Klient nie zgadza siÄ™ na publikacjÄ™ case study, a ty chcesz siÄ™ pochwalić realizacjÄ…? Opublikuj historiÄ™ sukcesu klienta bez podawania nazwy jego firmy. Choć anonimowe case study nie jest tak skuteczne, jak opis przypadku z nazwÄ… i opiniami klienta, bywa, że jest to jedyny sposób na opowiedzenie o imponujÄ…cych realizacjach.
Case study albo opis przypadku to inaczej historia biznesowego sukcesu Twojego klienta, w której gÅ‚ównÄ… rolÄ™ odegraÅ‚ Twój produkt lub usÅ‚uga. Historia Å›ciÅ›le oparta na faktach i czÄ™sto bogata w liczby oraz wskaźniki.
Struktura case study podobna jest do struktury prostej historii.
Firma, która Ci zaufaÅ‚a i która nie ma żadnego interesu w tym, żeby promować TwojÄ… ofertÄ™ potwierdza, że dziÄ™ki Twoim produktom lub usÅ‚ugom osiÄ…gnęła satysfakcjonujÄ…ce rezultaty i wspólnie wyjaÅ›niacie, krok po kroku, jak do tego doszÅ‚o.
W rezultacie, case study to skuteczniejszy social proof niż np. opinia podpisana imieniem i nazwiskiem prezesa firmy, bo zawiera wiÄ™cej faktów i dokÅ‚adniej wyjaÅ›nia mechanizm dziaÅ‚ania Twojego produktu lub usÅ‚ugi. Im bardziej renomowanego klienta dotyczy case study i im bardziej spektakularne rezultaty opisuje, tym wiÄ™ksza jego moc przekonywania.
Jest szczególnie niezbÄ™dne w branży B2B, gdzie analiza historii sukcesów klientów potencjalnego dostawcy jest integralnÄ… częściÄ… podejmowania decyzji zakupowej.
PotwierdzajÄ… to corocznie wyniki badaÅ„ Demand Gen Report. Nawet 54% kupujÄ…cych w branży B2B traktuje case studies, jako element procesu decyzyjnego, a 98% uważa, że ważne jest ich przeglÄ…danie na stronach dostawców.
Przedstawianie sytuacji klienta i opisanie wyzwaÅ„, jakim musiaÅ‚ on stawić czoÅ‚a wymaga podkreÅ›lenia, że klient miaÅ‚ problem, z rozwiÄ…zaniem którego sobie nie radziÅ‚. Napisanie o tym jest przez wiele firm postrzegane, jako stawianie ich marki w zÅ‚ym Å›wietle.
W tej sytuacji niektóre firmy zgadzajÄ… siÄ™ na publikacjÄ™ case study ze sobÄ… w roli gÅ‚ównej, lecz pozwalajÄ… zaledwie wspomnieć o problemach, jakie wystÄ…piÅ‚y w ich firmie. Takie „polukrowane” opisy przypadków, które skupiajÄ… siÄ™ na rezultacie, a nie przeszkodach, które należaÅ‚o pokonać, żeby do tego rezultatu doprowadzić, sprawiajÄ… wrażenie kolejnej reklamy i sÅ‚abo speÅ‚niajÄ… swojÄ… rolÄ™.
Wielu klientów w ogóle nie zgadza siÄ™ na opisanie ich przypadku, w rezultacie czego najlepsze historie czÄ™sto pozostajÄ… nieopowiedziane.
Anonimowe case studies sprawdzają się wszędzie tam, gdzie klienci:
nie zgadzajÄ… siÄ™ na firmowanie case study swojÄ… nazwÄ…, bo z różnych przyczyn wolÄ…, by wspóÅ‚praca byÅ‚a tajemnicÄ…; zdarza siÄ™ tak, gdy rozwiÄ…zane zostaÅ‚y wrażliwe problemy lub takie, które rzucajÄ… Å›wiatÅ‚o na ich wÅ‚asne niedociÄ…gniÄ™cia, albo samo skorzystanie z danego rozwiÄ…zania postrzegajÄ… jako ujawnienie elementu przewagi konkurencyjnej (jak ujęła to jedna z zaprzyjaźnionych firm: "niekoniecznie chcesz, żeby konkurencja wiedziaÅ‚a, z jakiego wsparcia korzystasz i zaczęła robić to samo"),
w trosce o postrzeganie swojej marki sugerujÄ… znaczne „okrojenie” informacji o napotkanych w firmie problemach.
Nie ma się co oszukiwać. Jeżeli nie podasz nazwy klienta i nie zamieścisz w case study jego wypowiedzi, Twoje case study straci część ze swojej mocy. Z trzech funkcji, jakie pełni pełnowartościowe case study:
1) uwiarygodnienie,
2) edukacja,
3) potwierdzenie skuteczności,
anonimowe case study spełni tylko dwie ostatnie. Często jednak lepsze to, niż nie wspominanie o ciekawych realizacjach.
Oto 3 wskazówki, które przydadzÄ… siÄ™ przy pisaniu anonimowego case study.
Przedstaw klienta, żeby czytelnicy studium przypadku wiedzieli czego ono dotyczy.
Firma z listy Fortune500, jeden z najszybciej rozwijajÄ…cych siÄ™ software house’ów w Polsce czy lokalne biuro rachunkowe z wiernÄ… klientelÄ… to okreÅ›lenia, którymi możesz siÄ™ posÅ‚użyć. Nie podawaj jednak żadnych szczegóÅ‚ów, które umożliwiaÅ‚yby identyfikacjÄ™ klienta.
