Dlaczego stawki za copywriting są zróżnicowane?

JoannaNOWAK

+48 692 431 564/joanna.nowak@www-copywriting.pl

 

Dlaczego stawki za copywriting są zróżnicowane?

20 wrz 2013
Teksty na strony internetowe

Ostatnio jedna z firm zadała mi pytanie: „Skąd tak duże zróżnicowanie stawek za copywriting?”. Podobno różnice w ofertach na napisanie tekstów reklamowych do serwisu internetowego, które otrzymali, były nawet 10-krotne. Ceny mieściły się w przedziale od 120-1500 zł. 

Jest kilka powodów, dla których stawki copywriterów tak bardzo się różnią.

 

Przez „pisanie tekstów na strony internetowe” rozumie się różne usługi.

W ten sposób określa się np. pisanie tekstów pozycjonujących czy zapleczowych, perswazyjnych oraz tekstów skutecznych, przyjaznych użytkownikom i wyszukiwarkom.

Teksty pozycjonujące czy zapleczowe, jak sama nazwa wskazuje, są pisane wyłącznie z myślą o wyszukiwarkach. Bywają zbiorem dowolnych rozważań, wzbogaconych o słowa kluczowe. Nie są istotne dla użytkowników, ani nie budują autorytetu firmy.

Teksty perswazyjne pisane są w zgodzie z zasadami NLP i innymi technikami perswazyjnymi, ale czasem w sprzeczności z zasadami użyteczności stron internetowych. Raczej sprzedają, niż informują. Mogą więc zniechęcać użytkowników, którzy po prostu szukają informacji, bo oni nie chcą, żeby im coś sprzedawano. 

Wiele osób oferuje też pisanie tekstów, które są poprawne językowo, ale nie podkreślają wyjątkowości firmy. Są pełne ogólnikowych formułek, co sprawia, że mogłyby się znaleźć na stronie niemal każdej firmy. Choć brzmią nieźle, nie są skuteczne. 

Pisaniem tekstów jest też usługa polegająca na stworzeniu przejrzystej architektury informacji, napisaniu nieodparcie interesujących dla użytkowników, przyjaznych wyszukiwarkom tekstów, które budują zaufanie i sprzedają.

Każda z tych usług wymaga od copywritera różnych kwalifikacji. Poprawne językowo teksty z wplecionymi słowami kluczowymi może napisać niemal każdy. Napisanie tekstów, które osiągną stawiane przed nimi cele jest dużo większym wyzwaniem. Wymaga przede wszystkim świetnego copywriterskiego warsztatu, znajomości marketingu, zagadnień związanych z użytecznością i pozycjonowaniem, a dopiero potem sprawności językowej, czyli tzw. lekkiego pióra.

 

Czas, jaki copywriter przeznacza na realizację zlecenia i jak pracuje.

Żeby napisać informacyjne, pomocne, przekonujące grupę docelową teksty trzeba świetnie znać branżę i grupę docelową. Mieć dokładny profil każdej persony - każdego idealnego(ych) klienta(ów).

W teorii, copywriter powinien otrzymać te informacje od klientów. W praktyce, charakterystyka grupy docelowej, jaką copywriter dostaje od zleceniodawców – szczególnie małych firm – jest ogólnikowa. Dodatkowe informacje trzeba znaleźć, odwiedzając portale branżowe, tematyczne fora, profile facebookowe. To zabiera czas – zwykle do 10 godzin, przy pracy dla nowego klienta.

Dużo czasu potrzeba też na napisanie tekstów na stronę główną – nawet do 10 godzin za 200 słów. Pozostałe strony piszę szybciej – zwykle około 100 słów w godzinę.

Poprawki – w zależności od zlecenia zabierają często nawet kilka godzin. Jednak spostrzeżenia klientów są cenne i zwykle trafne. Pominięcie tego etapu negatywnie wpłynęłoby na jakość tekstów.

Podsumowując, napisanie tekstów do serwisu internetowego z kilkoma podstronami to dla mnie zawsze, co najmniej kilka dni roboczych.

Nie wiem, ile czasu przeznacza na to ktoś, kto robi to za 120 zł. Przypuszczam, że taka osoba będzie starała się pracować szybko. Musi przecież wykonać więcej zleceń, żeby zarobić średnią pensję copywritera, która oscyluje w przedziale 3 500 - 5 000 zł. A ten, kto się spieszy może nie mieć motywacji do dodatkowego researchu czy czasu na chwilę namysłu. Tekst może więc zawierać błędy, koncentrować się nie na tym, co trzeba, albo być źle zredagowany. W rezultacie nie tylko nie przekona do marki, ale zniechęci i odstraszy.

 

Różnice w ofertach

Stawki za copywriting obejmują lub nie poprawki do tekstów.

Niektóre oferty dotyczą napisania wyłącznie jednej wersji tekstów. Inne, zakładają napisanie kolejnych – całkowicie różnych od pierwszej – wersji, jeżeli pierwszy tekst nie spełni oczekiwań klientów.

Niektóre stawki za copywriting dotyczą napisania samego tekstu. W innych wypadkach, klient może liczyć także na dopracowanie architektury informacji w serwisie, nawigacji, propozycje optymalnego rozmieszczania informacji na stronie. Niektóre oferty obejmują też napisanie tytułów strony czy opisów meta, ważnych dla zwiększenia liczby odwiedzin.

Wszystkie powyższe elementy mają wpływ na czas realizacji, potrzebne kwalifikacje i oczywiście, na cenę.

 

Doświadczenie i status copywritera

Im większe doświadczenie copywritera, tym wyższe stawki. Również, gdy copywriter jest specjalistą w wybranych dziedzinach, jego stawka jest wyższa.

Po prostu można oczekiwać, że teksty napisane przez osobę z dobrym warsztatem będą skuteczniejsze czyli pomogą w zdobyciu większej ilości zleceń. Taka osoba nie oferuje tylko słów na stronie tylko znacznie więcej. I stawka powinna to odzwierciedlać.

Co więcej, freelancer, który żyje z pisania tekstów nie pracuje cały czas. Część czasu poświęca na własną promocję czy wysyłanie ofert. Musi opłacić podatki, ZUS albo zapłacić księgowej. Ma więc wyższe stawki niż osoby, dla których pisanie tekstów jest zajęciem dodatkowym. Fakt, że jednak się z pisania tekstów utrzymuje świadczy o tym, że jest dobry w tym, co robi.

Z drugiej strony, osoby, które traktują pisanie tekstów jako zajęcie dodatkowe mogą mieć niższe kwalifikacje, bo po prostu nie mają czasu na doskonalenie warsztatu. A śledzenie samych zagadnień związanych z pozycjonowaniem czy badań dotyczących użyteczności stron internetowych zabiera kilka godzin w miesiącu.

 

Na koniec

Twierdzenie, że „jakość tekstów trudno zmierzyć, bo to rzecz gustu”, które pojawiło się w e-mailu od firmy, o której wspomniałam na początku, jest nieprawdziwe. 

Jakość tekstów można zmierzyć i nie ma ona nic wspólnego z gustem. Dobrze napisane teksty reklamowe na firmowej stronie internetowej powinny zapewnić konwersję na poziomie 5% lub wyższą*. W inne teksty raczej nie warto inwestować. Nawet 120 zł. Żadnej firmy na to nie stać.

*dane firmy Hubspot

<< powrót do listy

Joanna Nowak O autorce

NAJPOPULARNIEJSZE NA BLOGU

OSTATNIE TEKSTY

TEMATY

ARCHIWUM


Powered by CouchCMS