Jesteś ekspertem, ale nie zostałeś dotąd liderem opinii? Zatrudnij ghostwritera...

JoannaNOWAK

+48 692 431 564/joanna.nowak@www-copywriting.pl

 

Jesteś ekspertem, ale nie zostałeś dotąd liderem opinii? Zatrudnij ghostwritera...

4 cze 2019
Content marketing

Być może Cię to zdziwi, ale blogi czy artykuły w prasie specjalistycznej autorstwa liderów opinii niekoniecznie są przez nich faktycznie napisane. Często piszą je w ich imieniu inne osoby – albo dlatego, że autorzy nie są zbyt mocni w pisaniu, albo po prostu nie mają na to czasu. Ten artykuł jest o tym, dlaczego zatrudnienie ghostwritera jest szansą dla prawdziwych ekspertów w branży B2B, którzy dotąd nie zostali liderami opinii.

Po pierwsze, definicja ghostwritera.

Ghostwriter pisze teksty w czyimś imieniu. Prawa autorskie do napisanego tekstu przekazuje osobie, której opinie czy przemyślenia są w nim zawarte. Udział ghostwritera jest nikomu nieznany. Ghostwriter jest niewidzialny. Jak duch, czyli ghost.

W praktyce działa to tak, że ekspert – osoba, która ma dużą wiedzę na jakiś temat – przekazuje osobie, która będzie pisać tekst w jego imieniu najważniejsze rzeczy – swoją wiedzę. Może to zrobić w czasie rozmowy face-to-face, przesyłając nagranie lub streszczając najważniejsze rzeczy na piśmie.

Dobry ghostwriter, który rozumie grupę docelową może na tej podstawie stworzyć treści, które przekażą poglądy i wiedzę eksperta w sposób interesujący i przystępny. Powstanie tekst, jaki mógłby zostać napisany przez samego lidera opinii,  ale bardziej zrozumiały (dzięki nienagannemu stylowi), bardziej uporządkowany, błyskotliwy i angażujący uwagę.

Czym ghostwriter różni się od copywritera?

Najważniejsza różnica jest taka, że ten pierwszy nie może pochwalić się swoim portfolio. Jeżeli pracuje dla eksperta z branży B2B pisze raczej artykuły, case studies, white papers czy wpisy blogowe, niż hasła, teksty na strony internetowe o charakterze promocyjnym, teksty broszur czy ulotek.  Słowem teksty, które przekazują informacje czy wiedzę, a nie tylko intrygują, przekonują, angażują czy budzą skojarzenia.

W tym artykule skupię się wyłącznie na specyfice ghostwritingu dla ekspertów z branży B2B.

Dlaczego ekspert nie może napisać swojego tekstu sam?

Oczywiście, może, ale nie w każdej sytuacji jest to najlepsze wyjście.

Po pierwsze, pisanie jest czasochłonne, a popyt na ekspercką wiedzę, jest zwykle duży. Eksperci bywają więc zajęci.

Wyobraź sobie dzień wziętego konsultanta, albo CEO dynamicznie rozwijającej się firmy. Jest wypełniony po brzegi spotkaniami, pracą z zespołem czy klientami. Grafik takich osób jest zaplanowany i zapełniony na wiele miesięcy do przodu. Codziennie podejmują oni mnóstwo decyzji i zajmują się rozwiązywaniem różnych problemów. Mogliby podzielić się swoją wiedzą z ludźmi, którzy też się z takimi problemami spotykają, na przykład za pośrednictwem bloga. Jednak rzadko to robią, bo po prostu nie mają na to czasu. Nie dzieląc się wiedzą, nie budują swojej pozycji lidera opinii w świadomości szerokiej grupy docelowej.

Po drugie, posiadanie wiedzy czy bycie ekspertem nie sprawia automatycznie, że ktoś potrafi jasno formułować myśli na piśmie, wymyślić ciekawy tytuł czy lead.

