Jak pisać teksty na strony internetowe, żeby były czytane? Dopracuj architekturę informacji, layout i strukturę tekstów

JoannaNOWAK

Strategia | Copywriting | Content

+48 692 431 564/joanna.nowak@www-copywriting.pl

 

Jak pisać teksty na strony internetowe, by były czytane? Dopracuj architekturę informacji, layout i strukturę tekstów

23 lip 2013
Teksty na strony internetowe

Choć większość z nas szuka w internecie informacji, jednocześnie, co może wyglądać na paradoks, rzadko czyta zamieszczone w sieci treści. Raczej skanuje je wzrokiem. 

Najnowsze badania Nielsen Norman Group pokazały, jednak, że jeżeli teksty są odpowiednio napisane i dopasowane do potrzeb czytelnicy przestają je tylko skanować wzrokiem, a zaczynają czytać. Co więc trzeba zrobić, żeby zatrzymać uwagę grupy docelowej na swojej stronie internetowej? Według Nielsen Norman Group wystarczy, że spełnione są następujące 3 warunki.

 

Prosta i logiczna architektura informacji

Informacje na stronie internetowej muszą być zorganizowane w logiczny z punktu widzenia grupy docelowej sposób. Chodzi o to, żeby ułatwić wszystkim odwiedzającym stronę znalezienie treści, których szukają i, tym samym, pomóc w realizacji celów. 

Wskazówki:

1. Nazwij kategorie menu tak, jak nazwałby je przeciętny przedstawiciel grupy docelowej. Jeżeli zrobisz to w sposób zrozumiały i intuicyjny osoba, odwiedzająca stronę internetową od razu "odgadnie" zawartość podstrony.

2. Ogranicz opcje wyboru (i liczbę kategorii w menu) do minimum. Zaoferuj prostą nawigację. Pamiętaj, że mniej znaczy więcej. 

3. Pokazuj krótkie teksty, które czytelnikom pozwolą na zorientowanie się, do jakich informacji dotrą, jeżeli wejdą "głębiej".

4. Zadbaj o dobrą widoczność linków i jasną informację, gdzie odsyłają.             

 

Przejrzysty layout

Layout na stronie internetowej ma kilka ważnych funkcji. Po pierwsze, powinien pozwolić na szybkie zorientowanie się, gdzie znaleźć poszukiwane informacje. Po drugie, ułatwić "konsumpcję" contentu. Na koniec, być na tyle miły dla oka, żeby zachęcać do przejrzenia serwisu internetowego.

Wskazówki:

  1. Zadbaj o to, żeby teksty można było z łatwością przeczytać. Sprawdź czy czcionka jest wystarczająco duża i dobrze kontrastuje z tłem.          

  2. Podziel teksty na małe, krótkie fragmenty, opatrzone nagłówkami, które sugerują zawartość i zachęcają do czytania.

        

Struktura tekstu zgodna z zasadami webwritingu

Odpowiednia struktura tekstu zwiększa szanse na to, że tekst zostanie przeczytany. Przestrzegaj więc następujących zasad:

  1. Każdy fragment tekstu zaczynaj wyrazistym nagłówkiem, który jasno poinformuje o najważniejszej zalecie oferowanego rozwiązania.    

  2. Pisz teksty zgodnie z zasadą odwróconej piramidy – od ogółu do szczegółu. W pierwszej kolejności przekaż to, co najważniejsze, dalej podając więcej szczegółów i wyjaśnień. Najpierw informuj o korzyściach, a potem o cechach.             

  3. Każdy tekst podziel na małe fragmenty, opatrzone nagłówkami, streszczającymi to, co w tekście najważniejsze, informującymi o korzyściach z oferty i zachęcającymi do przeczytania reszty tekstu.

  4. Upewnij się, że tekst zawiera i w odpowiedni sposób wykorzystuje wezwanie do działania, czyli call to action (CTA)

 

Spraw, by czytanie było łatwe i przyjemne

Nawet najlepsze teksty na świecie nie pomogą w zwiększeniu przychodów, jeżeli klienci ich nie przeczytają. A nie przeczytają, jeżeli będzie to od nich wymagało wysiłku. Wszak konkurencja jest tylko o kliknięcie…

 

Potrzebujesz nowych tekstów, które więcej zarobią?

Już dziś samodzielnie sprawdź, czy teksty, które masz na stronie internetowej pomagają Ci w walce o klientów online, czy przeciwnie – zniechęcają ich. Skorzystaj z praktycznej checklisty. 

 

 

<< powrót do listy

Joanna Nowak O autorce

NAJPOPULARNIEJSZE NA BLOGU

OSTATNIE TEKSTY

TEMATY


Powered by CouchCMS