Od czego zacząć content marketing?

JoannaNOWAK

+48 692 431 564/joanna.nowak@www-copywriting.pl

 

Od czego zacząć content marketing?

10 gru 2013
Content marketing

Nie ma znaczenia, czy tworzysz serwis internetowy czy chcesz pisać bloga. Czy zamierzasz promować się na portalach społecznościowych czy stworzyć landing page. Chcesz prowadzić content marketing osobiście czy zlecać pracę profesjonalistom. W każdym przypadku, musisz zacząć od tego samego.

Ta podstawowa i decydująca o powodzeniu twoich działań rzecz to profile idealnych klientów (buyer personas).

Kim są idealni klienci?

To pół-fikcyjne postacie będące reprezentacją grupy docelowej, specjalnie tworzone przez marketingowców po to, by odpowiednio ukierunkować działania marketingowe.

„Profil idealnego klienta (buyer persona) to profil prawdziwej osoby, która kupuje, albo może kupować produkty, albo usługi, jak te, które sprzedajesz, stworzony na podstawie tego, czego możesz się dowiedzieć z rozmów z prawdziwymi klientami.”

To przetłumaczona przeze mnie definicja idealnych klientów autorstwa Buyer Persona Institute.

Innymi słowy, profile idealnych klientów to wymyślone przykłady realnych osób, z myślą, o których tworzymy produkty, albo oferujemy usługi. Takich, którzy już od nas kupują, albo chcemy, żeby kupowali, bo wiemy, że to, co sprzedajemy ułatwiłoby im życie lub pracę.

Profile idealnych klientów muszą być na tyle dokładne, żeby pozwalały na zrozumienie, co jest dla grupy docelowej ważne i dlaczego konkretna oferta może ulepszyć ich życie zawodowe lub prywatne.

Rozumienie tego da też oczywiście wiedzę odwrotną – o tym, co idealnych klientów kompletnie nie zainteresuje, a taka wiedza może okazać się cenna. Pozwoli uniknąć nietrafionych inwestycji – niewłaściwie zainwestowanego czasu, zasobów czy pieniędzy.

W większości firm, produkty i usługi sprzedawane są kilku różnym typom idealnych klientów. Dla każdego typu trzeba więc stworzyć osobny profil.

Jak stworzyć profil idealnego klienta?

Można to zrobić kompletując odpowiedzi na szereg ważnych pytań.

Pomocny schemat, zawierający listę potrzebnych do zebrania informacji można znaleźć na przykład na stronie firmy Hubspot albo w Buyer Persona Institute.

Dużo trudniejsze i bardziej pracochłonne niż dowiedzenie się, jakie informacje są potrzebne jest samo ich skompletowanie.

Pomocne bywa przeanalizowanie firmowej bazy danych o klientach i ich zachowania na stronie internetowej. Ale podstawą jest przeprowadzenie wywiadów z istniejącymi i potencjalnymi klientami.

Liczba wywiadów zależy od tego, co już wiesz o grupie docelowej. Czasem wystarczy po 3-5 wywiadów z każdą z następujących kategorii: klienci, potencjalni klienci, osoby, które nie znają twojej firmy.

Dopiero, kiedy schemat otrzymywanych informacji zaczyna się powtarzać, kiedy niemal potrafisz przewidzieć, co dana osoba powie możesz stwierdzić, że masz wystarczające informacje do stworzenia profilu idealnego klienta.

Jeżeli nie masz możliwości by przeprowadzić takie wywiady możesz zatrudnić jedną z firm, profesjonalnie tworzących profile idealnych klientów.

Profile idealnych klientów są podstawą dla działań content marketingowych.

Tylko mając je dokładnie opracowane będziesz dokładnie wiedzieć, jak ma wyglądać twoja strona internetowa i o czym mają być wpisy blogowe.

Z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że jeżeli nie masz pomysłu, o czym pisać na blogu i masz wątpliwości, w czym twoja strona internetowa ma pomagać, twój profil idealnego klienta nie istnieje lub nie został dopracowany.

Z drugiej strony, posiadanie profili idealnych klientów:

Innymi słowy, od tego jak trafnie i dokładnie uda Ci się stworzyć profile idealnych klientów zależy skuteczność content marketingu na każdym jego etapie – od określania strategii, poprzez tworzenie i publikację treści, generowanie leadów i e-mail marketing, aż po zarabianie.

Wiedząc to, aż trudno uwierzyć, że są jeszcze firmy – i jest ich całkiem sporo – które profili idealnych klientów nie mają.

Jeżeli Twoja firma jest jedną z nich zmień to jak najszybciej. Skoncentrowanie działań promocyjnych na właściwych celach to najlepsza rzecz, jaką możesz zrobić. Szczególnie, gdy masz ograniczone zasoby finansowe i czasowe.

<< powrót do listy

Joanna Nowak Poczytaj o mnie.

NAJPOPULARNIEJSZE NA BLOGU

OSTATNIE TEKSTY

TEMATY

ARCHIWUM


Powered by CouchCMS