Jednym z najważniejszych elementów każdego serwisu internetowego jest strona główna. Często to ona ma więcej wejść, niż jakakolwiek inna strona serwisu.
Jak sprawić, żeby strona główna była skuteczna? Jak przełożyć wygenerowany ruch na działania? Poniżej znajdziesz 8 ważnych wskazówek, które pomogą Ci wykorzystać stronę główną w optymalny sposób i zwiększyć konwersję.
Czy jestem we właściwym miejscu?
Czy znajdę tutaj to, czego szukam?
To pytania, na które w ciągu pierwszych kilku sekund pobytu na stronie szuka odpowiedzi przeciętny internauta. Takie są wyniki szeregu badań przeprowadzonych wśród użytkowników Internetu.
Żeby umożliwić szybkie znalezienie odpowiedzi na te pytania:
w kilku słowach poinformuj, czym zajmuje się firma i w czym może pomóc,
krótko podsumuj, jakie korzyści odniesie grupa docelowa dzięki skorzystaniu z oferty i co może się stać, jeżeli z niej nie skorzysta.
Zadbaj o to, żeby teksty były przejrzyste, łatwe do przeczytania i „skanowania wzrokiem”.
Przeciętny odwiedzający prawdopodobnie najpierw tylko rzuci okiem na tekst. Przeczyta cały, jeżeli uzna, że warto.
W nagłówkach, menu, linkach tekstowych i wszystkich tekstach umieszczonych na stronie głównej używaj słów lub fraz, które wykorzystuje grupa docelowa do znalezienia produktów lub usług, jakie sprzedajesz. Dzięki temu, użytkownicy łatwiej i szybciej odnajdą interesujące ich informacje.
W zidentyfikowaniu właściwych słów i fraz pomoże Ci analiza statystyk.
Skuteczna promocja w internecie to promocja przez interesującą dla grupy docelowej zawartość.
Chociaż serwis musi służyć różnym zainteresowanym – potencjalnym klientom, istniejącym klientom, partnerom czy mediom – wybierz grupę docelową, do której chcesz dotrzeć, i od której oczekujesz konkretnych działań. Dużą część strony głównej poświęć informacjom, których może potrzebować ta grupa docelowa.
Jeżeli grupę docelową można podzielić na mniejsze segmenty o różnych zainteresowaniach, możesz wyodrębnić specjalnie dopasowane do ich potrzeb informacyjnych strefy i zareklamować je już na stronie głównej.
Jak większość firm, pewnie namawiasz osoby odwiedzające serwis do pewnych działań: do kupna produktu lub usługi, do zaprenumerowania newslettera, do kontaktu. Im łatwiejsze to będzie, im mniej czasu zabierze, tym większa szansa powodzenia.
Łatwe powinno być przede wszystkim znalezienie tego, czego przeciętna osoba z twojej grupy docelowej szuka. Pomoże w tym czytelna struktura serwisu, informacyjne linki tekstowe oraz ograniczenie liczby pól w formularzach do minimum.
Czytelna struktura serwisu
Ponieważ każda strona zbudowana jest w inny sposób, osoba, która jest w serwisie po raz pierwszy nie zna jego struktury. Musi się w niej zorientować w ciągu pierwszych kilku sekund po wejściu. Umożliwia to jedynie bardzo czytelna struktura serwisu – proste i zrozumiałe nazwy poszczególnych elementów menu, tak, żeby każdy wiedział, czego może się spodziewać po kliknięciu.
Informacyjne linki tekstowe
Dodatkowo, kiedy dokładnie przeanalizujesz statystyki swojego serwisu prawdopodobnie okaże się, że twoja grupa docelowa zwykle szuka informacji określonego typu. Jeżeli w tekstach umieścisz linki, które pomogą użytkownikom dotrzeć prosto do celu, twoja konwersja będzie wyższa.
Liczba pól w formularzach ograniczona do minimum
Łatwe i szybkie powinno być też wypełnienie różnego typu formularzy. Upewnij się, że zawierają one tylko te dane, które są rzeczywiście niezbędne.
Na przykład, gromadziła w widocznych miejscach dużo banerów.
Przeciętny czytelnik przychodzi na stronę po informacje i unika tego, co wygląda jak reklama. Dlatego banery, umieszczone na stronie głównej i prowadzące do różnych sekcji w Twoim serwisie zastąp przyciągającymi uwagę informacjami.
Jeżeli Twoje statystyki oglądalności wskazują, że pewne obszary na stronie są wyjątkowo często odwiedzane, umieść linki do nich na stronie głównej. Nie tylko oszczędzi to niektórym klikania, ale także pokaże innym użytkownikom fragment serwisu, uznany przez wielu za ciekawy.
Zamiast opisywać, co można znaleźć na stronie, pokaż nagłówki i leady prowadzące do najciekawszej zawartości.
Wprowadzenie w życie powyższych rad tylko z pozoru wydaje się łatwe. W rzeczywistości, napisanie skutecznych tekstów i zaprojektowanie przejrzystej architektury informacji wymaga sporo pracy. Ale dobrze zaprojektowana strona główna, z treściami optymalnie dopasowanymi do potrzeb grupy docelowej w dłuższej perspektywie zwróci się po wielokroć.