Z mojego doświadczenia wynika, że osób z szeroką wiedzą branżową, które mają z tym problem jest naprawdę bardzo dużo. Często otrzymuję do przeredagowania artykuły, które zawierają dużo ciekawych informacji, ale żeby te informacje wydobyć na światło dzienne, żeby stworzyć z nich ciekawy artykuł trzeba go czasem napisać zupełnie od podstaw.

Tymczasem nawet świetny ekspert nie stanie się liderem opinii, jeżeli nie przekaże swojej wiedzy w przyjaznej formie.

To wszystko sprawia, że

zatrudnianie ghostwriterów jest powszechne.

Można powiedzieć, że ghostwriting, czyli pisanie tekstów w czyimś imieniu jest jedną z najważniejszych usług content marketignowych. Świadczą ją zarówno agencje content marketingowe, jak i freelancerzy-ghostwriterzy. Większe firmy często zatrudniają na etacie specjalistów od content marketingu, których zadaniem jest, między innymi, pisanie artykułów czy wpisów na bloga.

Zdecydowana większość tych tekstów powstaje w oparciu o wiedzę firmowych ekspertów. Ghostwriterzy czy specjaliści od content marketingu poprawiają je pod kątem stylistycznym i językowym, dopracowują tytuł, lead i środtytuły, upewniają się, że wszystko jest jasne i zrozumiałe – słowem, prezentują w przyjaznej dla użytkowników formie. Bez ich pomocy teksty – choć wartościowe merytorycznie – nie miałyby szans na zaistnienie w sieci i dotarcie do grupy docelowej.

Co może zrobić ghostwriter, a co musisz zrobić ty, żeby współpraca przyniosła dobre rezultaty?

Skoro wiesz już, że odpowiedni ghostwriter to twoja szansa na to, by zostać liderem opinii pozostaje ci tylko nawiązać współpracę z właściwą osobą.

Współpraca z dobrym ghostwriterem jest prosta.

Dobry ghostwriter poprowadzi Cię za rękę, przez cały proces tworzenia nowych tekstów. Powie ci, jakich informacji potrzebuje i w jaki sposób planuje je uzyskać oraz będzie w stanie ci doradzić w wielu kwestiach. Zaproponuje formę tekstu i zmodyfikuje ją w zależności od medium, w jakim tekst ma się pojawić. Wyjaśni, jakie będą etapy pracy nad tekstem, w którym miejscu będzie czekać na twoją informację zwrotną, jakie będą kolejne kroki i cena.

Są  jednak rzeczy, których ghostwriter nie może zrobić i które ty musisz zrobić sam. Oto one.

Zastanów się, jak chcesz być postrzegany.

Każdy z publikowanych przez ciebie tekstów w jakiś sposób przyczynia się do budowania twojej osobistej marki, a wszystkie powstające teksty muszą być spójne i autentyczne.

Zanim więc zlecisz pracę ghostwriterowi pomyśl trochę o swojej marce osobistej. Możesz spróbować wybrać archetyp marki i zrozumieć, jaka jest osobowość twojego biznesu. To da ghostwriterowi wyobrażenie o tym, jaki pownien być charakter twoich tekstów.

Kilka rad, jak to zrobić, znajdziesz tutaj i tutaj.

Dostarcz ghostwriterowi linki do ulubionych tekstów.

Dla wielu klientów pokazanie ghostwriterowi, co im się podoba jest łatwiejsze niż wytłumaczenie tego. Klienci często czują, że teksty pisane określonym tonem są im bliskie. Pokazanie ich ghostwriterowi to świetny pomysł, który bardzo pomaga się porozumieć.

Dokładnie określ zakres pracy.

Większość osób, które po raz pierwszy korzystają z usług ghostwritera w ogóle nie bierze pod uwagę stawki godzinowej. Chcą otrzymać ofertę na konkretną, z góry określoną kwotę. Żeby ghostwriter mógł taką ofertę dla ciebie przygotować musi wiedzieć, ile stron tekstu ma napisać, jakiego rodzaju to będzie tekst, jaki jest twój deadline i ile serii poprawek ma być uwzględnionych w cenie. Dopiero ghostwriter wyposażony w tą wiedzę będzie w stanie podać ci dokładną cenę.

