ZastanawiaÅ‚am siÄ™ ostatnio, które z napisanych przeze mnie tekstów sÄ… najlepsze. Najbardziej przejrzyste, zwiÄ™zÅ‚e, najskuteczniej przekonujÄ…ce, że oferta warta jest swojej ceny. OkazaÅ‚o siÄ™, że takie prace powstaÅ‚y dla klientów, którzy udzielali wyczerpujÄ…cych i przemyÅ›lanych odpowiedzi na pytania, jakie im zadawaÅ‚am. Bo solidne informacje o firmie – jej wyjÄ…tkowoÅ›ci, celach i strategii – otrzymane od klienta to podstawa skutecznych, wartoÅ›ciowych tekstów.
Kiedy pÅ‚acisz komuÅ› za sprzÄ…tanie mieszkania oczekujesz, że wyrÄ™czy ciÄ™ we wszystkim, co z tym zwiÄ…zane. Przyjdzie, posprzÄ…ta, ty zapÅ‚acisz. Tak samo, kiedy ktoÅ› myje twój samochód, albo naprawia zegarek. Zlecasz wykonanie usÅ‚ugi, pÅ‚acisz, gdy wszystko gotowe. Nie musisz w niczym pomagać.
Twój udziaÅ‚ jest niezbÄ™dny. Copywriter musi zadać ci dużo pytaÅ„, a ty musisz znaleźć czas, by wyczerpujÄ…co na nie odpowiedzieć.
SkÄ…d inaczej mógÅ‚by siÄ™ dowiedzieć:
co próbujesz powiedzieć grupie docelowej?
jaki problem chcą rozwiązać twoi klienci?
dlaczego twoje rozwiÄ…zanie dla ich problemów jest lepsze od innych?
co się stanie jeżeli nie skorzystają z tego rozwiązania?
Bez przemyÅ›lanych odpowiedzi na te i wiele innych pytaÅ„ nie da siÄ™ napisać dobrych tekstów. A sÅ‚abe teksty do niczego ci siÄ™ nie przydadzÄ….
Kiedy zaczynam pracÄ™ nad tekstami proszÄ™ klienta o wypeÅ‚nienie kwestionariusza, który skÅ‚ada siÄ™ z 35 pytaÅ„.
Jeżeli odpowiedzi są precyzyjne i wyczerpujące, stanowi to dobry początek pracy nad zleceniem.
Z drugiej strony, gdy sÄ… niekompletne i ogólnikowe kwestionariusz to tylko punkt wyjÅ›cia do dalszej pracy – szukania wÅ‚aÅ›ciwych odpowiedzi na najważniejsze pytania w czasie rozmów telefonicznych i wymian mailowych. Cel to peÅ‚na klarowność na temat tego, kim klient jest i jak chce być postrzegany.
„Po co zadawać kilkadziesiÄ…t pytaÅ„, żeby napisać kilka haseÅ‚, kilka nagÅ‚ówków i kilka stron tekstu?”
Jeżeli tak, jak niektórym moim klientom koÅ‚acze ci siÄ™ w gÅ‚owie to pytanie, pomyÅ›l, że od kilku stron tekstu, który powstanie zależy, jak ludzie bÄ™dÄ… postrzegać twojÄ… firmÄ™.
Innymi sÅ‚owy, dobrze dobrane sÅ‚owa zdobÄ™dÄ… klientów, a źle dobrane ich odstraszÄ….
Dlatego znajdź czas, by usiąść, spokojnie pomyÅ›leć i przekazać copywriterowi wszystkie informacje, niezbÄ™dne do napisania tekstów, które speÅ‚niÄ… swojÄ… rolÄ™.