Zatrudnij ghostwritera i zostań liderem opinii

JoannaNOWAK

Strategia | Copywriting | Content

+48 692 431 564/joanna.nowak@www-copywriting.pl

 

Ghostwriting - najlepszy sposób na to, żeby zostać liderem opinii

4 cze 2019
Content marketing

Być może CiÄ™ to zdziwi, ale blogi czy artykuÅ‚y autorstwa liderów opinii niekoniecznie sÄ… przez nich faktycznie napisane. CzÄ™sto piszÄ… je w ich imieniu inni – albo dlatego, że autorzy nie sÄ… zbyt mocni w pisaniu, albo po prostu nie majÄ… na to czasu.

Ten artykuÅ‚ jest o tym, dlaczego zatrudnienie ghostwritera jest szansÄ… dla prawdziwych ekspertów, którzy dotÄ…d nie zostali liderami opinii.

 

Z artykułu dowiesz się między innymi:

 

Po pierwsze, kto to jest ghostwriter

Ghostwriter pisze teksty w czyimÅ› imieniu. Prawa autorskie do napisanego tekstu przekazuje osobie, której opinie czy przemyÅ›lenia sÄ… w nim zawarte. O udziale ghostwritera nikt nie jest informowany. Ghostwriter jest niewidzialny. Jak duch, czyli ghost.

 

W praktyce, ghostwriting działa tak

Ekspert – osoba, która ma dużą wiedzÄ™ na jakiÅ› temat – przekazuje osobie, która bÄ™dzie pisać tekst w jego imieniu najważniejsze rzeczy – swojÄ… wiedzÄ™. Może to zrobić w czasie rozmowy face-to-face, przesyÅ‚ajÄ…c nagranie lub streszczajÄ…c najważniejsze rzeczy na piÅ›mie.

Dobry ghostwriter, który rozumie grupÄ™ docelowÄ… może na tej podstawie stworzyć treÅ›ci, które przekażą poglÄ…dy i wiedzÄ™ eksperta w sposób interesujÄ…cy i przystÄ™pny. Powstanie tekst, jaki mógÅ‚by zostać napisany przez samego lidera opinii,  ale bardziej zrozumiaÅ‚y (dziÄ™ki nienagannemu stylowi), bardziej uporzÄ…dkowany, bÅ‚yskotliwy i angażujÄ…cy uwagÄ™.

 

Czym ghostwriter różni siÄ™ od copywritera?

Najważniejsza różnica jest taka, że ten pierwszy nie może pochwalić siÄ™ swoim portfolio. Jeżeli pracuje dla eksperta z branży B2B pisze raczej artykuÅ‚y, case studies, white papers czy wpisy blogowe, niż hasÅ‚a, teksty na strony internetowe o charakterze promocyjnym, teksty broszur czy ulotek.  SÅ‚owem teksty, które przekazujÄ… informacje czy wiedzÄ™, a nie tylko intrygujÄ…, przekonujÄ…, angażujÄ… czy budzÄ… skojarzenia.

W tym artykule skupiÄ™ siÄ™ wyłącznie na specyfice ghostwritingu dla ekspertów z branży B2B.

 

Dlaczego ekspert nie może napisać swojego tekstu sam?

Oczywiście, może, ale nie w każdej sytuacji jest to najlepsze wyjście.

Po pierwsze, pisanie jest czasochłonne, a popyt na ekspercką wiedzę, jest zwykle duży. Eksperci bywają więc zajęci.

Wyobraź sobie dzieÅ„ wziÄ™tego konsultanta, albo CEO dynamicznie rozwijajÄ…cej siÄ™ firmy. Jest wypeÅ‚niony po brzegi spotkaniami, pracÄ… z zespoÅ‚em czy klientami. Grafik takich osób jest zaplanowany i zapeÅ‚niony na wiele miesiÄ™cy do przodu. Codziennie podejmujÄ… oni mnóstwo decyzji i zajmujÄ… siÄ™ rozwiÄ…zywaniem różnych problemów. Mogliby podzielić siÄ™ swojÄ… wiedzÄ… z ludźmi, którzy też siÄ™ z takimi problemami spotykajÄ…, na przykÅ‚ad za poÅ›rednictwem bloga. Rzadko to jednak robiÄ…, bo po prostu nie majÄ… na to czasu. Nie dzielÄ…c siÄ™ wiedzÄ…, nie budujÄ… swojej pozycji lidera opinii w Å›wiadomoÅ›ci szerokiej grupy docelowej.

Po drugie, posiadanie wiedzy czy bycie ekspertem nie sprawia automatycznie, że ktoś potrafi jasno formułować myśli na piśmie, wymyślić ciekawy tytuł czy lead.