Dostarcz szczegółowych informacji.

Większość ghostwriterów potrafi znaleźć potrzebne informacje. Ale to, co jest w internecie, jest dostępne dla wszystkich. Tymczasem, wartość ma unikalna wiedza, którą ma tylko ekspert – branżowy insider. Niestety, mnóstwo contentu udaje tylko przemyślenia liderów opinii. Zawiera argumenty, które są powszechnie spotykane w sieci, a nie oryginalne, wartościowe informacje. Tylko jeżeli przekażesz ghostwriterowi unikalną wiedzę twój content będzie wartościowy i nie zginie w zalewie odtwórczych treści.

Cierpliwie odpowiadaj na pytania.

Pamiętaj! To ty jesteś ekspertem i ghostwriter musi „przenieść” wiedzę z twojej głowy do pisanego tekstu. To oznacza, że musi zadać Ci wiele pytań, a ty musisz poświęcić trochę czasu na to, by na nie odpowiedzieć. Im bardziej złożony, skomplikowany technicznie temat, tym więcej czasu będziesz musiał spędzić, by przekazać potrzebną wiedzę ghostwriterowi.

Z tego powodu, jeżeli chodzi o ghostwriting najlepsze efekty daje długoterminowa współpraca. Ghostwriter ma szansę poznać dobrze twoją branżę, dzięki czemu będzie pracować lepiej i szybciej. Ekspert poświęci trochę czasu na początku, by „wdrożyć” ghostwritera, który dzięki temu będzie tworzył dla niego lepsze teksty.

Umów się na co najmniej jedną serię poprawek.

Jest mało prawdopodobne, że pierwszy tekst otrzymany od ghostwritera od razu w 100% spełni twoje oczekiwania. Z drugiej strony, jest duża szansa, że będziesz musiał przejrzeć tekst, poprawić niektóre fakty, zasugerować uwypuklenie niektórych rzeczy, zwrócić uwagę na brakujące informacje, usunąć rzeczy zbędne...

Żeby nie musieć za to płacić, zagwarantuj sobie prawo do co najmniej jednej rundy poprawek w cenie zlecenia.

Krytykuj konstruktywnie.

Zarezerwuj sobie czas na przeglądanie tego, co napisze ghostwriter i przekazywanie mu swoich uwag do tekstu. Będziesz musiał dokładnie przeczytać cały tekst, by mieć pewność, że spełnia twoje oczekiwania i nie zawiera żadnych nieścisłości czy przekłamań.

Jedynym sposobem na otrzymanie dokładnie tego, co potrzebujesz jest informowanie ghostwritera czy tekst ci się podoba, czy wręcz przeciwnie. Nie wystarczy jednak powiedzieć „nie podoba mi się”. Ghostwriter musi wiedzieć, co trzeba poprawić, dlatego powinien usłyszeć rzeczy takie jak: „wstęp jest za mało formalny i nie podkreśla wystarczająco zalet omawianych rozwiązań informatycznych.”

Nie oczekuj, że ghostwriting jest szybki i tani.

Tak, na pewno możesz zamówić wpis blogowy u studenta i zapłacić za niego 50 zł. Ale otrzymasz to, za co zapłacisz. Jeżeli ktoś pisze artykuł na bloga za taką stawkę na pewno robi to w pośpiechu. Jeżeli to jest dla ciebie w porządku – ok. Ale jeżeli oczekujesz przemyślanych, wartościowych tekstów, dopasowanych do osobowości twojej marki, które przyciągają uwagę i budują twój autorytet, chyba niekoniecznie możesz sobie pozwolić na pośpiech.

Masz pytania o to, jak działa ghostwriting?

Mam nadzieję, że odpowiedziałam na większość twoich pytań dotyczących ghostwritingu. Jeżeli tak nie jest, napisz do mnie.

<< powrót do listy

Joanna Nowak Poczytaj o mnie.

NAJPOPULARNIEJSZE NA BLOGU

OSTATNIE TEKSTY

TEMATY

ARCHIWUM


Powered by CouchCMS