Dlaczego stawki za copywriting są zróżnicowane

JoannaNOWAK

+48 692 431 564/joanna.nowak@www-copywriting.pl

 
 

Zrozumiesz, dlaczego stawki za copywriting są zróżnicowane.

20 wrz 2013
Teksty na strony internetowe

Ostatnio jedna z firm zadała mi pytanie: „Skąd tak duże różnice stawek za copywriting?” Podobno, różnice w ofertach na napisanie tekstów na stronę główną i 7 podstron, które otrzymali, były nawet 10-krotne. Mieściły się w przedziale od 120-1500 zł.

Poniżej wyjaśniam, co powoduje tak znaczne rozbieżności w stawkach za copywriting.

Przez „pisanie tekstów na strony internetowe” rozumie się różne usługi.

W ten sposób określa się np. pisanie tekstów pozycjonujących, perswazyjnych, tzw. ładnie napisanych tekstów i tekstów rzeczywiście skutecznych, przyjaznych użytkownikom i wyszukiwarkom.

Teksty pozycjonujące, jak sama nazwa wskazuje, są pisane wyłącznie z myślą o wyszukiwarkach. Bywają zbiorem dowolnych rozważań, wzbogaconych o słowa kluczowe. Nie są istotne dla użytkowników, ani nie budują autorytetu firmy.

Teksty perswazyjne pisane są w zgodzie z zasadami NLP i innymi technikami perswazyjnymi, ale czasem w sprzeczności z zasadami użyteczności stron internetowych. Raczej sprzedają, niż informują. Mogą więc zniechęcać użytkowników, którzy po prostu szukają informacji, bo oni nie chcą, żeby im coś sprzedawano. Takie teksty sprawdzą się więc raczej na landing pages niż w całym serwisie firmowym.

Wiele osób oferuje też pisanie tekstów, które są poprawne językowo, ale nie podkreślają wyjątkowości firmy. Są pełne ogólnikowych formułek, co sprawia, że mogłyby się znaleźć na stronie niemal każdej firmy. Choć brzmią nieźle, nie są skuteczne.

Pisaniem tekstów jest też usługa polegająca na stworzeniu przejrzystej architektury informacji, napisaniu nieodparcie interesujących dla użytkowników, przyjaznych wyszukiwarkom tekstów.

Każda z tych usług wymaga od copywritera różnych kwalifikacji. Poprawne językowo teksty z wplecionymi słowami kluczowymi może napisać niemal każdy. Napisanie tekstów, które osiągną stawiane przed nimi cele wymaga przede wszystkim znajomości marketingu, zagadnień związanych z użytecznością i pozycjonowaniem, a dopiero potem sprawności językowej, czy tzw. lekkiego pióra.

Czas, jaki copywriter przeznacza na realizację zlecenia i jak pracuje.

Żeby napisać informacyjne, mocne, działające na grupę docelową teksty trzeba świetnie znać branżę i grupę docelową. Mieć dokładny profil idealnego(ych) klienta(ów).

W teorii, te informacje powinny pochodzić od klientów. W praktyce, charakterystyka grupy docelowej, jaką dostaję od klientów – szczególnie małych firm – jest ogólnikowa. Dodatkowe informacje znajduję, odwiedzając portale branżowe, tematyczne fora, profile facebookowe. To zabiera czas – zwykle do 10 godzin, przy pracy dla nowego klienta.

Dużo czasu zajmuje mi też napisanie tekstów na stronę główną – nawet do 10 godzin za 200 słów. Pozostałe strony piszę szybciej – zwykle około 100 słów w godzinę.

Poprawki – w zależności od zlecenia zabierają często nawet kilka godzin. Jednak spostrzeżenia klientów są cenne i zwykle trafne. Pominięcie tego etapu negatywnie wpłynęłoby na jakość tekstów.

Podsumowując, dla mnie napisanie tekstów do serwisu internetowego z kilkoma podstronami to zawsze, co najmniej kilka dni roboczych.

Nie wiem, ile czasu przeznacza na to ktoś, kto robi to za 120 zł. Przypuszczam, że taka osoba będzie starała się pracować szybko. Musi przecież wykonać więcej zleceń, żeby zarobić średnią pensję copywritera, która oscyluje ok. 5 000 zł. A ten, kto się spieszy może nie mieć motywacji do dodatkowego researchu czy czasu na chwilę namysłu. Tekst może, więc, zawierać błędy, koncentrować się nie na tym, co trzeba, albo być źle zredagowany.

Różnice w ofertach

Stawki za copywriting obejmują lub nie poprawki do tekstów.

Niektóre oferty dotyczą napisania wyłącznie jednej wersji tekstów. Inne, zakładają napisanie kolejnych – całkowicie różnych od pierwszej – wersji, jeżeli pierwszy tekst nie spełni oczekiwań klientów.

Niektóre stawki za copywriting dotyczą napisania samego tekstu. W innych przypadkach, klient może liczyć także na dopracowanie architektury informacji w serwisie, nawigacji, propozycje optymalnego rozmieszczania informacji na stronie. Niektóre oferty obejmują też napisanie tytułów strony czy opisów meta, ważnych dla zwiększenia liczby odwiedzin.

Wszystkie powyższe elementy mają wpływ na czas realizacji, potrzebne kwalifikacje i oczywiście, na cenę.

Doświadczenie i status copywritera

Im większe doświadczenie copywritera, tym wyższe stawki. Również, gdy copwriter jest specjalistą w wybranych dziedzinach, jego stawka jest wyższa.

Po prostu można oczekiwać, że teksty napisane przez osobę, która zna szereg zagadnień związanych z pisaniem tekstów pomogą w zdobyciu większej ilości zleceń. Taka osoba nie oferuje tylko słów na stronie tylko znacznie więcej. I stawka powinna to odzwierciedlać.

Co więcej, freelancer, który żyje z pisania tekstów nie pracuje cały czas. Część czasu poświęca na własną promocję czy wysyłanie ofert. Musi opłacić podatki, ZUS albo zapłacić księgowej. Ma więc wyższe stawki niż osoby, dla których pisanie tekstów jest zajęciem dodatkowym. Fakt, że jednak się z pisania tekstów utrzymuje świadczy o tym, że jest dobry w tym, co robi.

Z drugiej strony, osoby, które traktują pisanie tekstów jako zajęcie dodatkowe mogą mieć niższe kwalifikacje, bo po prostu nie mają czasu na śledzenie na bieżąco zmian w branży. A same tylko zagadnienia związane z pozycjonowaniem czy badania dotyczące użyteczności stron wymagają codziennego śledzenia.

I jeszcze jedno.

Twierdzenie, że „jakość tekstów trudno zmierzyć, bo to rzecz gustu.”, które pojawiło się w e-mailu od firmy, o której wspomniałam na początku, jest nieprawdziwe.

Jakość tekstów można zmierzyć. Dobrze napisane i odpowiednio liczne teksty na stronie B2B, która stosuje content marketing, powinny zapewnić konwersję na poziomie 5% lub wyższą*. W inne teksty raczej nie warto inwestować. Nawet 120 zł.

*dane firmy Hubspot

<< powrót do listy

Joanna Nowak Poczytaj o mnie.

NAJPOPULARNIEJSZE NA BLOGU

OSTATNIE TEKSTY

TEMATY

ARCHIWUM


Powered by CouchCMS