Z mojego doÅ›wiadczenia wynika, że osób z szerokÄ… wiedzÄ… branżowÄ…, które majÄ… z tym problem jest bardzo dużo. CzÄ™sto otrzymujÄ™ do przeredagowania artykuÅ‚y, które zawierajÄ… dużo ciekawych informacji, ale żeby te informacje wydobyć na Å›wiatÅ‚o dzienne, żeby stworzyć z nich ciekawy artykuÅ‚ trzeba go czasem napisać od poczÄ…tku.

Tymczasem nawet ekspert nie stanie się liderem opinii, jeżeli nie przekaże swojej wiedzy w przyjaznej formie.

To wszystko sprawia, że zatrudnianie ghostwriterów jest powszechne.

Można powiedzieć, że ghostwriting, czyli pisanie tekstów w czyimÅ› imieniu jest jednÄ… z najważniejszych usÅ‚ug content marketignowych. ÅšwiadczÄ… jÄ… zarówno agencje content marketingowe, jak i freelancerzy-ghostwriterzy. WiÄ™ksze firmy czÄ™sto zatrudniajÄ… na etacie specjalistów od content marketingu, których zadaniem jest, miÄ™dzy innymi, pisanie artykuÅ‚ów czy wpisów na bloga.

Zdecydowana wiÄ™kszość tych tekstów powstaje w oparciu o wiedzÄ™ firmowych ekspertów. Ghostwriterzy czy specjaliÅ›ci od content marketingu poprawiajÄ… je pod kÄ…tem stylistycznym i jÄ™zykowym, dopracowujÄ… tytuÅ‚, lead i Å›rodtytuÅ‚y, upewniajÄ… siÄ™, że wszystko jest jasne i zrozumiaÅ‚e – sÅ‚owem, prezentujÄ… w przyjaznej dla użytkowników formie. Bez ich pomocy teksty – choć wartoÅ›ciowe merytorycznie – nie miaÅ‚yby szans na zaistnienie w sieci i dotarcie do grupy docelowej.

 

Co musi zrobić ghostwriter, a co ekspert, żeby wspóÅ‚praca przyniosÅ‚a dobre rezultaty?

Skoro wiesz już, że odpowiedni ghostwriter to twoja szansa na to, by zostać liderem opinii pozostaje ci tylko nawiÄ…zać wspóÅ‚pracÄ™ z wÅ‚aÅ›ciwÄ… osobÄ…. Dobry ghostwriter poprowadzi ciÄ™ za rÄ™kÄ™, przez caÅ‚y proces tworzenia nowych tekstów. Powie ci, jakich informacji potrzebuje i w jaki sposób planuje je uzyskać oraz bÄ™dzie w stanie ci doradzić w wielu kwestiach. Zaproponuje formÄ™ tekstu i zmodyfikuje jÄ… w zależnoÅ›ci od medium, w jakim tekst ma siÄ™ pojawić. WyjaÅ›ni, jakie bÄ™dÄ… etapy pracy nad tekstem, w którym miejscu bÄ™dzie czekać na twojÄ… informacjÄ™ zwrotnÄ…, jakie bÄ™dÄ… kolejne kroki i cena.

SÄ…  jednak rzeczy, których ghostwriter nie może zrobić i które ty musisz zrobić sam. Oto one.

 

1. Zastanów siÄ™, jak chcesz być postrzegany

Każdy z publikowanych przez ciebie tekstów w jakiÅ› sposób przyczynia siÄ™ do budowania twojej osobistej marki, a wszystkie powstajÄ…ce teksty muszÄ… być spójne i autentyczne.

Zanim wiÄ™c zlecisz pracÄ™ ghostwriterowi pomyÅ›l o swojej marce osobistej. Możesz spróbować wybrać archetyp marki i zrozumieć, jaka jest osobowość twojego biznesu. To da ghostwriterowi wyobrażenie o tym, jaki pownien być charakter twoich tekstów.

Kilka rad, jak to zrobić, znajdziesz tutaj i tutaj.

 

2. Dostarcz linki do ulubionych tekstów

Dla wielu klientów pokazanie ghostwriterowi, co im siÄ™ podoba jest Å‚atwiejsze niż wytÅ‚umaczenie tego. Klienci czÄ™sto czujÄ…, że teksty pisane okreÅ›lonym tonem sÄ… im bliskie. Pokazanie ich ghostwriterowi to Å›wietny pomysÅ‚, który pomaga siÄ™ porozumieć.

 

3. Dokładnie określ zakres pracy

WiÄ™kszość osób, które po raz pierwszy korzystajÄ… z usÅ‚ug ghostwritera w ogóle nie bierze pod uwagÄ™ stawki godzinowej. ChcÄ… otrzymać ofertÄ™ na konkretnÄ…, z góry okreÅ›lonÄ… kwotÄ™. Å»eby ghostwriter mógÅ‚ takÄ… ofertÄ™ dla ciebie przygotować musi wiedzieć, ile stron tekstu ma napisać, w jakiej formie, jaki jest twój deadline i ile serii poprawek ma być uwzglÄ™dnionych w cenie. Dopiero ghostwriter wyposażony w tÄ… wiedzÄ™ bÄ™dzie w stanie podać ci dokÅ‚adnÄ… cenÄ™.

