5 pułapek, w jakie możesz wpaść przy tworzeniu serwisu internetowego i wskazówki, jak ich uniknąć.

Joanna Nowak | Copywriting

+48 692 431 564/joanna.nowak@www-copywriting.pl

 
 

5 pułapek, w jakie możesz wpaść przy tworzeniu serwisu internetowego i wskazówki, jak ich uniknąć.

7 lip 2017
Strony internetowe

Biorąc pod uwagę, jak istotny w budowaniu pozycji rynkowej jest serwis internetowy, zaskakuje, że nadal na tak wielu stronach WWW można znaleźć mało przekonujące, ogólnikowe teksty, nijaki design i mało przejrzystą architekturę informacji.

Zaskakuje tym bardziej, że takie serwisy internetowe mają odległą pozycję w wynikach wyszukiwania i nie generują dobrych leadów, przez co hamują rozwój, zamiast być lokomotywą wzrostu.

Myślę, że powód takiego stanu rzeczy jest banalny – trudno jest nie popełnić błędów przy tworzeniu serwisu internetowego.

Ale spokojnie! To, że coś jest trudne, nie znaczy, że niemożliwe :-). Żeby udało ci sie stworzyć skuteczny serwis internetowy, na podstawie doświadczeń swoich i zaprzyjaźnionych firm stworzyłam listę wskazówek, jak uniknąć błędów często popełnianych przy realizacji tego typu projektów.

Oto one.

# Pułapka nr 1       Przewaga formy nad treścią

Dla firm tworzących nowe wersje stron internetowych często decydujące znaczenie ma ich wygląd.

Najpierw powstaje projekt graficzny serwisu, który jest przedmiotem wielu dyskusji. Każdy go ocenia i krytykuje, jakby wygląd, a nie funkcjonalność serwisu był jego głównym celem istnienia.

Treści nie budzą już takiego zainteresowania. Poświęca się im znacznie mniej czasu. Niektóre teksty powstają tylko po to, by wypełnić zaplanowane sekcje, chociaż firma nie ma w tym temacie nic istotnego do powiedzenia.

Pamiętaj! Obecność tekstów wypełniaczy = niska przejrzystość = słaba skuteczność.

Jak zadbać o równowagę formy i treści?

Po pierwsze, wyraźnie określ cele, jakie ma realizować serwis internetowy – komu i w czym ma pomagać, o czym informować, co podkreślać? Najpierw przygotuj najważniejsze treści, które umożliwiają realizację funkcji serwisu, a później poproś grafika o stworzenie projektu graficznego, w którym nacisk zostanie położony na to, co najważniejsze. W ten sposób, architektura informacji, teksty i grafika będą podporządkowane jednemu celowi – jak najskuteczniejszej pomocy grupie docelowej. A to bezpośrednio przełoży się na większy ruch z wyszukiwarek i więcej zapytań ofertowych.

# Pułapka nr 2       My, my, my i o nas

Zdarza się, że firmy zapominają, że serwis internetowy powstaje po to, by pomagać grupie docelowej i jako taki, musi odpowiadać na jej potrzeby. Zamiast tego tworzą stronę-wizytówkę, która nikogo nie interesuje, bo nie zawiera informacji, których szuka grupa docelowa.

Jak uniknąć tej pułapki?

 Pamiętaj! Twój serwis internetowy nie jest o tobie. Istnieje, by pomóc potencjalnym klientom. Poszukują oni interesujących ich informacji. Zwykle chcą wiedzieć, czym się zajmujesz i dlaczego to, co robisz jest dla nich istotne oraz w jaki sposób pomoże im rozwiązać codzienne problemy. W końcu, użytkownicy, którzy rozumieją już, że potrzebują twoich rozwiązań zastanawiają się dlaczego właśnie tobie warto zaufać i poszukują informacji na ten temat.

Wniosek? Skończ z autopromocją! Stawiaj potrzeby klientów na pierwszym miejscu!

# Pułapka nr 3       Brak współpracy między specjalistami

Żeby powstał skuteczny serwis internetowy konieczna jest harmonijna współpraca co najmniej kilku specjalistów – zawsze: copywritera, grafika i programisty, a przy większych projektach także specjalisty od SEO i użyteczności. Często firmy zatrudniają świetnych specjalistów, jednak brak między nimi wymiany myśli.

Jak uniknąć tej pułapki?

Zatrudniaj tylko dobrych, otwartych na współpracę ludzi, którzy z szacunkiem traktują innych. Musisz mieć także kierownika projektu – kogoś, kto nie tylko dobrze rozumie cele, jakie ma zrealizować serwis internetowy, ale ma też doświadczenie w realizacji projektów webowych. Taka osoba skoordynuje pracę wszystkich pozostałych i zainicjuje wymianę myśli tam, gdzie to potrzebne. Będzie nadzorować cały projekt od początku do końca tak, by zrealizowane zostały wszystkie założone cele. By dowiedzieć się, jak to może wyglądać w praktyce, zajrzyj tutaj.

# Pułapka nr 4       Pozorne oszczędności

Jeżeli głównym kryterium wyboru podwykonawców – copywriterów, grafików czy programistów – jest dla ciebie cena, idziesz w złym kierunku. Przy wyborze partnerów do współpracy kieruj się także ich wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem. Zapłać za wsparcie, jakiego potrzebujesz, a w długim okresie oszczędzisz czas i pieniądze.

Jak nie dać się skusić pozornym oszczędnościom?

Uświadom sobie, że strona internetowa jest dla firmy B2B kluczowym narzędziem biznesowym. Żeby oszacować, ile jest dla ciebie warta zastanów się:

Starannie oszacuj to wszystko, a zrozumiesz, że środki dobrze wydane na serwis internetowy to inwestycja, która zwraca się z nawiązką.

# Pułapka nr 5       Serwis internetowy, o wyglądzie reklamy

Nikt nie lubi nachalnej reklamy. Strony internetowe, które wyglądają bardzo sprzedażowo nie budzą zaufania. Wręcz przeciwnie, wyniki badań wskazują jednoznacznie, że użytkownicy chcą je jak najszybciej opuścić. Jest tak, bo celem większości z nich nie jest kupowanie, ale poszukiwanie wartościowych informacji, a później godnego zaufania dostawcy. Dlatego właśnie użyteczne informacje powinny być lepiej wyeksponowane, niż zachęta do skorzystania z oferty.

Jak uniknąć tej pułapki?

Jeśli chcesz, by potencjalni klienci zaufali twojej firmie zadbaj, by twój serwis internetowy wyglądał raczej jak zbiór użytecznych informacji niż reklama. Chodzi o to, że ludzie mają tendencję do odwracania uwagi od elementów, podobnych do reklam. Nawet, jeżeli coś nimi nie jest, użytkownicy się o tym nie przekonają, bo z zasady nie czytają niczego, co wygląda jak reklama.

Według badań prowadzonych przez Nielsen Norman Group, proste odnośniki tekstowe umieszczone w odpowiednich miejscach zainteresują więcej osób niż graficzne elementy, wyglądające jak banery reklamowe.

Podsumowując

Jeżeli chcesz, żeby praca nad twoim serwem internetowym szła gładko, a jej efektem była witryna, która budzi zaufanie, zachęca do współpracy i do której chętnie zaglądają potencjalni klienci, jako do cennego źródła informacji, pamiętaj, że:

Inne ciekawe artykuły:

 

<< powrót do listy

Joanna Nowak Poczytaj o mnie.

Najpopularniejsze wpisy

Najnowsze wpisy

Kategorie

Archiwum


Powered by CouchCMS