Pisanie tekstów: zasada, o której warto pamiętać

JoannaNOWAK

Strategia | Copywriting | Content

+48 692 431 564/joanna.nowak@www-copywriting.pl

 

Zasada, o której warto pamiętać przy pisaniu tekstów na strony internetowe

10 cze 2013
Teksty na strony internetowe

Gdyby ktoś poprosił mnie o wskazanie jednej zasady, o której warto pamiętać przy pisaniu tekstów na strony internetowe, byłoby nią „pokaż, zamiast opisywać”.

W praktyce znaczy to: pisz o konkretach, a nie ogólnikach. Czyli, zamiast opisywać, jaki jest produkt albo usługa, za pomocą słów pokaż, co sprawia, że takie właśnie są.

Poniżej jest zdanie z opakowania jednego z producentów soków:

 „Do produkcji 1 litra soku zużywamy 2,5 kg pomarańcz z upraw ekologicznych”.

Podobną informację przekazują soki Tymbark. Jednak w przeciwieństwie do powyższego przykładu pozwalają zobaczyć w wyobraźni, jak dojrzewają pomarańcze, z których zrobiony jest sok.

„Żeby powstał 1 litr naszego soku 2,5 kg pomarańcz dojrzewało bez pośpiechu w brazylijskim słońcu”.

Inny przykład.

Na stronach internetowych często pojawia się stwierdzenie:

Doświadczenie oraz profesjonalizm sprawiają, że wyróżniamy się na rynku.

Jest to sformułowanie tak ogólne, że mogłoby zostać użyte praktycznie w każdej branży, przez dużą liczbę firm. Tylko, że w zasadzie, niewiele mówi. Każda firma ma jakieś doświadczenie i każda stara się działać profesjonalnie. Innymi słowy, tak sformułowana przewaga konkurencyjna w ogóle nie informuje o tym, co nią w istocie jest.

A poniżej przykład tego, jak firma Apple na swojej polskiej stronie internetowej (www.apple.com/pl) pokazuje, jak pracuje i co sprawia, że jest wyjątkowa.

„Liczy się każdy szczegół. Każdy gest na gładziku. Każde „w czym mogę pomóc?”. Po prostu wszystko. I to nie czasem, ale zawsze. Tak działamy w Apple. Rezultat? Jedne z najbardziej uwielbianych produktów na świecie.”

Ten tekst sprawia, że wierzę nie tylko w to, że każdy ich produkt jest bardzo dopracowany. Także w to, że każdy z pracowników dołoży starań, żeby mi pomóc, jeżeli będę tej pomocy potrzebować. I, że gdybym pracowała w Apple też mogłabym współtworzyć wartościowe rzeczy, po prostu dobrze wykonując swoje obowiązki.

Dlaczego łatwo mi w to uwierzyć? Bo tekst mówi o konkretach „ludzkim językiem”. Mówi o prawdziwych ludziach, z których każdy robi coś konkretnego – dba o każdy szczegół tego, co do niego należy. Dzięki temu, wszystko robi tak, jak trzeba. Czyli profesjonalnie.

Wnioski?

Nie mów o swoim profesjonalizmie. Napisz, dlaczego jesteś profesjonalistą. Używając konkretów. Nie przymiotników. I pokazując, że za firmą stoją ludzie.

Chcesz zlecić napisanie tekstów na stronę internetową tak, żeby mówiły o tym, co ważne? Napisz

Obserwuj mnie na Google+

 

<< powrót do listy

Joanna Nowak O autorce

NAJPOPULARNIEJSZE NA BLOGU

OSTATNIE TEKSTY

TEMATY


Powered by CouchCMS