WyglÄ…d serwisu internetowego nie sprzedaje, treÅ›ci już tak. WiÄ™c, jeżeli twoja strona internetowa nie osiÄ…ga wyników, na jakie liczyÅ‚eÅ›, zamiast zaczynać planować redesign, przejdź przez mojÄ… checklistÄ™. Możesz pobrać jÄ… za darmo.
W kilka minut:
bÄ™dziesz wiedzieć, które obszary serwisu internetowego sÄ… jego siÅ‚Ä…, a które wymagajÄ… poprawy,
zyskasz odpowiedź na pytanie: "co zrobić, żeby mój serwis internetowy wiÄ™cej sprzedawaÅ‚?".
Pobierz checklistÄ™ do samodzielnej oceny jakoÅ›ci tekstów. Wydrukuj, przeczytaj i zaznacz wszystkie elementy Twoich tekstów, które wymagajÄ… poprawy.
Czy teksty wolne sÄ… od bÅ‚Ä™dów merytorycznych? Czy wszystkie fakty i stwierdzenia w nich zawarte sÄ… prawdÄ…? Czy można je zweryfikować?
Czy teksty wolne sÄ… od bÅ‚Ä™dów ortograficznych, stylistycznych i literówek?
Czy każda podstrona pozycjonowana jest na jedną frazę?
Czy tekst zawiera wybranÄ… frazÄ™ w tytule strony, opisie meta i nagÅ‚ówku?
Czy Å›ródtytuÅ‚y zawierajÄ… wybranÄ… frazÄ™/ sÅ‚owa kluczowe?
Czy fraza, na którÄ… pozycjonowana jest strona powtarza siÄ™ w tekÅ›cie?
Zdjęcia, wykorzystane w tekście zawierają pozycjonowaną frazę w nazwie zdjęcia (słowokluczowe.png) i alt tagach (alt=słowokluczowe).
Upewnij siÄ™, że tekst jest wystarczajÄ…co dÅ‚ugi, żeby wyczerpujÄ…co odpowiedzieć na pytania grupy docelowej. SkÅ‚ada siÄ™ z co najmniej 300 sÅ‚ów.
Upewnij się, że czytelnik może z łatwością znaleźć informacje, jakich szuka.
Serwis internetowy ma przejrzyste, wyraźnie widoczne menu na górze strony.
GÅ‚ówne menu skÅ‚ada siÄ™ z nie wiÄ™cej niż 7 elementów.
Nazwy poszczególnych kategorii w menu sÄ… jednowyrazowe i jednoznacznie informujÄ…, co czytelnik znajdzie po klikniÄ™ciu na nie.
Linki są dobrze widoczne i jasno informują, gdzie odsyłają.
Strona gÅ‚ówna serwisu internetowego jasno wyjaÅ›nia kim jesteÅ›, co robisz, dla kogo to robisz i dlaczego grupa docelowa powinna siÄ™ tym zainteresować.Idealnie, gdyby czytelnik mógÅ‚ dowiedzieć siÄ™ tego w czasie krótszym niż 5s od wejÅ›cia na TwojÄ… witrynÄ™.
Czcionka jest wyraźna i dobrze kontrastuje z tłem.
Teksty podzielone sÄ… na maÅ‚e fragmenty, opatrzone nagÅ‚ówkami.
Sprawdź, czy teksty mają logiczną strukturę.
ZaczynajÄ… siÄ™ wyrazistym nagÅ‚ówkiem, który jasno informuje o najważniejszej zalecie oferowanego rozwiÄ…zania.
Napisane sÄ… zgodnie z zasadÄ… odwróconej piramidy – od ogóÅ‚u do szczegóÅ‚u. W pierwszej kolejnoÅ›ci przekazujÄ… to, co najważniejsze, dalej podajÄ…c wiÄ™cej szczegóÅ‚ów i wyjaÅ›nieÅ„. Najpierw informujÄ… o korzyÅ›ciach, a potem o cechach.
Każdy tekst podzielony jest na maÅ‚e fragmenty, opatrzone nagÅ‚ówkami, streszczajÄ…cymi to, co w tekÅ›cie najważniejsze, informujÄ…cymi o korzyÅ›ciach z oferty i zachÄ™cajÄ…cymi do przeczytania reszty tekstu.
Skontroluj, czy każde zdanie jest zrozumiałe na pierwszy rzut oka, tekst jest napisany możliwe zwięźle i brzmi, jak naturalna wypowiedź.
Czy stwierdzenia potwierdzone sÄ… dowodami, takimi jak: case studies, opinie klientów, certyfikaty, nagrody, screenshoty, zdjÄ™cia czy filmy, które demonstrujÄ… sposób dziaÅ‚ania produktu?
Czy teksty sÄ… autentyczne, umożliwiajÄ… poznanie ludzi, którzy stojÄ… za markÄ… nie tylko z zawodowego punktu widzenia, ale także od tzw. „ludzkiej” strony?
Czy teksty wolne sÄ… od wodolejstwa, przesady, klisz?
Czy ton wypowiedzi jest dopasowany do potrzeb grupy docelowej? Czy przez teksty wybrzmiewa Twój unikalny „markowy” ton gÅ‚osu, który najlepiej przemawia do Twojej grupy docelowej?
Czy tekst jest przydatny dla grupy docelowej i pomaga jej zrealizować cele – zawiera odpowiedzi na pytania, które chciaÅ‚by zadać klient, na przykÅ‚ad:
Czy tekst podkreśla najważniejsze zalety oferty?
Czy jasno tÅ‚umaczy, jakÄ… korzyść odniesie czytelnik, który skorzysta z oferty?
Czy po przeczytaniu tekstu osoba czytająca rozumie, dlaczego warto wybrać produkt/ usługę zamiast konkurencyjnych?
Czy za każdym razem, kiedy opisujesz cechÄ™ produktu/usÅ‚ugi, odpowiadasz też na pytanie „i co z tego?”, to znaczy wyjaÅ›niasz, jakie korzyÅ›ci dana cecha zapewnia klientom.
Czy tekst budzi emocje i jasno odpowiada na pytanie "Dlaczego mam to dalej czytać?"
Czy tekst emanuje mocą i pewnością siebie?
Upewnij siÄ™, że tekst zawiera i w odpowiedni sposób wykorzystuje call to action (CTA)
Każda podstrona zawiera bezpoÅ›rednie wezwanie do dziaÅ‚ania, na przykÅ‚ad: propozycjÄ™ wypróbowania demo, zaprenumerowania newslettera, Å›ciÄ…gniÄ™cia e-booka.
Osoba przeglądająca stronę WWW zawsze ma jasność, jaki jest następny logiczny krok.
CTA jest dobrze widoczne.
CTA brzmi zachęcająco i jest tak sformułowane, że klient ma jasność, co stanie się po kliknięciu.