Jako e-marketerzy robimy wszystko, żeby zachÄ™cić do zamówienia produktu czy usÅ‚ugi. Inwestujemy czas w zrozumienie potrzeb i chÄ™ci użytkowników, wymyÅ›lenie nagÅ‚ówków i tekstów, które zwrócÄ… ich uwagÄ™. Robimy to wszystko, bo chcemy, by poczuli, że nasza oferta jest dokÅ‚adnie tym, czego potrzebujÄ….
A jednak efekty czasem nie sÄ… zadowalajÄ…ce.
Dzieje siÄ™ tak, gdy caÅ‚Ä… energiÄ™ i czas inwestujemy w wymyÅ›lenie nagÅ‚ówków i wÅ‚aÅ›ciwego tekstu, nie zadajÄ…c sobie trudu dopracowania i przetestowania wezwania do dziaÅ‚ania (w jÄ™zyku ang. call-to-action).
Wezwanie do dziaÅ‚ania to niezbÄ™dny element każdego serwisu internetowego. Każdej strony gÅ‚ównej i podstrony. Każdego wpisu blogowego i artykuÅ‚u.
To link tekstowy, albo button zawierajÄ…cy kilka sÅ‚ów, które majÄ… zachÄ™cić użytkowników do zrobienia tego, do czego chcesz ich przekonać, na przykÅ‚ad: zaprenumerowania newslettera, zamówienia produktu, albo usÅ‚ugi lub wejÅ›cia na jednÄ… z podstron serwisu internetowego.
Nie ma przesady w stwierdzeniu, że wezwanie do działania decyduje o skuteczności serwisu internetowego.
Jeżeli wykorzystuje odpowiednie argumenty, jest wÅ‚aÅ›ciwie sformuÅ‚owane, jest w odpowiednim miejscu na stronie i ma optymalnÄ… oprawÄ™ graficznÄ… wezwanie do dziaÅ‚ania jest ostatnim puzzlem, który sprawia, że skomplikowana ukÅ‚adanka, jakÄ… jest serwis internetowy dziaÅ‚a tak, jak chcesz.
Z drugiej strony, serwis internetowy bez wezwania do dziaÅ‚ania jest jak sklep, z którego sprzedawca wychodzi w kluczowym momencie i pozostawia wahajÄ…cego siÄ™ klienta samemu sobie. Dlatego brakujÄ…ce lub bezużyteczne wezwanie do dziaÅ‚ania to prosty sposób na zmniejszenie skutecznoÅ›ci serwisu internetowego.
Jeżeli chcesz zmaksymalizować skuteczność wezwania do dziaÅ‚ania okreÅ›l precyzyjnie, co chcesz osiÄ…gnąć. Sposób jego formuÅ‚owania podporzÄ…dkujesz wybranemu celowi.
Po pierwsze, zastanów siÄ™, czy dziaÅ‚anie, do którego chcesz zachÄ™cić jest Twoim gÅ‚ównym celem, czy ma jedynie wspomagać jego realizacjÄ™. Czy chcesz, by użytkownik zrobiÅ‚ to, czego oczekujesz, choćby siÄ™ waliÅ‚o i paliÅ‚o, czy po prostu dajesz mu jednÄ… z wielu nawigacyjnych wskazówek. Czy wezwanie do dziaÅ‚ania jest podsumowaniem caÅ‚ej strony, czy odrÄ™bnym, kilkuzdaniowym bannerem.
W pierwszym przypadku wezwanie do dziaÅ‚ania musi zawierać konkretnÄ… obietnicÄ™ rozwiÄ…zania problemu użytkownika. Obietnica zasygnalizowana w nagÅ‚ówku i wsparta szeregiem mocnych argumentów w samym tekÅ›cie powinna być w wezwaniu do dziaÅ‚ania powtórzona w sposób możliwie konkretny i przekonujÄ…cy. Powinna jasno informować, jakie dziaÅ‚anie trzeba podjąć, żeby obietnicÄ™ zrealizować.
