Myślisz, że twój serwis internetowy powinien zostać zaprojektowany przez grafika? Pomyśl jeszcze raz.

JoannaNOWAK

+48 692 431 564/joanna.nowak@www-copywriting.pl

 

Myślisz, że twój serwis internetowy powinien zostać zaprojektowany przez grafika? Pomyśl jeszcze raz.

15 sie 2018
Strony internetowe

Zastanawiasz się kto powinien zaprojektować twoją stronę internetową? Zaproponować architekturę informacji, rozmieszczenie tekstów na stronie, funkcjonalności, nawigację, a także dobrać czcionki, kolory i zdjęcia?

Projektant stron internetowych?

Większość małych firm pracę nad serwisem internetowym zaczyna od zatrudnienia projektanta stron internetowych. Często jest nim osoba, która zajmuje się tworzeniem serwisów internetowych, łącząc umiejętności grafika i dewelopera.

Wybierają kogoś, kto oferuje najlepszą cenę, albo ma najlepsze portfolio.

Czasem wysyłają grafikowi listę podstron, z jakich składać się ma nowy serwis internetowy. Innym razem, to projektant ma zaproponować strony, z których będzie się składać serwis internetowy i rozmieszczenie informacji na poszczególnych podstronach.

Napisanie tekstów uważane jest za ostatni, najmniej istotny etap. Z tego powodu, takim sposobem rzadko powstają skuteczne, dające przewagę, serwisy internetowe.

Projektant UX czyli UX Designer?

Niektóre firmy zaplanowanie serwisu internetowego powierzają specjaliście od użyteczności. Komuś, kto bada grupę docelową i określa jej segmenty. Następnie, proponuje strukturę strony, tworzy jej szkic i zleca stworzenie wersji testowej. Potem do pracy przystępuje grafik, który dba o estetykę serwisu i copywriter, który pisze teksty. Ostatnim ogniwem jest deweloper, który pisze kod i tworzy stronę.

Zdarza się, że taka kolejność prac nad serwisem internetowym wydłuża pracę i wiąże się z niepotrzebnymi kosztami.

Z wielu powodów, o których przeczytasz poniżej najlepiej, gdy pracę nad stroną zaczyna

copywriter.

Jest tak, bo sercem każdego serwisu internetowego jest informacja, którą ten serwis przekazuje, przesłanie, które zawiera i historia, którą opowiada. A ich odkrycie, ujęcie w słowa i odpowiednie zorganizowanie w serwisie internetowym jest zadaniem copywritera. Odpowiedni design musi to wydobyć i wyeksponować. Dlatego copywriter powinien być zaangażowany w prace nad serwisem internetowym od samego początku.

Właściwie, copywriter powinien być więcej niż „zaangażowany”. Pracując nad tekstami copywriter je wielokrotnie zmienia. Wraz z tymi zmianami ewoluuje też czasem struktura strony i layout. Dzieje się tak, aż do momentu, w którym serwis internetowy przekazuje dokładnie to, co jest do przekazania.

Odwrotny sposób pracy, w którym copywriter dopasowuje teksty do stworzonego przez kogoś layoutu musi przewidywać możliwość jego modyfikacji wraz z sugestiami copywritera.

Tak więc copywriter musi pracować ręka w rękę ze specjalistą ds. użyteczności nad architekturą informacji, layoutem i nawigacją w nowym serwisie internetowym lub wręcz wyprzedzać te prace.

Żeby się w takiej roli sprawdzić copywriter musi umieć więcej niż tylko pisać teksty.

Oprócz umiejętności wpływania na decyzje grupy docelowej za pomocą słów dobry copywriter musi:

Dlaczego to takie ważne, pokazuje poniższy przykład.

Czasem klient prosi, żeby wypełnić tekstami istniejącą już stronę internetową i dopasować je do stworzonego już layoutu.

Tak było także, kiedy współpracowałam z pewną firmą z branży HR. Założyła ona, że strona główna zawierać będzie tylko 4 krótkie hasła – każde składające się nie więcej niż z 5 słów.

Hasła miały odnosić się do silnych stron firmy. Niestety, silne strony odnoszące się do etapów pracy czy sposobu organizacji pracy w firmie są podobne w większości firm z tej branży. Nie wyróżniały w żaden sposób mojego klienta.

Pomyślałam, że trzeba pójść w innym kierunku. Podkreślać wartości, które są żywe w zespole i które powodują, że jego praca jest wyjątkowa, a rezultat lepszy niż u konkurencji. Jednocześnie te wartości są głównym powodem, dla którego firma postrzegana jest jako atrakcyjny pracodawca.

Umieszczenie wartości w centrum przekazu marketingowego, wymagało jednak innej konstrukcji strony głównej. Nie dało się zachować formuły – hasło + odnośnik do określonej sekcji serwisu internetowego. Lepszym rozwiązaniem była rezygnacja ze slidera (karuzeli) i jedno hasło z rozwinięciem (mniejszą czcionką), zamiast 4 krótkich.

Z resztą, szczegóły nie są tu istotne. Chodzi o to, że klient nie tylko zlecił już wykonanie szkicu serwisu internetowego i grafiki, ale także jego faktyczny dewelopment. Ich zmiana - zgodnie z moimi sugestiami - wiązała się z kosztami. Kosztami, których można uniknąć, kiedy pracę nad serwisem internetowym zaczyna się od najważniejszego elementu. Znacznie też wydłużała pracę nad serwisem internetowym.

A gdyby copywriter najpierw napisał teksty? Później jego wizja skonfrontowana zostałaby ze specjalistą ds.użyteczności i grafikiem. Po konsultacji copywriter wprowadziłby ewentualne zmiany. Dopiero, kiedy wszystko zostałoby dopięte na ostatni guzik do akcji wkroczyłby deweloper.

Korzyści: niższe koszty wykonania i skuteczniejszy, lepiej eksponujący zalety współpracy z firmą serwis internetowy.

Wniosek? 

Żeby uniknąć rozczarowania nowo-tworzonym serwisem internetowym najpierw pomyśl o TEKSTACH.

<< powrót do listy

Joanna Nowak Poczytaj o mnie.

NAJPOPULARNIEJSZE NA BLOGU

OSTATNIE TEKSTY

TEMATY

ARCHIWUM


Powered by CouchCMS