Pamiętaj, że u podwalin każdej dobrej opowieści leży idea konfliktu, więc dodaj jego elementy do swojego case study. Dla czytelnika zainteresowanego narracją nazwa klienta stanie się mniej istotna.
Przykładowy zarys konfliktu:
„Firmie groziÅ‚o bankructwo, bo coraz wiÄ™cej klientów rezygnowaÅ‚o z jej usÅ‚ug. Po przeprowadzonym badaniu satysfakcji klienta okazaÅ‚o siÄ™, że powodem tego byÅ‚o niezadowolenie wielu z nich z oferowanej przez firmÄ™ obsÅ‚ugi klienta. Firma zdecydowaÅ‚a siÄ™ na wdrożenie systemu CRM, który usprawniÅ‚ obsÅ‚ugÄ™ klientów. OdpÅ‚yw klientów zostaÅ‚ zahamowany, a widmo bankructwa zażegnane.”
Ponieważ Twój klient nie zostanie zidentyfikowany nie musisz przypudrowywać zastanej w jego firmie sytuacji. SzczegóÅ‚owo opisz, jakie nieefektywne dziaÅ‚ania powstrzymywaÅ‚y firmÄ™ przed rozwiniÄ™ciem skrzydeÅ‚ i problemy, które udaÅ‚o Ci siÄ™ pokonać.
“Podróż firmy w kierunku zwinnego zarzÄ…dzania zaczęła siÄ™ już w 2000 roku, kiedy to niektóre zespoÅ‚y zaczęły wdrażać iteracyjne, przyrostowe podejÅ›cie do organizacji pracy. W kolejnych latach eksperymentowano z mieszaninÄ… Extreme Programming, Kanban i Scrum, jednak wysiÅ‚ki w zorganizowaniu pracy zgodnie z filozofiÄ… agile ciÄ…gle byÅ‚y ograniczone do wybranych zespoÅ‚ów i osiÄ…gaÅ‚y mieszane rezultaty.”
W wielu case studies opisany jest problem, a zaraz potem rozwiÄ…zanie. Tymczasem, rzadko które wdrożenie systemu IT, albo innego zÅ‚ożonego rozwiÄ…zania przebiega tak pÅ‚ynnie. Opowiedz klientom, z jakimi problemami siÄ™ mierzyÅ‚eÅ› i jakie przeszkody pokonaÅ‚eÅ›.
Musiałeś zorganizować dodatkowe szkolenia personelu, żeby nauczyć go korzystania z nowego systemu? Zakres zlecenia okazał się, z przyczyn niezależnych od Ciebie, dużo większy w połowie wdrożenia, bo firma w międzyczasie przejęła konkurencję? Wyjaśnij, jak poradziłeś sobie z wyzwaniami w procesie wdrożenia.
PamiÄ™taj, że ludzie i firmy uczÄ… siÄ™ na bÅ‚Ä™dach. Jeżeli poinformujesz, że w czasie wdrożenia nie wszystko przebiegaÅ‚o, jak po maÅ›le, jednak znalazÅ‚eÅ› sposoby na pokonanie problemów, Twoje case study przestanie być laurkÄ…, a stanie siÄ™ wiarygodnÄ…, trzymajÄ…cÄ… w napiÄ™ciu historiÄ….
Po 2 dniach szkoleń stało się jasne, że korzystanie z systemu informatycznego nadal stanowi dla personelu duże wyzwanie, a jego niechęć do wprowadzonych zmian nie spada. Musieliśmy wymyślić awaryjne rozwiązanie. Zamiast szkoleń w formie wykładu zaczęliśmy prowadzić na dużą skalę asysty stanowiskowe. Efekty były widoczne już po kilku dniach.
Jeżeli zamierzasz napisać anonimowe case study upewnij siÄ™, że rezultaty, którymi możesz siÄ™ pochwalić sÄ… znacznie lepsze niż przeciÄ™tne i że dysponujesz faktami, którymi możesz siÄ™ posÅ‚użyć, żeby to udowodnić. Pozwoli to zrekompensować brak nazwy klienta i jego komentarzy.
Zrób wrażenie na grupie docelowej prezentujÄ…c szczegóÅ‚owe wyliczenia, schematy, specyfikacje i wskaźniki. DoceniÄ… to szczególnie dyrektorzy techniczni, którzy mogÄ… potrzebować takich danych do przekonania wyższej kadry menedżerskiej do danego rozwiÄ…zania. Dowiedz siÄ™, jak tworzyć content dla firm IT.
Nie ma lepszego niż case study sposobu, żeby pokazać na przykÅ‚adzie prawdziwej firmy zalety zÅ‚ożonego rozwiÄ…zania, wyjaÅ›nić, jakie problemy udaÅ‚o Ci siÄ™ rozwiÄ…zać oraz jakie korzyÅ›ci osiÄ…gnąć. Dlatego, jeżeli anonimowe case study to jedyny sposób na opowiedzenie grupie docelowej historii sukcesów klientów, skorzystaj z niego i przestaÅ„ ukrywać swoje najlepsze realizacje.
PoproÅ› o niezobowiÄ…zujÄ…cÄ… ofertÄ™. Jako copywriter mam duże doÅ›wiadczenie w opisywaniu historii sukcesów klientów. Po polsku i po angielsku.
Joanna Nowak to copywriter i content writer. Swoim klientom - maÅ‚ym i Å›rednim firmom - pomaga przekonywać do wspóÅ‚pracy odbiorców przy pomocy treÅ›ci. WczeÅ›niej redaktorka naczelna PMR Publications