Pisanie tekstów czy redagowanie tekstów? Czego potrzebuje twoja strona WWW?

JoannaNOWAK

+48 692 431 564/joanna.nowak@www-copywriting.pl

 

Pisanie tekstów czy redagowanie tekstów? Czego potrzebuje twoja strona WWW?

14 gru 2016
Strony internetowe

Klienci często zwracają się do mnie z podobnymi pytaniami. Interesuje ich przeredagowanie tekstów do serwisu internetowego polegające na dodaniu kilku haseł i nagłówków, albo przejście na konwersacyjny styl pisania. Bez zmiany sedna przekazu.

Problem polega na tym, że pracy nad skutecznymi tekstami nie zaczyna się od zastanawiania, jak je napisać. To etap, który powinien kończyć cały proces. Odwrócenie go do góry nogami kończy się serwisem internetowym, który nie spełnia pokładanych w nim oczekiwań.

Dobre teksty są dobre – czytaj: jakieś 100 razy skuteczniejsze niż inne – gdy wynika z nich niezbicie, że wiesz o czym mówisz, że jest to twoją pasją i że możesz pomóc grupie docelowej skuteczniej niż firmy konkurencyjne. 

Odkrycie co napisać, żeby o tym przekonać uważam za największe wyzwanie i największą wartość mojej pracy. Dlatego nie przyjmuję zleceń, w których chodzi wyłącznie o to, żeby ładnie coś – niekoniecznie to, co najistotniejsze – napisać. W sieci mnóstwo jest ładnie napisanych tekstów, a mało naprawdę skutecznych. Ja chcę pisać tylko te drugie, dlatego pracę nad tekstami zaczynam zawsze od początku.

 

Etapy pisania tekstów

Napisanie tekstów na stronę internetową, które zachęcają do skorzystania z usług firmy i przekonują, że jest ona godnym zaufania partnerem wymaga absolutnej jasności w dwóch kwestiach. Dlaczego klient:

I tu zaczyna się wyzwanie, bo wiele firm nie jest w stanie udzielić na te pytania odpowiedzi, która nie sprowadzałaby się do ogólnych stwierdzeń typu: 

Nie ma w tym nic dziwnego, bo udzielenie jednoznacznej odpowiedzi na te pytania jest tylko pozornie proste. I często trudno jest ją znaleźć wewnątrz firmy. Trzeba raczej uważnie słuchać grupy docelowej.

Sama często pomagam firmom w ustaleniu, kim tak naprawdę są ich idealni klienci, czego potrzebują, a czego nie zapewniają im konkurencyjne firmy. Robię to, zadając szereg pomocniczych pytań i "słuchając" online grupy docelowej (m.in. śledzę dyskusje w mediach społecznościowych, czytam fora tematyczne). Ze strzępków informacji wyłania się szerszy obraz, który pozwala zdecydować, jaki wizerunek firmy chcemy wykreować poprzez serwis internetowy i z czego firma chce być znana.

 

Redagowanie – ostatni etap pracy nad tekstami

Dopiero wtedy przychodzi pora na redagowanie tekstów. Znalezienie właściwych słów, by zwięźle i precyzyjnie wyrazić to, co firma ma do przekazania światu to niezwykle ważny etap. Ale nie da się tego dobrze zrobić bez wcześniejszego ustalenia, co jest do powiedzenia.

Co więc mogłabym zaoferować klientom, wykonując ostatni krok z pominięciem wszystkich poprzednich? 

Polerowanie tekstów bez zrozumienia czym jest i jak chce być postrzegana firma można porównać do przygotowania dla gości wykwintnej kolacji z wołowiny, by później odkryć, że jeden z nich ma na nią alergię, inny jest wegetarianinem, a pozostali wolą jagnięcinę.

Innymi słowy, prowadzi do stworzenia tekstów, które niby są kierowane do każdego, ale w praktyce do nikogo.

 

Wnioski

Tak. Przyciągające uwagę nagłówki i zgrabne hasła są niezbędnym elementem dobrych tekstów na stronę internetową. Ale odpowiadają tylko za połowę sukcesu. Równie dużym wyzwaniem przy tworzeniu tekstów na stronę internetową jest ustalenie, co trzeba powiedzieć.

W nagrodę za poświęcenie tym elementom wystarczająco dużo uwagi otrzymamy teksty o wyjątkowo wysokiej skuteczności. Dokładnie takie, jakich potrzebują ambitne, pewne siebie firmy, które za pomocą strony internetowej chcą pokazać, jak ważne i wyjątkowe jest to, co robią.

 

Inne artykuły, które mogą Cię zainteresować:

<< powrót do listy

Joanna Nowak O autorce

NAJPOPULARNIEJSZE NA BLOGU

OSTATNIE TEKSTY

TEMATY

ARCHIWUM


Powered by CouchCMS