Dlaczego stawki za copywriting są zróżnicowane?

JoannaNOWAK

Strategia | Copywriting | Content

+48 692 431 564/joanna.nowak@www-copywriting.pl

 

Dlaczego stawki za copywriting są zróżnicowane?

20 wrz 2013
Teksty na strony internetowe

Ostatnio jedna z firm zadaÅ‚a mi pytanie: „SkÄ…d tak duże zróżnicowanie stawek za copywriting?”. Podobno różnice w ofertach na napisanie tekstów reklamowych do serwisu internetowego, które otrzymali, byÅ‚y nawet 10-krotne. Ceny mieÅ›ciÅ‚y siÄ™ w przedziale od 120-1500 zÅ‚. 

Jest kilka powodów, dla których stawki copywriterów tak bardzo siÄ™ różniÄ….

 

Przez „pisanie tekstów na strony internetowe” rozumie siÄ™ różne usÅ‚ugi.

W ten sposób okreÅ›la siÄ™ np. pisanie tekstów pozycjonujÄ…cych czy zapleczowych, perswazyjnych oraz tekstów skutecznych, przyjaznych użytkownikom i wyszukiwarkom.

Teksty pozycjonujÄ…ce czy zapleczowe, jak sama nazwa wskazuje, sÄ… pisane wyłącznie z myÅ›lÄ… o wyszukiwarkach. BywajÄ… zbiorem dowolnych rozważaÅ„, wzbogaconych o sÅ‚owa kluczowe. Nie sÄ… istotne dla użytkowników, ani nie budujÄ… autorytetu firmy.

Teksty perswazyjne pisane sÄ… w zgodzie z zasadami NLP i innymi technikami perswazyjnymi, ale czasem w sprzecznoÅ›ci z zasadami użytecznoÅ›ci stron internetowych. Raczej sprzedajÄ…, niż informujÄ…. MogÄ… wiÄ™c zniechÄ™cać użytkowników, którzy po prostu szukajÄ… informacji, bo oni nie chcÄ…, żeby im coÅ› sprzedawano. 

Wiele osób oferuje też pisanie tekstów, które sÄ… poprawne jÄ™zykowo, ale nie podkreÅ›lajÄ… wyjÄ…tkowoÅ›ci firmy. SÄ… peÅ‚ne ogólnikowych formuÅ‚ek, co sprawia, że mogÅ‚yby siÄ™ znaleźć na stronie niemal każdej firmy. Choć brzmiÄ… nieźle, nie sÄ… skuteczne. 

Pisaniem tekstów jest też usÅ‚uga polegajÄ…ca na stworzeniu przejrzystej architektury informacji, napisaniu nieodparcie interesujÄ…cych dla użytkowników, przyjaznych wyszukiwarkom tekstów, które budujÄ… zaufanie i sprzedajÄ….

Każda z tych usÅ‚ug wymaga od copywritera różnych kwalifikacji. Poprawne jÄ™zykowo teksty z wplecionymi sÅ‚owami kluczowymi może napisać niemal każdy. Napisanie tekstów, które osiÄ…gnÄ… stawiane przed nimi cele jest dużo wiÄ™kszym wyzwaniem. Wymaga przede wszystkim Å›wietnego copywriterskiego warsztatu, znajomoÅ›ci marketingu, zagadnieÅ„ zwiÄ…zanych z użytecznoÅ›ciÄ… i pozycjonowaniem, a dopiero potem sprawnoÅ›ci jÄ™zykowej, czyli tzw. lekkiego pióra.

 

Czas, jaki copywriter przeznacza na realizacjÄ™ zlecenia i jak pracuje.

Å»eby napisać informacyjne, pomocne, przekonujÄ…ce grupÄ™ docelowÄ… teksty trzeba Å›wietnie znać branżę i grupÄ™ docelowÄ…. Mieć dokÅ‚adny profil każdej persony - każdego idealnego(ych) klienta(ów).

W teorii, copywriter powinien otrzymać te informacje od klientów. W praktyce, charakterystyka grupy docelowej, jakÄ… copywriter dostaje od zleceniodawców – szczególnie maÅ‚ych firm – jest ogólnikowa. Dodatkowe informacje trzeba znaleźć, odwiedzajÄ…c portale branżowe, tematyczne fora, profile facebookowe. To zabiera czas – zwykle do 10 godzin, przy pracy dla nowego klienta.

Dużo czasu potrzeba też na napisanie tekstów na stronÄ™ gÅ‚ównÄ… – nawet do 10 godzin za 200 sÅ‚ów. PozostaÅ‚e strony piszÄ™ szybciej – zwykle okoÅ‚o 100 sÅ‚ów w godzinÄ™.

