Wiadomo, że w branży business-to-business (B2B) decyzji zakupowych nie podejmuje siÄ™ ani szybko, ani w pojedynkÄ™. Ten proces trwa – wedÅ‚ug badaÅ„, coraz dÅ‚użej – a wybór musi być poparty solidnymi argumentami.
Co więcej, coraz większa część procesu decyzyjnego odbywa się poza działami sprzedaży firm. Badania Sirius Decisions, prowadzone w Stanach Zjednoczonych w 2014 r. pokazują, że aż 67% procesu zakupowego w branży B2B odbywa się online.
Oznacza to, że zanim ktokolwiek skontaktuje się z działem sprzedaży, decyzja o tym, od kogo nie kupować jest już podjęta.
Å»eby wybrać rozwiÄ…zania najlepiej dopasowane do potrzeb klienci wyszukujÄ… pomocne treÅ›ci online. Na tej podstawie tworzÄ… krótkÄ… listÄ™ produktów lub usÅ‚ug konkretnych firm, których nabycie rozważajÄ…. Co, jeżeli twoja firma takich pomocnych treÅ›ci nie tworzy? Prawdopodobnie nie ma ciÄ™ wtedy na krótkiej liÅ›cie i twoja firma nie bÄ™dzie nawet brana pod uwagÄ™, jako potencjalny dostawca.
Zastanawiasz siÄ™, czy twój serwis internetowy jest pomocny? Sprawdź poniżej.
WartoÅ›ciowe dla klientów wskazówki i porady mogÄ… być zamieszczone w formie artykuÅ‚ów, wpisów blogowych, webcastów, podcastów, infografik, wywiadów i w wielu innych formach.
To, jakie treÅ›ci warto mieć na stronie zależy od potrzeb użytkowników. Nie istnieje jeden „magiczny” content, który zainteresowaÅ‚by i zadowoliÅ‚by każdego. W procesie decyzyjnym uczestniczÄ… przecież różne osoby, które majÄ… swoje zainteresowania i potrzeby informacyjne dotyczÄ…ce różnych rozwiÄ…zaÅ„.
Zawsze istotne jest, jednak, by mieć na stronie internetowej treÅ›ci, które:
Pomagaj klientom w znalezieniu tego, czego szukajÄ… – produktów, usÅ‚ug lub po prostu informacji.
StrukturÄ™ serwisu, jak i każdy nagÅ‚ówek, tekst, element graficzny lub link tekstowy wykorzystaj do prowadzenia i informowania klientów. Tak, żeby czuli, że serwis wychodzi naprzeciw ich potrzebom, a oni sÄ… tylko o klikniÄ™cie od tego, co chcÄ… znaleźć.
Każdy element w serwisie powinien ułatwić realizację celu. Ze strony internetowej powinno natomiast zniknąć wszystko, co zbędne. Sprawdza się przejrzystość i prostota.
Wszystko siÄ™ zmienia. W jednej branży szybciej, w innej wolniej, ale zmiana zawsze wystÄ™puje. ZmieniajÄ… siÄ™ wyzwania, przed którymi stojÄ… klienci i rozwiÄ…zania dla ich problemów. ZmieniajÄ… siÄ™ też informacje, jakich klienci poszukujÄ….
Pomocny, użyteczny serwis internetowy aktualizuje zawarte w nim informacje na tyle czÄ™sto, by byÅ‚y postrzegane przez klientów, jako aktualne i istotne dla nich w danym momencie. Z drugiej strony, można przyjąć, że serwis internetowy, nieaktualizowany od miesiÄ™cy nie jest już pomocny dla klientów.
Firmy B2B czÄ™sto sprzedajÄ… zaawansowane technologicznie produkty lub Å›wiadczÄ… usÅ‚ugi, wymagajÄ…ce dużej wiedzy technicznej. Ich grupÄ… docelowÄ… sÄ… specjaliÅ›ci. CzÄ™sto, na co dzieÅ„, posÅ‚ugujÄ… siÄ™ oni specyficznym jÄ™zykiem, który dla nich jest najlepiej zrozumiaÅ‚y. Używanie na stronie internetowej "żargonu” grupy docelowej umożliwia jej szybsze przyswojenie treÅ›ci (badania Nielsen Norman Group).
W rzeczywistoÅ›ci, pomocny serwis internetowy generuje znaczny ruch z wyszukiwarek, wartoÅ›ciowe leady i ma duży autorytet (domain authority). Jest narzÄ™dziem, które sprawia, że firma jest znana w Å›rodowisku, dobrze postrzegana, a grupa docelowa sama nawiÄ…zuje z niÄ… kontakt. Innymi sÅ‚owy, pomocny serwis internetowy jest jednym z filarów z rozwoju firmy.