Ręka do góry, kto w swoim arsenale narzędzi marketingowych ma e-booka z setkami lub tysiącami pobrań! Dziękuję, Państwo mogą nie czytać dalej. Wszystkim pozostałym przyda się to podsumowanie dobrych praktyk pisania e-booków lub ich drukowanych odpowiedników – poradników.
Ostatnio pracowałam nad poradnikiem przeznaczonym dla lekarzy „Kompendium wiedzy o pessaroterapii”, przygotowanym na zlecenie firmy Dr Herbich. Była to dobra okazja do odświeżenia sobie najlepszych praktyk związanych z tworzeniem e-booków. Poniżej podsumowuję najważniejsze z nich.
Z artykułu dowiesz się między innymi:
Łatwy do przeglądania, krótki content, taki jak blog, to coś z czym można daleko zajść, jeżeli Twoim celem jest edukowanie potencjalnych klientów i budowanie autorytetu firmy. W branży B2B, jednak, niewiele dalej. Serce każdej strategii content marketingowej stanowią bowiem obszerne, bogate w wiedzę i wartościowe dla grupy docelowej formy treści – e-booki, zwane też poradnikami lub kompendiami wiedzy.
E-booki z założenia zawierają wskazówki poszukiwane przez potencjalnych klientów. Są solidną dawką wiedzy przekazywaną przez eksperta. Możesz udostępnić je grupie docelowej na stronie internetowej w zamian za podanie adresu email i/lub telefonu. W takim wypadku e-book zapewni Ci nie tylko kliknięcia, ale także coś znacznie trudniejszego do zdobycia – gorące leady.
Nie będę pisać o rzeczach oczywistych, takich jak wybór tematu e-booka. Wiadomo, że poradnik musi dotyczyć zagadnień interesujących dla grupy docelowej i zawierać poszukiwane przez nią informacje, bo w przeciwnym razie w ogóle nie spełni swojej roli. Poniżej skupię się wyłącznie na kwestiach warsztatowych.
Najważniejsze to pamiętać, że:
osoba, która pobiera e-booka oczekuje, że otrzyma WSZYSTKIE informacje na interesujący ją temat – całą potrzebną wiedzę, a nie tylko streszczenie w punktach,
nadrzędnym celem e-booka jest edukacja – dostarczenie propozycji rozwiązań problemów, z którymi boryka się grupa docelowa, w możliwie przystępny sposób.
To determinuje decyzje odnośnie struktury, zawartości merytorycznej, tonu i języka oraz długości.
Jeżeli chodzi o strukturę e-booka, powinna być ona zbliżona do budowy dobrego podręcznika. E-book powinien przede wszystkim ułatwiać czytanie i przyswajanie informacji. Potrzebna będzie:
strona tytułowa z zachęcającym do czytania tytułem,
spis treści,
podział na rozdziały, z których każdy skupia się na określonym problemie,
duża liczba grafik, zdjęć lub rysunków,
wyróżnienia najważniejszych fragmentów tekstu – statystyk, cytatów, podsumowań.
E-booki, kompendia, poradniki czy white papery służą najczęściej do przekazania praktycznych rad i wskazówek, które ułatwiają coś grupie docelowej. Nikt nie szuka wiedzy teoretycznej dostępnej w książkach, bo przełożenie teorii na praktykę nigdy nie jest łatwe. Tym, co przyciągnie grupę docelową są praktyczne porady.
Wskazówki:
Musisz być dobrze rozumiany. Dlatego pisz krótkimi zdaniami. Postaw na zwięzłość i komunikatywność. Zadbaj o to, żeby informacje były jednoznaczne – bez tzw. „owijania w bawełnę”.
E-book powinien wyczerpująco opisywać temat. W praktyce znaczy to, że powinien zawierać co najmniej 2500 słów.
E-booki i poradniki to jedna z najtrudniejszych do napisania form treści. Dlatego osoba, która napisze Twój poradnik, albo Twojego e-booka powinna:
mieć doświadczenie w pisaniu poradników,
rozumieć Twoje cele marketingowe i Twoją grupę docelową – jej bolączki i cele,
wiedzieć, w jaki sposób oferowane przez Ciebie produkty lub usługi pomagają rozwiązać problemy i zrealizować cele,
umieć tworzyć dłuższy content tak, żeby był łatwy do przyswojenia dla grupy docelowej oraz bezbłędnie napisany (jakiekolwiek błędy sprawią, że Twoja firma będzie negatywnie postrzegana).
Jeżeli w Twojej firmie jest ktoś, kto ma wszystkie powyższe umiejętności, a także czas na napisanie e-booka, godząc to z licznymi obowiązkami – masz szczęście. Jeżeli jednak tak nie jest, weź pod uwagę inne rozwiązanie.
Zleć firmowemu ekspertowi napisanie e-booka, a mnie – jego redakcję i korektę. Mam doświadczenie w redagowaniu i korekcie e-booków, których pierwsza wersja została napisana przez firmowych ekspertów. Nadaję treściom optymalną z punktu widzenia czytelników strukturę, poprawiam język, skracam i eksponuję to, co najistotniejsze. Sugeruję wykresy, tabele, checklisty czy inne grafiki. Daje to bardzo dobre rezultaty. Przykładową realizację możesz zobaczyć poniżej.
Zleć mi napisanie e-booka od A-Z. Jak to działa? Zrobię dokładny desk research i porozmawiam z Twoimi firmowymi ekspertami. Napiszę tekst. Zaproponuję wyróżnienia i grafiki. Efekt? Mniej poprawek i krótszy czas potrzebny na napisanie e-booka.
Żeby dowiedzieć się więcej o moich usługach odwiedź stronę o pisaniu tekstów.