Na przykład:
Zwykle, kiedy chcesz namówić użytkowników do zamówienia produktu lub usÅ‚ugi czy pobrania dodatkowych informacji, priorytetem bÄ™dzie przekonanie użytkowników do podjÄ™cia konkretnego dziaÅ‚ania natychmiast. Inne, użyteczne z punktu widzenia serwisu internetowego dziaÅ‚ania, takie, jak, na przykÅ‚ad, podnoszenie pozycji strony w wynikach wyszukiwania sÄ… w tej chwili mniej istotne. Dlatego, w wezwaniu do dziaÅ‚ania zamiast fraz czy sÅ‚ów kluczowych umieść sÅ‚owa, które zwiÄ™kszajÄ… prawdopodobieÅ„stwo przekonania grupy docelowej do dziaÅ‚ania.
Inaczej, kiedy wezwanie do dziaÅ‚ania ma uÅ‚atwić użytkownikom poruszanie siÄ™ po serwisie czy znalezienie dodatkowych informacji na interesujÄ…cy ich temat. Wtedy wystarczy krótki, zachÄ™cajÄ…cy, napisany prostym jÄ™zykiem komunikat. Jeżeli bÄ™dzie również zawieraÅ‚ sÅ‚owa kluczowe lub frazy sÅ‚użące pozycjonowaniu przyczyni siÄ™ do lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania poszczególnych podstron.
Na przykład:
A co z prostymi, znanymi wszystkim instrukcjami „kliknij tutaj”, „pobierz demo” i „zamów raport”? Czy ich umieszczenie na stronie to marnowanie możliwoÅ›ci?
WrÄ™cz przeciwnie. Niektóre testy pokazujÄ…, że bezpoÅ›rednie polecenia, takie jak „kliknij tutaj, by zobaczyć wiÄ™cej jeansów” bywajÄ… częściej klikane niż „wiÄ™cej jeansów”. Trzy inne zachÄ™ty, osiÄ…gajÄ…ce w niektórych testach wysokÄ… skuteczność to buttony „Pobierz demo”, „BezpÅ‚atnie przetestuj”, „Zaprenumeruj bezpÅ‚atnie”. Ich skutecznoÅ›ci można upatrywać w tym, że sÄ… prostymi, dla każdego zrozumiaÅ‚ymi instrukcjami. Jednak testy, o których wspominam byÅ‚y przeprowadzane tylko dla wybranych serwisów internetowych i na niewielkich grupach użytkownikach, dlatego powyższych wyników nie można odnosić do caÅ‚ej spoÅ‚ecznoÅ›ci internetowej. Przytaczam te wyniki tylko po to, by uÅ›wiadomić, że formuÅ‚ujÄ…c wezwania do dziaÅ‚ania warto być otwartym na różne opcje po to, by po testach wybrać wersjÄ™ najskuteczniejszÄ… w konkretnym przypadku.
Zwięzłe buttony są zwykle poprzedzone kilkuzdaniowym, zachęcającym wstępem.
Na przykład:
Skuteczność wezwaÅ„ do dziaÅ‚ania w ogromnej mierze zależy od kontekstu. Nie ma na nie jednej skutecznej recepty, jedynie ogólne wytyczne, które powyżej przytoczyÅ‚am.
Pewne jest również, że decydujÄ…cy jest odbiór użytkowników, a można go poznać tylko testujÄ…c różne wersje. Można powiedzieć, że używanie wezwania do dziaÅ‚ania pewnego typu zawsze, albo nie używanie go nigdy jest równie niewÅ‚aÅ›ciwe. Wiadomo też, że warto poÅ›wiÄ™cić wezwaniom do dziaÅ‚ania trochÄ™ czasu, bo jaka zachÄ™ta, taka skuteczność.
Jakie wezwania do działania działają u Ciebie?