Czy teksty z Twojego serwisu internetowego przeszłyby pozytywnie kontrolę jakości? Zrób prosty test

JoannaNOWAK

+48 692 431 564/joanna.nowak@www-copywriting.pl

 

Czy teksty z Twojego serwisu internetowego przeszłyby pozytywnie kontrolę jakości? Zrób prosty test

15 lip 2020
Teksty na strony internetowe

W firmach produkcyjnych produkty – zanim trafią w ręce konsumentów – są poddawane kontroli jakości. Fabrykę opuszczają tylko te, które pomyślnie przejdą testy. Teksty publikowane w serwisach internetowych rzadko są takiemu sprawdzianowi poddawane. Od teraz może się to zmienić, bo do Twojej dyspozycji oddaję kompleksowy, uniwersalny test jakości dla tekstów sprzedażowych i innych tekstów marketingowych do publikacji online.

Wzorzec z Sèvres dobrego tekstu marketingowego nie istnieje. Pewność, który tekst – spośród dwóch czy trzech – jest najskuteczniejszy, dają tylko testy przeprowadzone w serwisie internetowym, oparte na reakcjach grupy docelowej. Jednak wiedzę o tym, że tekst nie nadaje się do publikacji i dlaczego tak jest zyskasz już po przejściu przez poniższy test.

 

TEST JAKOŚCI DLA TEKSTÓW PUBLIKOWANYCH NA FIRMOWYCH STRONACH INTERNETOWYCH

Żeby przetestować jakość tekstów publikowanych w serwisach internetowych najpierw sprawdź czy spełniają podstawowe wymogi, takie jak brak błędów, przejrzystość i czytelność. W dalszej kolejności oceń czy umacniają autorytet i zwiększają zaufanie do marki, są wartościowe z punktu widzenia grupy docelowej, a na koniec zbadaj to, co najtrudniejsze, to jest siłę ich przekonywania.

Weź ołówek w dłoń i zaczynaj!

 

Bezbłędność

 

Czy teksty wolne są od błędów merytorycznych?                                               TAK/ NIE

Zgodność tekstów ze stanem faktycznym to pierwsze i najważniejsze kryterium oceny ich jakości. Czy wszystkie fakty i stwierdzenia zawarte w tekstach są prawdą? Czy można je zweryfikować?

                       

Czy teksty wolne są od błędów ortograficznych, stylistycznych i literówek?    TAK/NIE

Żeby to sprawdzić włącz opcję sprawdzania języka i pozbądź się literówek oraz błędów ortograficznych, a następnie daj tekst do przeczytania korektorowi. Jeżeli to możliwe, publikując teksty marketingowe online stosuj naczelną zasadę kontroli wewnętrznej – zasadę czworga oczu – która mówi, że dwie niezależne osoby powinny sprawdzić każdą ważną czynność – w tym wypadku – każdy tekst marketingowy.

 

Przejrzystość i czytelność

 

Czy teksty mają logiczną strukturę?                                                                    TAK/NIE

Czy są napisane zgodnie z zasadą odwróconej piramidy – od ogółu do szczegółu? To znaczy najpierw przekazują to, co najważniejsze, w dalszej kolejności podając więcej szczegółów i wyjaśnień.

                                                                      

Czy nagłówki „same” opowiadają historię?                                                        TAK/NIE

Są osoby (i nie jest ich mało), które nigdy nie czytają tekstów na stronach internetowych, ani w ogóle tekstów w internecie. Jedyne do czego można ich zachęcić to przeskanowanie wzrokiem nagłówków. Dlatego każdy tekst online powinien być podzielony na małe bloki, opatrzone nagłówkami, streszczającymi to, co w tekście najważniejsze.

 

Czy każde zdanie jest zrozumiałe na pierwszy rzut oka?                                   TAK/NIE

Jeżeli po przeczytaniu zdania czy dwóch nie jest dla Ciebie jasne, co autor chciał powiedzieć i dlaczego powinieneś(naś) kontynuować czytanie tekst należy napisać inaczej.

Jeżeli czytając tekst musisz zatrzymywać się na jakimś zdaniu, czytać je powtórnie, żeby uchwycić sens, powinno ono zostać zmienione. Napisanie tekstu tak, żeby każde zdanie było łatwo zrozumieć jest szczególnie trudne przy tekstach sprzedażowych firm z branż zaawansowanych technologicznie, które omawiają złożone kwestie. Trudne, nie znaczy jednak niemożliwe.

 

Czy tekst jest napisany możliwe zwięźle?                                                             TAK/NIE

Zastanów się, czy z tekstu da się coś usunąć bez szkody dla komunikatu. Bywa, że z obszernego tekstu trudno jest czytelnikom wyłowić to, co najważniejsze. Wtedy należy rozważyć cięcia, popracować nad formą i strukturą tekstu. Pamiętaj, że dobra komunikacja to nie tyle to, co mówisz, ale to, co z tekstu wynosi grupa docelowa. Innymi słowy mów mniej, by odbiorca wyniósł więcej.