Poprawki – w zależnoÅ›ci od zlecenia zabierajÄ… czÄ™sto nawet kilka godzin. Jednak spostrzeżenia klientów sÄ… cenne i zwykle trafne. PominiÄ™cie tego etapu negatywnie wpÅ‚ynęłoby na jakość tekstów.

PodsumowujÄ…c, napisanie tekstów do serwisu internetowego z kilkoma podstronami to dla mnie zawsze, co najmniej kilka dni roboczych.

Nie wiem, ile czasu przeznacza na to ktoÅ›, kto robi to za 120 zÅ‚. Przypuszczam, że taka osoba bÄ™dzie staraÅ‚a siÄ™ pracować szybko. Musi przecież wykonać wiÄ™cej zleceÅ„, żeby zarobić Å›redniÄ… pensjÄ™ copywritera, która oscyluje w przedziale 3 500 - 5 000 zÅ‚. A ten, kto siÄ™ spieszy może nie mieć motywacji do dodatkowego researchu czy czasu na chwilÄ™ namysÅ‚u. Tekst może wiÄ™c zawierać błędy, koncentrować siÄ™ nie na tym, co trzeba, albo być źle zredagowany. W rezultacie nie tylko nie przekona do marki, ale zniechÄ™ci i odstraszy.

 

Różnice w ofertach

Stawki za copywriting obejmujÄ… lub nie poprawki do tekstów.

Niektóre oferty dotyczÄ… napisania wyłącznie jednej wersji tekstów. Inne, zakÅ‚adajÄ… napisanie kolejnych – caÅ‚kowicie różnych od pierwszej – wersji, jeżeli pierwszy tekst nie speÅ‚ni oczekiwaÅ„ klientów.

Niektóre stawki za copywriting dotyczÄ… napisania samego tekstu. W innych wypadkach, klient może liczyć także na dopracowanie architektury informacji w serwisie, nawigacji, propozycje optymalnego rozmieszczania informacji na stronie. Niektóre oferty obejmujÄ… też napisanie tytuÅ‚ów strony czy opisów meta, ważnych dla zwiÄ™kszenia liczby odwiedzin.

Wszystkie powyższe elementy mają wpływ na czas realizacji, potrzebne kwalifikacje i oczywiście, na cenę.

 

Doświadczenie i status copywritera

Im wiÄ™ksze doÅ›wiadczenie copywritera, tym wyższe stawki. Również, gdy copywriter jest specjalistÄ… w wybranych dziedzinach, jego stawka jest wyższa.

Po prostu można oczekiwać, że teksty napisane przez osobÄ™ z dobrym warsztatem bÄ™dÄ… skuteczniejsze czyli pomogÄ… w zdobyciu wiÄ™kszej iloÅ›ci zleceÅ„. Taka osoba nie oferuje tylko sÅ‚ów na stronie tylko znacznie wiÄ™cej. I stawka powinna to odzwierciedlać.

Co wiÄ™cej, freelancer, który żyje z pisania tekstów nie pracuje caÅ‚y czas. Część czasu poÅ›wiÄ™ca na wÅ‚asnÄ… promocjÄ™ czy wysyÅ‚anie ofert. Musi opÅ‚acić podatki, ZUS albo zapÅ‚acić ksiÄ™gowej. Ma wiÄ™c wyższe stawki niż osoby, dla których pisanie tekstów jest zajÄ™ciem dodatkowym. Fakt, że jednak siÄ™ z pisania tekstów utrzymuje Å›wiadczy o tym, że jest dobry w tym, co robi.

Z drugiej strony, osoby, które traktujÄ… pisanie tekstów jako zajÄ™cie dodatkowe mogÄ… mieć niższe kwalifikacje, bo po prostu nie majÄ… czasu na doskonalenie warsztatu. A Å›ledzenie samych zagadnieÅ„ zwiÄ…zanych z pozycjonowaniem czy badaÅ„ dotyczÄ…cych użytecznoÅ›ci stron internetowych zabiera kilka godzin w miesiÄ…cu.

 

Na koniec

Twierdzenie, że „jakość tekstów trudno zmierzyć, bo to rzecz gustu”, które pojawiÅ‚o siÄ™ w e-mailu od firmy, o której wspomniaÅ‚am na poczÄ…tku, jest nieprawdziwe. 

Jakość tekstów można zmierzyć i nie ma ona nic wspólnego z gustem. Dobrze napisane teksty reklamowe na firmowej stronie internetowej powinny zapewnić konwersjÄ™ na poziomie 5% lub wyższÄ…*. W inne teksty raczej nie warto inwestować. Nawet 120 zÅ‚. Å»adnej firmy na to nie stać.

*dane firmy Hubspot

<< powrót do listy

Joanna Nowak O autorce

NAJPOPULARNIEJSZE NA BLOGU

OSTATNIE TEKSTY

TEMATY


Powered by CouchCMS