Skuteczny copywriting - etapy tworzenia wartościowych tekstów

JoannaNOWAK

Strategia | Copywriting | Content

+48 692 431 564/joanna.nowak@www-copywriting.pl

 

Etapy powstawania wartościowych tekstów

23 mar 2017
Content marketing
 
Doświadczenie pokazuje, że systematyczne publikowanie i promowanie wartościowych treści zbliża do osiągnięcia założonych celów biznesowych. Niestety, trudno jest takie treści stworzyć. Może dlatego, że w pisaniu tekstów na strony internetowe firm nie chodzi tylko o poprawność stylistyczną, ortograficzną i interpunkcyjną. Chodzi przede wszystkim o udzielenie jasnej i przekonującej odpowiedzi na najważniejsze pytania użytkowników.

Są nimi:

Jeżeli to ja będę pracować nad twoimi tekstami podpowiem ci, jak odpowiedzieć na powyższe pytania, by przekonać grupę docelową, że warto posłuchać tego, co masz do powiedzenia. Że to, co oferujesz pomoże rozwiązać jej problemy. I że na pewno dotrzymasz słowa.

Żeby móc to zrobić, żeby dobrze zrozumieć ciebie, twoje produkty i twoją grupę docelową – sama zadam ci wiele pytań.

 

Oto, jak dokładnie wygląda ten proces.

 

Określanie co powiedzieć

Pierwszym etapem pracy nad wartościowymi tekstami na stronę internetową jest poznanie:

Oznacza to na przykład:

Innymi słowy, na pierwszym etapie pracy nad tekstami staram się spojrzeć klientowi głęboko w oczy (niekoniecznie w sensie dosłownym :-), by poznać jego firmę od najprawdziwszej strony, zamiast tej, która według niego będzie się najlepiej prezentować.

Używam do tego trzech narzędzi.

  1. Brief

Jeżeli to mnie zlecisz pracę nad stworzeniem wartościowych tekstów poproszę cię w pierwszej kolejności o wypełnienie kwestionariusza, zwanego też briefem. Zawiera on kilkadziesiąt pytań, a odpowiedzi na nie dają podstawę niezbędną do tego, by zacząć pracę nad tekstami, które pomogą twoim klientom.

  1. Wywiad telefoniczny

Czasem, by dotrzeć do sedna i ustalić, jaki przekaz powinny eksponować wartościowe teksty, konieczne jest przeprowadzenie kilku rozmów telefonicznych z osobami z firmy klienta.

  1. Desk research

Uzyskanie informacji od klienta to nie wszystko. Nic nie zastąpi solidnej analizy różnorodnych źródeł dostępnych online. Taka analiza umożliwia nie tylko zrozumienie, co dzieje się w branży, co się w niej zmienia teraz oraz co i jak zmieni się za chwilę, ale także poznanie języka, jakiego grupa docelowa używa na co dzień.


Powiązane artykuły:


 

Określanie jak powiedzieć

Podczas, gdy poprzedni etap poświęcony był w całości uzyskaniu jasności, co do tego, co trzeba powiedzieć, ten służy pracy nad tym, jak to zrobić.

  1. Wybór formy treści

Każdy ma swoją ulubioną formę treści. Jedni lubią czytać artykuły, inni wolą oglądać slajdy, albo infografiki, a jeszcze inni zaufaniem obdarzą tylko te firmy, które w serwisie internetowym mają w ciekawy sposób opisane realizacje. Dlatego zanim zacznę pisać teksty zastanawiam się, jaka forma treści pozwoli na najlepsze wyeksponowanie tego, co masz do przekazania grupie docelowej i pomoże ci zyskać jej uwagę.


Powiązane artykuły:


  1. Pisanie tekstów

Na tym etapie piszę teksty, które jasno i przekonująco wyjaśniają, co firma robi i dlaczego potencjalny klient – w trosce o własne interesy – powinien się tym zainteresować. Zwykle są to teksty do serwisów internetowych: hasła, krótkie teksty na stronę główną, które zachęcają, by przeczytać więcej, opisy podkreślające zalety usług i produktów, case studies, teksty prezentacji, infografik, broszur, artykuły oraz blogi.

Staram się nimi zaintrygować czytelników, zaszczepić w nich ciekawość, która sprawi, że będą czytać dalej. Zachęcam do wyobrażenia sobie korzyści z jakiegoś rozwiązania – emocji lub doznań – posługuję się twardymi faktami i prezentuję social proof. 

Dbam, by wszystkie teksty, jakie piszę:


Powiązane artykuły:


  1. Planowanie architektury informacji

Kiedy teksty są już gotowe pracuję nad takim rozmieszczeniem ich na stronie internetowej, by każdy jej element – menu, hasła, nagłówki, linki, wezwania do działania – pomagał potencjalnym klientom w szybkim dotarciu do poszukiwanych przez nich informacji.

Ponieważ zajmuję się tylko elementami informacyjnymi – nie graficznymi – skupiam się na wyeksponowaniu przekazu i na drodze, jaką ma do przejścia każdy użytkownik serwisu internetowego.

Moim celem jest zachęcenie go do tego, do czego chcesz go zachęcić i doprowadzenie go tam, gdzie chce dotrzeć za pomocą minimalnej ilości kliknięć.


Powiązane artykuły:


  1. Słuchanie informacji zwrotnej

Po tym, jak klienci otrzymują ode mnie pierwszą wersję tekstów, czekam na ich uwagi. Uwzględniam je w kolejnej wersji. Ewentualna trzecia wersja tekstów to już tylko ostatnie szlify.

 

Podsumowując

Jak widzisz, pisanie tekstów to jedno, a tworzenie wartościowych tekstów, które mówią właściwe rzeczy to coś całkiem innego.

To złożony proces, w którym ty, jako osoba, która najlepiej zna swoich klientów i ich potrzeby – odgrywasz istotną rolę. I który musi być kompletny, by powstały wartościowe teksty, do przeczytania których nie będzie trzeba twojej grupy docelowej specjalnie zachęcać.

 

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

 

<< powrót do listy

Joanna Nowak O autorce

NAJPOPULARNIEJSZE NA BLOGU

OSTATNIE TEKSTY

TEMATY


Powered by CouchCMS