Skuteczny copywriting - etapy tworzenia wartościowych tekstów

JoannaNOWAK

+48 692 431 564/joanna.nowak@www-copywriting.pl

 
 

Etapy powstawania wartościowych tekstów

23 mar 2017
Content marketing
 
Wartościowe teksty są poszukiwane. Niestety, rzadko udaje się je stworzyć.
 
Może dlatego, że w pisaniu tekstów na strony internetowe firm B2B nie chodzi tylko o pisanie – poprawność stylistyczną, ortograficzną i interpunkcyjną.
 
Chodzi także – a może przede wszystkim – o udzielenie jasnej i przekonującej odpowiedzi na najważniejsze pytania użytkowników.

Są nimi:

Jeżeli to ja będę pracować nad twoimi tekstami nie tylko je napiszę. Zrobię więcej. Podpowiem ci, jak odpowiedzieć na powyższe pytania, by przekonać grupę docelową, że warto posłuchać tego, co masz do powiedzenia. Że to, co oferujesz pomoże rozwiązać jej problemy. I że na pewno dotrzymasz słowa.

Żeby móc to zrobić, żeby dobrze zrozumieć ciebie, twoje produkty i twoją grupę docelową – sama zadam ci wiele pytań.

Oto, jak dokładnie ten proces wygląda.

 

Określanie CO powiedzieć

Pierwszym etapem pracy nad wartościowymi tekstami na stronę internetową jest poznanie:

Dowiedzenie się, jaką technologię stosowano w twojej branży dawniej, dlaczego nowa technologia, jaką ty oferujesz jest lepsza i które jej aspekty warto podkreślać.

Zrozumienie, jakie problemy ma twój klient, co go frustruje, co motywuje, a co kompletnie nie obchodzi i dlaczego sprzeciwia się on zmianom.

Innymi słowy, na pierwszym etapie pracy nad tekstami staram się spojrzeć klientowi głęboko w oczy (niekoniecznie w sensie dosłownym :-), by poznać jego firmę od najprawdziwszej strony, zamiast tej, która według niego będzie się najlepiej prezentować.

Używam do tego 3 narzędzi.

  1. Brief

Jeżeli to mnie zlecisz pracę nad stworzeniem wartościowych tekstów poproszę cię w pierwszej kolejności o wypełnienie kwestionariusza, zwanego też briefem. Zawiera on kilkadziesiąt pytań, a odpowiedzi na nie dają podstawę niezbędną do tego, by zacząć pracę nad wartościowymi tekstami.

  1. Wywiad telefoniczny

W niektórych przypadkach, by dotrzeć do sedna i ustalić, jaki przekaz powinny eksponować wartościowe teksty, konieczne jest przeprowadzenie kilku rozmów telefonicznych z ekspertami z firmy klienta.

  1. Desk research

Uzyskanie informacji od klienta to nie wszystko. Nic nie zastąpi solidnej analizy różnorodnych źródeł dostępnych online. Taka analiza umożliwia nie tylko zrozumienie tego, co dzieje się w branży, co się w niej zmienia teraz oraz co i jak zmieni się za chwilę, ale także poznanie języka, jakiego grupa docelowa używa na co dzień.

Określanie JAK powiedzieć

Podczas, gdy poprzedni etap poświęcony był w całości uzyskaniu jasności, co do tego, CO trzeba powiedzieć, ten służy pracy nad tym, JAK to powiedzieć.

  1. Wybór formy treści

Każdy ma swoją ulubioną formę treści. Jedni lubią czytać artykuły, inni wolą oglądać slajdy, albo infografiki, a jeszcze inni zaufaniem obdarzą tylko te firmy, które w serwisie internetowym mają w ciekawy sposób opisane realizacje. Dlatego zanim zacznę pisać teksty zastanawiam się, jaka forma treści pozwoli na najlepsze wyeksponowanie tego, co masz do przekania grupie docelowej i pomoże ci zyskać jej uwagę.

  1. Pisanie tekstów

Na tym etapie piszę teksty, które jasno i przekonująco wyjaśniają, co firma robi i dlaczego potencjalny klient – w trosce o własne interesy – powinien się tym zainteresować. Zwykle są to teksty do serwisów internetowych: hasła, krótkie teksty na stronę główną, które zachęcają, by przeczytać więcej, opisy podkreślające zalety usług i produktów, case studies, teksty prezentacji, infografik, broszur, artykuły oraz blogi.

Dbam, by wszystkie teksty, jakie piszę:

  1. Tworzenie szkicu serwisu internetowego

Kiedy teksty są już gotowe pracuję nad takim rozmieszczeniem ich na stronie internetowej, by każdy jej element – menu, hasła, nagłówki, linki, wezwania do działania – pomagał potencjalnym klientom w szybkim dotarciu do poszukiwanych przez nich informacji.

Ponieważ zajmuję się tylko elementami informacyjnymi – nie graficznymi – skupiam się na wyeksponowaniu przekazu i na drodze, jaką ma do przejścia każdy użytkownik serwisu internetowego.

Moim celem jest zachęcenie go do tego, do czego chcesz go zachęcić i doprowadzenie go tam, gdzie chce dotrzeć za pomocą minimalnej ilości kliknięć.

  1. Słuchanie informacji zwrotnej

Po tym, jak klienci otrzymują ode mnie pierwszą wersję tekstów, czekam na ich uwagi. Uwzględniam je w kolejnej wersji. Ewentualna trzecia wersja tekstów to już tylko ostatnie szlify.


Jak widzisz, pisanie tekstów to jedno, a tworzenie wartościowych tekstów, które mówią właściwe rzeczy to coś całkiem innego.

To złożony proces, w którym ty, jako osoba, która najlepiej zna swoich klientów i ich potrzeby – odgrywasz bardzo istotną rolę. I który musi być kompletny, by powstały wartościowe teksty, do przeczytania których nie będzie trzeba twojej grupy docelowej specjalnie zachęcać.

Podobne artykuły:

 

<< powrót do listy

Joanna Nowak Poczytaj o mnie.

NAJPOPULARNIEJSZE NA BLOGU

OSTATNIE TEKSTY

TEMATY

ARCHIWUM


Powered by CouchCMS