Nowak to copywriter i content writer. Swoim klientom - małym i średnim firmom - pomaga przekonywać do współpracy odbiorców przy pomocy treści. Wcześniej redaktorka naczelna PMR Publications


 

<< powrót do listy

Joanna Nowak O autorce

NAJPOPULARNIEJSZE NA BLOGU

OSTATNIE TEKSTY

TEMATY


Powered by CouchCMS