 

Czy tekst brzmi jak naturalna wypowiedź?                                                        TAK/NIE

Zaczynanie zdań od spójników takich jak: „i, więc, ale” sprawia, że tekst mniej przypomina tekst pisany, a bardziej swobodną wypowiedź – jest to element tzw. konwersacyjnego stylu pisania. Naśladując swobodną, spontaniczną wypowiedź unikasz sztuczności, brzmisz naturalniej i jesteś uważniej słuchany.

 

Budowanie zaufania do marki

 

Czy Twoje stwierdzenia potwierdzone są dowodami?                                         TAK/NIE

Łatwo powiedzieć, trudniej udowodnić. Dlatego nie mów, że jesteś doświadczony. Przekonaj o swoim doświadczeniu, wymieniając realizowane projekty. Każde stwierdzenie, jakie wysuwasz poprzyj faktami, dodając tyle szczegółów, ile można i potrzeba. Czy tekst jest tak napisany, że czytelnik może Ci uwierzyć?

 

Czy teksty wolne są od wodolejstwa, przesady, klisz?                                        TAK/NIE

Jeżeli nie, oddalają Cię one od zrealizowania celu. Oto dlaczego.

 

Rozumienie grupy docelowej

 

Czy ton wypowiedzi dopasowany jest do potrzeb grupy docelowej?                TAK/NIE

Czy przez Twoje teksty wybrzmiewa Twój unikalny „markowy” ton głosu, który najlepiej przemawia do Twojej grupy docelowej? W zależności od potrzeb ten brand tone of voice może być przystępny i konwersacyjny, przyjacielski, a nawet slangowy lub przeciwnie – lekko formalny. Ważne, by stosować go konsekwentnie we wszystkich kanałach kontaktu.

 

Czy tekst jest pomocny?                                                                                        TAK/NIE

Czy zawiera odpowiedzi na pytania, które chciałby zadać klient, propozycje rozwiązania jego problemów i inne informacje wartościowe dla czytelnika.

Dobre zrozumienie potrzeb grupy docelowej jest podstawową czynnością przed rozpoczęciem pisania tekstów. Bez tego nie można w ogóle zaczynać pracy. Czytelnik, który znajduje pomocne dla siebie informacje czuje, że go rozumiesz, a to pierwszy krok do zbudowania ciekawej relacji biznesowej.

 

Siła przekonywania

 

Czy tekst podkreśla najważniejsze zalety oferty?                                               TAK/NIE

Czy tekst jasno tłumaczy jaką korzyść odniesie czytelnik, który skorzysta z oferty? Dlaczego warto wybrać Twój produkt/ usługę zamiast konkurencyjnych?

 

Czy tekst budzi emocje?                                                                                        TAK/NIE

Kiedy piszesz tekst marketingowy odpowiedz na pytanie, które prawdopodobnie zadaje sobie każdy czytelnik: “Dlaczego mam to dalej czytać?” Zrób to tak, żeby czytelnik nie tylko zrozumiał, że warto czytać dalej, ale także to poczuł. Bez względu na to czy Twoją grupą docelową są firmy B2C czy sprzedajesz systemy CRM, albo kredyty dla przedsiębiorstw Twoja odpowiedź będzie przekonująca tylko, jeżeli będzie czytelnika osobiście dotyczyć. Może coś w rodzaju:

Jeżeli Twój tekst nie wywołuje u czytelników żadnych emocji powinien zostać zmieniony.

 

Czy tekst emanuje mocą i pewnością siebie?                                                       TAK/NIE

„Staramy się”, „Dążymy do tego, żeby….” – jeżeli używasz takich mało przekonujących stwierdzeń zmień swój tekst. Nikogo nie obchodzi co planujesz, ani co starasz się zrobić, ale co zrobiłeś i osiągnąłeś oraz dlaczego tym, co masz do zaoferowania czytelnik powinien się zainteresować dla swojego własnego dobra. Zamiast pisać, co próbujesz zrobić i do czego dążysz przekonuj grupę docelową, że świetnie znasz się na tym, o czym mówisz i że rzeczy, które masz do powiedzenia są dla niego ważne.

 

Czy tekst zawiera CTA?                                                                                        TAK/NIE

Czy zawiera bezpośrednie wezwanie do działania, na przykład: propozycję wypróbowania demo, zaprenumerowania newslettera, ściągnięcie e-booka? To sposób na zwiększenie konwersji i jednocześnie na pomoc czytelnikom w realizacji celów.

 

Jeżeli 15 razy odpowiedziałeś TAK Twój tekst jest gotów do publikacji.

W przeciwnym razie, popracuj jeszcze nad obszarem, który wymaga zmian.

<< powrót do listy

Joanna Nowak O autorce

NAJPOPULARNIEJSZE NA BLOGU

OSTATNIE TEKSTY

TEMATY

ARCHIWUM


Powered by CouchCMS