Dobre teksty konwertujÄ… czyli skutecznie nakÅ‚aniajÄ… grupÄ™ docelowÄ… do dziaÅ‚ania: pobrania e-booka, zaprenumerowania newslettera, dodania produktu do koszyka, wypróbowania demo, zÅ‚ożenia zapytania ofertowego. Ile kosztujÄ… teksty reklamowe, które gwarantujÄ… wysokÄ… konwersjÄ™?
Stawki za copywriting różniÄ… siÄ™ i w dużej mierze zależą od doÅ›wiadczenia i umiejÄ™tnoÅ›ci copywritera. Im wiÄ™ksze, tym wiÄ™cej zapÅ‚acisz. Wyższe stawki doÅ›wiadczonych copywriterów nie wynikajÄ… jednak tylko z tego, że majÄ… już oni staÅ‚ych klientów i popyt na ich usÅ‚ugi jest wiÄ™kszy. Chodzi o coÅ› jeszcze.
DoÅ›wiadczony copywriter niekoniecznie pracuje szybciej. DoÅ›wiadczeni copywriterzy wiedzÄ…, że pominiÄ™cie któregokolwiek etapu pracy nad tekstem natychmiast odbije siÄ™ na jego jakoÅ›ci. Dlatego zarówno mnie, jak i wielu moim koleżankom i kolegom po fachu napisanie skutecznych tekstów zabiera dużo czasu. A to musi mieć swoje odzwierciedlenie w stawkach za copywriting.
1. Dużo czasu poświęcam na zrozumienie, co jest przewagą konkurencyjną klienta.
Czytam brief, dopytujÄ™, wyjaÅ›niam, przeglÄ…dam strony konkurencji – czyli staram siÄ™, jak najwiÄ™cej dowiedzieć o grupie docelowej i jak najdokÅ‚adniej zrozumieć jej potrzeby.
2. Nigdy nie traktujÄ™ pierwszej napisanej przeze mnie wersji tekstów, jako ostatecznej.
Po kilkakrotnych poprawkach samej siebie odkÅ‚adam tekst na kilka godzin, a najlepiej caÅ‚y dzieÅ„. Dopiero po takim leżakowaniu dopracowujÄ™ pierwszÄ… wersjÄ™ tekstów.
3. Proszę o informację zwrotną i zmieniam teksty uwzględniając komentarze klienta.
Nawet, jeżeli uwag jest niewiele, są cenne. To przecież klient rozmawia codziennie ze swoją grupą docelową, wie, czego chciałaby się dowiedzieć i co może powstrzymywać ją przed zakupem. Nie wszystkie swoje odczucia udaje mu się zwerbalizować i przekazać mi za pomocą briefa, albo rozmowy jeszcze przed stworzeniem pierwszej wersji. Czasem łatwiej powiedzieć co jest nie tak w już napisanych tekstach.
Bywa, że informacja zwrotna brzmi „Teksty sÄ… super. O to wÅ‚aÅ›nie mi chodziÅ‚o”. Czasem poprawiam jakÄ…Å› nieÅ›cisÅ‚ość merytorycznÄ…. Kilka razy zdarzyÅ‚o siÄ™, że klient poprosiÅ‚, żeby napisać teksty jeszcze raz, zmieniajÄ…c je caÅ‚kowicie i dokÅ‚adnie wyjaÅ›niÅ‚ dlaczego. MiaÅ‚ ważne powody. Kolejna wersja tekstów, którÄ… dla niego napisaÅ‚am jest na jego stronie internetowej do tej pory, choć minęło już kilka lat. Jest naprawdÄ™ skuteczna.
4. Jeżeli mogÄ™ obserwujÄ™ dane o skutecznoÅ›ci tekstów.
Dane o konwersji pokazują czy tekst jest skuteczny, czy nie. Tylko wysoka konwersja świadczy o tym, że praca nad tekstem jest ukończona, przynajmniej na jakiś czas. Bo tak, jak ewoluują potrzeby grupy docelowej, tak samo powinny ewoluować teksty.
Oferowanie w cenie dwóch, a czasem trzech wersji tekstów jest z mojego punktu widzenia bardziej czasochÅ‚onne, co ma odzwierciedlenie w stawkach za copywriting. Ale teksty pisane tym sposobem sÄ… po prostu lepsze. A inwestycja w skuteczne teksty zwraca siÄ™ po wielokroć. Przekonaj siÄ™ sam, zlecajÄ…c mi napisanie tekstów na swojÄ… stronÄ™.