 

4. Dostarcz szczegóÅ‚owe informacje

WiÄ™kszość ghostwriterów potrafi znaleźć potrzebne informacje. Ale to, co jest w internecie, jest dostÄ™pne dla wszystkich. Tymczasem, wartość ma unikalna wiedza, którÄ… ma tylko ekspert – branżowy insider. Niestety, mnóstwo contentu udaje tylko przemyÅ›lenia liderów opinii. Zawiera argumenty, które sÄ… powszechnie spotykane w sieci, a nie oryginalne, wartoÅ›ciowe informacje. Przekaż ghostwriterowi unikalnÄ… wiedzÄ™, by twój content byÅ‚ wartoÅ›ciowy i nie zginÄ…Å‚ w zalewie odtwórczych treÅ›ci.

 

5. Cierpliwie odpowiadaj na pytania

PamiÄ™taj! To ty jesteÅ› ekspertem i ghostwriter musi „przenieść” wiedzÄ™ z twojej gÅ‚owy do tekstu. To oznacza, że musi zadać Ci wiele pytaÅ„, a ty musisz poÅ›wiÄ™cić trochÄ™ czasu na to, by na nie odpowiedzieć. Im bardziej zÅ‚ożony, skomplikowany technicznie temat, tym wiÄ™cej czasu bÄ™dziesz musiaÅ‚ spÄ™dzić, by przekazać potrzebnÄ… wiedzÄ™ ghostwriterowi.

Z tego powodu, jeżeli chodzi o ghostwriting najlepsze efekty daje dÅ‚ugoterminowa wspóÅ‚praca. Ghostwriter ma szansÄ™ poznać dobrze twojÄ… branżę, dziÄ™ki czemu może pracować lepiej i szybciej. Ekspert poÅ›wiÄ™ci trochÄ™ czasu na poczÄ…tku, by wdrożyć ghostwritera, który dziÄ™ki temu bÄ™dzie tworzyÅ‚ dla niego lepsze teksty.

 

6. Umów siÄ™ na co najmniej jednÄ… seriÄ™ poprawek

Jest maÅ‚o prawdopodobne, że pierwszy tekst otrzymany od ghostwritera od razu w 100% speÅ‚ni twoje oczekiwania. Z drugiej strony, jest duża szansa, że bÄ™dziesz musiaÅ‚ przejrzeć tekst, poprawić niektóre fakty, zasugerować uwypuklenie niektórych rzeczy, zwrócić uwagÄ™ na brakujÄ…ce informacje, usunąć rzeczy zbÄ™dne.

Żeby nie musieć za to płacić, zagwarantuj sobie prawo do co najmniej jednej rundy poprawek w cenie zlecenia.

 

7. Krytykuj konstruktywnie

Zarezerwuj sobie czas na przeglądanie tego, co napisze ghostwriter i przekazywanie mu swoich uwag do tekstu. Będziesz musiał dokładnie przeczytać cały tekst, by mieć pewność, że spełnia twoje oczekiwania i nie zawiera żadnych nieścisłości czy przekłamań.

Jedynym sposobem na otrzymanie dokÅ‚adnie tego, co potrzebujesz jest informowanie ghostwritera czy tekst ci siÄ™ podoba, czy wrÄ™cz przeciwnie. Nie wystarczy jednak powiedzieć „nie podoba mi siÄ™”. Ghostwriter musi wiedzieć, co trzeba poprawić, dlatego powinien usÅ‚yszeć rzeczy takie jak: „wstÄ™p jest za maÅ‚o formalny i nie podkreÅ›la wystarczajÄ…co zalet omawianych rozwiÄ…zaÅ„ informatycznych.”

 

8. Nie oczekuj, że ghostwriting jest szybki i tani

Tak, na pewno możesz zamówić wpis blogowy u studenta i zapÅ‚acić za niego 50 zÅ‚. Ale otrzymasz to, za co zapÅ‚acisz. Jeżeli ktoÅ› pisze artykuÅ‚ na bloga za takÄ… stawkÄ™ na pewno robi to w poÅ›piechu. Jeżeli to jest dla ciebie w porzÄ…dku – ok. Ale jeżeli oczekujesz przemyÅ›lanych, wartoÅ›ciowych tekstów, dopasowanych do osobowoÅ›ci twojej marki, które przyciÄ…gajÄ… uwagÄ™ i budujÄ… twój autorytet, chyba niekoniecznie możesz sobie pozwolić na poÅ›piech.

 

Masz pytania o to, jak działa ghostwriting?

Mam nadzieję, że odpowiedziałam na większość twoich pytań dotyczących ghostwritingu. Jeżeli tak nie jest, napisz do mnie.

<< powrót do listy

Joanna Nowak O autorce

NAJPOPULARNIEJSZE NA BLOGU

OSTATNIE TEKSTY

TEMATY


Powered by CouchCMS