Choć większość z nas szuka w internecie informacji, jednocześnie, co może wyglądać na paradoks, rzadko czyta zamieszczone w sieci treści. Raczej skanuje je wzrokiem.
Najnowsze badania Nielsen Norman Group pokazały, jednak, że jeżeli teksty są odpowiednio napisane i dopasowane do potrzeb czytelnicy przestają je tylko skanować wzrokiem, a zaczynają czytać. Co więc trzeba zrobić, żeby zatrzymać uwagę grupy docelowej na swojej stronie internetowej? Według Nielsen Norman Group wystarczy, że spełnione są następujące 3 warunki.
Informacje na stronie internetowej muszÄ… być zorganizowane w logiczny z punktu widzenia grupy docelowej sposób. Chodzi o to, żeby uÅ‚atwić wszystkim odwiedzajÄ…cym stronÄ™ znalezienie treÅ›ci, których szukajÄ… i, tym samym, pomóc w realizacji celów.
Wskazówki:
1. Nazwij kategorie menu tak, jak nazwaÅ‚by je przeciÄ™tny przedstawiciel grupy docelowej. Jeżeli zrobisz to w sposób zrozumiaÅ‚y i intuicyjny osoba, odwiedzajÄ…ca stronÄ™ internetowÄ… od razu "odgadnie" zawartość podstrony.
2. Ogranicz opcje wyboru (i liczbę kategorii w menu) do minimum. Zaoferuj prostą nawigację. Pamiętaj, że mniej znaczy więcej.
3. Pokazuj krótkie teksty, które czytelnikom pozwolÄ… na zorientowanie siÄ™, do jakich informacji dotrÄ…, jeżeli wejdÄ… "gÅ‚Ä™biej".
4. Zadbaj o dobrÄ… widoczność linków i jasnÄ… informacjÄ™, gdzie odsyÅ‚ajÄ….
Layout na stronie internetowej ma kilka ważnych funkcji. Po pierwsze, powinien pozwolić na szybkie zorientowanie się, gdzie znaleźć poszukiwane informacje. Po drugie, ułatwić "konsumpcję" contentu. Na koniec, być na tyle miły dla oka, żeby zachęcać do przejrzenia serwisu internetowego.
Wskazówki:
Zadbaj o to, żeby teksty można było z łatwością przeczytać. Sprawdź czy czcionka jest wystarczająco duża i dobrze kontrastuje z tłem.
Podziel teksty na maÅ‚e, krótkie fragmenty, opatrzone nagÅ‚ówkami, które sugerujÄ… zawartość i zachÄ™cajÄ… do czytania.
Odpowiednia struktura tekstu zwiększa szanse na to, że tekst zostanie przeczytany. Przestrzegaj więc następujących zasad:
Każdy fragment tekstu zaczynaj wyrazistym nagÅ‚ówkiem, który jasno poinformuje o najważniejszej zalecie oferowanego rozwiÄ…zania.
Pisz teksty zgodnie z zasadÄ… odwróconej piramidy – od ogóÅ‚u do szczegóÅ‚u. W pierwszej kolejnoÅ›ci przekaż to, co najważniejsze, dalej podajÄ…c wiÄ™cej szczegóÅ‚ów i wyjaÅ›nieÅ„. Najpierw informuj o korzyÅ›ciach, a potem o cechach.
Każdy tekst podziel na maÅ‚e fragmenty, opatrzone nagÅ‚ówkami, streszczajÄ…cymi to, co w tekÅ›cie najważniejsze, informujÄ…cymi o korzyÅ›ciach z oferty i zachÄ™cajÄ…cymi do przeczytania reszty tekstu.
Upewnij siÄ™, że tekst zawiera i w odpowiedni sposób wykorzystuje wezwanie do dziaÅ‚ania, czyli call to action (CTA)
Nawet najlepsze teksty na Å›wiecie nie pomogÄ… w zwiÄ™kszeniu przychodów, jeżeli klienci ich nie przeczytajÄ…. A nie przeczytajÄ…, jeżeli bÄ™dzie to od nich wymagaÅ‚o wysiÅ‚ku. Wszak konkurencja jest tylko o klikniÄ™cie…
Już dziÅ› samodzielnie sprawdź, czy teksty, które masz na stronie internetowej pomagajÄ… Ci w walce o klientów online, czy przeciwnie – zniechÄ™cajÄ… ich. Skorzystaj z praktycznej checklisty.